שתף קטע נבחר

משרד התחבורה הבטיח מוניות מונגשות בת"א. אז הבטיח

מה עושה נכה שזקוק למונית מונגשת בתל אביב? לדברי משרד התחבורה יש 50 מוניות כאלה לשירותו בעיר אלא שבפועל יש אחת, פרטית. מחיר הנסיעה אגב, אם תהיתם: 100-200 שקלים. ומה אומרים על זה במשרד התחבורה? אתם חייבים לקרוא

על אף גילו המתקדם, אהוד לוטם (92) אוהב מאוד לבלות ברחבי העיר תל אביב. חוף הים, בתי הקפה, המוזיאונים ובתי הקולנוע, אלה רק חלק מהמקומות אותם הוא אוהב לפקוד. עד לפני שנתיים הוא הגיע אליהם בכוחות עצמו, אפילו בנהיגה, אך סיבוך רפואי הוביל לכך שבשנתיים האחרונות הוא הפך לנכה ומשותק בפלג גופו התחתון. כעת מתקשה לוטם לצאת מהבית וכל נסיעה, לדברי בת זוגו, מינה אורט, הפכה לסיוט של תיאומים. "הבעיה היא שאין בנמצא ולו מונית אחת בתל אביב שמיועדת לנכים", היא מספרת בשיחה עם ynet. "יש מוניות עם מעלון בירושלים, בערים אחרות, אבל לא בתל אביב. כי לנסוע במונית זו פריבילגיה של אנשים בריאים".

 

 

לדבריה, היא ובן זוגה פנו לכל מי שרק יכלו במשרד התחבורה, כולל השר בצלאל סמוטריץ - שארגן אוטובוס פרטי לנוסע שמצא עצמו ללא הסעה בלילה - אך לא זכו למענה. "משרד התחבורה עשה פשלה. הם הנגישו 900 מוניות בכל הארץ שבתמורה להנגשה קיבלו הנחה לרישיון הירוק (רישיון למונית נכים), אבל לא דאגו שיהיה תאגיד אחד בתל אביב של מוניות מסוג זה. אני לא מבינה למה לא מחייבים שאחוז מסוים של מוניות יהיה לנכים? תראה, אפילו בתחנה באיכילוב (בסמוך לבית החולים, ר.ר) אין מוניות מונגשות. לא יעלה על הדעת דבר כזה".

 

לטענותיהם של הזוג, הם נאלצים לשכור את שירותיו של נהג מונית מיוחדת מבני ברק בכל יציאה משמעותית מהבית, דבר שמגדיל משמעותית את ההוצאות של היציאה. "אין אצלנו מה שנקרא יציאה ספונטנית. ללכת לראות עימו שקיעה אני צריכה לתכנן חמישה ימים מראש ולהזמין מונית. המחיר של כל בילוי עולה כי המונית שמגיעה מבני ברק לוקחת לנו 100 שקלים לכל כיוון. ככה יוצא שליציאה לקולנוע ביום שלישי אנחנו משלמים 20 שקלים על כרטיסים, ועוד 200 על מונית".

 

משרד התחבורה מטעה, הרשות מנסה להסביר

במהלך השבוע האחרון ניסינו ב-ynet להצליח היכן שאורט נכשלה. פנינו למשרד התחבורה עם סיפורם המקומם של בני הזוג ותהינו האם באמת אין תאגיד מוניות אחד, דווקא בתל אביב הגדושה, שמוקדש לנסיעות עבור בעלי מוגבלות גופנית. 

במשרד התחבורה הכחישו את העניין וטענו בין היתר כי "חלוקת הרישיונות בוצעה על פי אזורים גיאוגרפיים באופן שיאפשר שירות מהיר ויעיל לבעלי מוגבלויות בכל רחבי הארץ. באיזור תל-אביב קיים תאגיד - כיכר מסריק - הכולל 50 מוניות שנועדו לספק שירות לבעלי מוגבלויות באזור תל-אביב-יפו. את פרטי התאגיד ניתן למצוא באתר משרד התחבורה וכן את אופן חלוקת הזכויות הציבוריות על פי אזורים".

 

כעת, מצוידים בשם תאגיד מוניות תל אביבי רלוונטי, החלטנו לנסות ולהזמין מונית עבור אהוד. לא הצלחנו, שכן איש לא ענה לטלפון שמספרו הופיע ב-144. החלטנו להתעקש ולסמוך על דוברות משרד התחבורה, והחלטנו להגיע פיזית אל הכתובת, כיכר רבין 8. אלא שלמעט מספר נהגי מוניות שעמדו בצד ושתו קפה בקיוסק המקומי, לא מצאנו תאגיד כלשהו. אחד הנהגים טען בפנינו שאולי יש תחנה בכיכר מסריק, בהמשך הרחוב. נסענו, לא מצאנו.

 

שיחה נוספת לדוברות משרד התחבורה העלתה כי בעצם, לא. אין תחנה מתאימה בתל אביב למרות שכך הובהר לנו מבעוד מועד. אבל יש אחת בגבעת שמואל. ראו זה פלא, באתר המשרד מצאנו אפילו פרטי התקשרות עם בעלי התחנה, נדב תלפז. והוא הסביר לנו בנימוס שלא. לא גבעת שמואל. אבל כן פתח תקווה.

 

לדברי תלפז, "התחנה אמנם הייתה נרשמה בתל אביב, אבל עברנו לגבעת שמואל בידיעת המשרד. היום אנחנו בפתח תקווה. יש לנו אכן 50 מוניות ואנחנו משרתים את פתח תקווה, רמת גן, גבעת שמואל, קריית אונו וגם תל אביב. אמנם שם הזמינות שלנו פחות טובה, אבל בהחלט אפשר להזמין מונית".

 

עוד הסביר תלפז כי אינו יודע האם 50 המוניות שמשרד התחבורה התכוון אליהם, מפוזרות בין כמה מפעילים בעיר. הוא כן ידע לאשר ש-50 המוניות המונגשות שלו מחולקות באופן אותו מכיר, שוב, משרד התחבורה: "17 מהמוניות שלנו משרתות במרכז, 17 באזור אשדוד ו-16 באזור נתניה". איך זה מסתדר עם הסברי משרד התחבורה? בפשטות, זה לא. אגב, חיפוש מהיר וקריאטיבי באתר משרד התחבורה גילה שבתל אביב פועל בכל זאת נהג מונית מונגשת פרטי. עלות הנסיעה: 100-200 שקל בעיר. בדיוק כפי שטענה זוגתו של אהוד לוטם, מינה אורט.

 

בעקבות דברי תלפז פנה ynet שוב למשרד התחבורה, והפעם נמסרה התגובה מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד. מתגובה זו עולים דברים שונים מהותית מהנמסר על ידי דוברות המשרד. ברשות הארצית מודים כי תאגיד המוניות שנרשם בתל אביב אכן עבר לפתח תקווה. במילים אחרות, הותיר כנטען את העיר תל אביב ללא מוניות מונגשות כלל. "המשרד אינו יכול למנוע כל מעבר בתחום הגיאוגרפי בגוש דן", הסבירו שם. "הרשות מעודדת בעזרת מתן הנחות רכישת מוניות מונגשות אולם אינה יכולה לחייב רכישה מסוג זה ולכן ייתכן ומורגש מחסור במוניות מונגשות".

 

ברשות כן מזכירים כי "חשוב לציין שמחיר נסיעה במונית מונגשת זהה למחיר נסיעה במונית (רגילה) וכל הגובה מחיר אחר - עובר על החוק. במקרה זה יש לפנות לרשות הארצית ולהגיש תלונה. הרשות מבצעת פעולות פיקוח כנגד נהגים בכלי מוניות מונגשות הגובים מחירים גבוהים כו לחילופין אינם מסיעים בעלי מוגבלויות. במקרים מסוג זה נוקטת הרשות ביד קשה כנגד אותם נהגי מוניות".


פורסם לראשונה 10/11/2019 22:12

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מוניות מונגשות? חפשו אותן
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים