שתף קטע נבחר

יו"ר רע"ם: "המבצע בעזה - ניסיון לסכל ממשלת מיעוט"

מנסור עבאס טען בשיחה עם אולפן ynet כי נתניהו, שאמר שח"כים מהרשימה המשותפת "מנסים להוקיע אותנו כפושעי מלחמה", ניסה לסכל הקמת ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת. סטודנטים ערבים מאוניברסיטת תל אביב הפגינו נגד המבצע בעזה

 

 

יו"ר רע"ם מהרשימה המשותפת, ח"כ מנסור עבאס, טען הבוקר (יום ה') בשיחה עם אולפן ynet כי "קיים סימן שאלה בנוגע לתזמון מבצע הסיכול של בכיר הג'יהאד האיסלאמי בעזה - מדובר בניסיון של נתניהו לסכל ממשלת מיעוט". עם זאת הוא אמר כי ממשלה צרה שכזו "תלויה בכחול לבן". בתוך כך, עשרות סטודנטים ערבים הפגינו הבוקר באוניברסיטת ת"א נגד צה"ל. ממול - מחאת נגד של סטודנטים יהודים.

 

-שמענו  גורמים ברשימה המשותפת מתבטאים נגד צה"ל, מה חשבת על המבצע הזה?

"אנחנו הערבים, אזרחי מדינת ישראל, נגד כל מלחמה. לא חשוב מי התחיל ומי הגיב, אנחנו תמיד דרושים שיושכן שלום, שיהיה שקט ורגיעה, שלא ייפגעו אזרחים חפים מפשע".

  

איימן עודה אחמד טיבי מנסור עבאס מטאנס שחאדה (צילום: יאיר שגיא, אלי סגל, אבי מועלם, אלעד גרשגורן)
ראשי הרשימה המשותפת(צילום: יאיר שגיא, אלי סגל, אבי מועלם, אלעד גרשגורן)

לדברי עבאס, הפתרון הוא לא חיסולים. "ניסינו את זה כבר ולא הגענו לשום תוצאה. מה שנכון לעשות הוא להעמיק את ההסדרה ולהרחיב אותה, ולהתחיל להניע תהליך שבסופו יהיה פיוס בין שני העמים, יהיה שלום".

 

- הבעיה היא שצריך להניע עכשיו משחק פוליטי. אתם חלק ממנו?

"נכון, צריך להתניע מהלך פוליטי כדי שתורכב ממשלה. בינתיים זה לא הולך לשום מקום, לא לממשלת אחדות ולא לממשלת מיעוט, וזה לא טוב לכולם".

 

 

- אתה תומך בממשלת מיעוט?

"הרשימה המשותפת לא פוסלת שום אפשרות", טען עבאס, "היא רוצה להיות שותפה ולהשפיע על קבלת החלטות. אפילו אם היא לא תהיה חלק ממקבלי ההחלטות ולא תשב בממשלה, אנחנו מאתגרים את המערכת הפוליטית הישראלית. כנבחרי ציבור, אנחנו מוכנים לשבת ולדון".

 

- מה שהיה לדון בו כבר דנתם, האם שמעתם מגנץ שליברמן ייתן יד לממשלה צרה? 

"זה עומד איפה שזה עמד לפני שלושה שבועות, לא התקדמנו אף צעד. יש הצהרת כוונות מצד הרשימה המשותפת ויש הצהרת כוונות מכחול לבן - אבל אין מו"מ או משהו רשמי. אנחנו מבזבזים זמן".

 

-האם היה הכרחי בהפגנה בת"א לתקוף את בני גנץ ולסגור את הדלת שלא נפתחה?

עבאס השיב כי בהפגנה המדוברת השתתפו רבים מהציבור היהודי שמתנגד למלחמה, לצד הערבי. במקום שגנץ יציג אלטרנטיבה מדינית, חברתית וכלכלית לנתניהו, הוא לא יצליח אם הוא יציג את עצמו כנתניהו ב'.

 

"מי שהצביע לו דורש מדיניות שווה בכל התחומים", המשיך עבאס, "אני מבין שברגע שיש מלחמה כולם מתאחדים לעמדה אחת, אבל האם הוא מציע מדיניות אחרת שתוציא אותנו מהמעגל שבו אנחנו נמצאים עשרות שנים? נתניהו לא הצליח. מלחמות ומבצעים צבאיים הם לא הפתרון, אלא אקמול למצב מסוים. הפתרון נמצא בתהליך מדיני, אפילו חלקי מול חמאס בעזה שנתניהו יזם והתחיל בו. יש הסדרה, אבל היא לא מספקת את התושבים שם. המצב ההומני קשה, אנשים מתים מרעב, ילדם מתים כי אין טיפול תרופתי".

 

- הם מתים מרעב כי חמאס הפך אותם לשבויים בתוך הרצועה, לא בגלל מדינת ישראל.

"יש שני צדדים למטבע".

 

- יש צד אחד, יש שם שלטון דיקטטורי רצחני של ארגון טרור.

"אותו ארגון שתיארת בתיאורים קשים הוא הפרטנר של נתניהו להסדרה. צריך ששני הצדדים יעמיקו את ההסדרה ויפתחו את שערי עזה כך שיהיה נמל ימי, נמל אווירי, שהתושבים ייצאו מבית הכלא הכי גדול בעולם. אתה לא יכול לצפות מאנשים שנמצאים במצב כל כך קשה לשמור על שקט ולא לעשות דבר. אני מדגיש, העמדה שלנו היא נגד כל פעילות אלימות - מהצד הישראלי ומהצד הפלסטיני".

 

- נתניהו עשה לכם תרגיל אתמול, במליאת הכנסת?

"בנימין נתניהו מנסה להגן על עצמו ולהגיד שהוא לא ביצע פשעי מלחמ, למרות שהוא יודע שהתוצאה היא הרג נשים, ילדים וחפים מפשע. בנוסף, לא יכול להיות שראש ממשלה תוקף את חבריו שיושבים לידו בכנסת, ומאשים אותם שהם תומכים בטרור. אף ח"כ או אזרח ערבי לא תומך בשום פעולת טרור. העמדה שלנו ברורה, אבל כל פעם נתניהו מסית נגדנו כדי ליצור את האווירה הזאת".

 

- יכול שלהיות שרה"מ הגיע למליאת הכנסת ותקף אתכם כי רוצה לסכל ממשלת מיעוט?

"ברור שהוא רוצה. אפילו כל המבצע הזה הוא בסימן שאלה של סיכול ממשלת מיעוט. ההצעה שלי לחבריי ברשימה המשותפת היא לא לשבת בישיבה הזו מול ראש הממשלה, שהיה בטוח שהוא יתקוף ויסית ויאשים אותנו שאנחנו תומכי טרור. רה"מ משתמש בראשות הממשלה כדי להשפיע על התהליך הפוליטי - הוא ממנה את בנט כדי למנוע מאיילת שקד וממנו לשבת בממשלה אחרת.

 

"לאור תזמון מבצע החיסול בעזה, אי אפשר שלא לחשוד שיש לו כוונות פוליטיות", המשיך עבאס, "לכן, לדעתי, אנחנו ברשימה המשותפת לא היינו צריכים לשתף פעולה במשחק שהוא שיחק אתמול. הוא מסה לברוח מהדברים שהוא צרך לעמוד בפניהם - הוא צריך לעמוד מול בית משפט ולהגן על עצמו, ואני מקווה שהוא ייצא זכאי".

 

-ממשלת מיעוט עדיין על השולחן?

"מי שמחליט בנושא הזה הם כחול לבן. אנחנו כרשימה המשותפת הצגנו את העמדה שלנו - אנחנו רוצים שותפות, רוצים להשפיע, הדרישות שלנו, בעיקר אזרחיות, הן סבירות. מי שצריכים להחליט לאן פניהם מועדות הם כחול לבן ובני גנץ".

 

סטודנטים ערבים בת"א הפגינו נגד צה"ל

בתוך כל, עשרות סטודנטים ערבים מאוניברסיטת תל אביב הפגינו הבוקר נגד מבצע סבב ההסלמה האחרון בעזה שהחל עם חיסולו של בכיר הג'יהאד האיסלאמי ברצועה.

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת תל אביב(צילום: מוטי קמחי)

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת תל אביב(צילום: מוטי קמחי)

מספר סטודנטים מתנגדים להפגנה הפרו פלסטינית באוניברסיטת תל אביב (צילום: מוטי קמחי)
מחאת נגד של סטודנטים יהודים(צילום: מוטי קמחי)
הסטודנטים הפגינו בכיכר אנטין בכניסה לבניין הלימודים, וקראו בערבית ססמאות נגד פעילות צה"ל ברצועה, תוך שהם מנופפים בדגל פלסטין. בדומה למקרים דומים בעבר, מארגני ההפגנה הדגישו שהם אינם מעוניינים להתראיין לתקשורת הישראלית.

 

סמוך להפגנה, נערכה הפגנת מחאה נוספת של חמישה פעילי תנועת "אם תרצו", שהגיע למקום עם דגלי ישראל ומחו על הפגנת הסטודנטים הערבים במרכז תל אביב נגד פעילות הצבא.

 

הסטודנט שי רוזנגרטן סיפר ל-ynet כי החליט להגיע ולהשמיע את מחאתו לאחר שראה פוסט על ההפגנה הפרו-פלסטינית בפייסבוק. "בימים האחרונים חיילי צהל לוחמים כאריות להגן על תושבי הדרום שסופגים טילים, לא ייתכן שבלב הדמוקרטיה התוססת הישראלית תתקיים הפגנה כזאת. לא ייתכן שמכל הטוב שאנחנו נותנים לכל אזרחי המדינה, יבואו לכאן סטודנטים ויפגינו נגד הזכות שלנו להגנה עצמית. יש לנו זכות להגן על הדמוקרטיה שלנו וכשיש גורמים שחותרים תחת הדמוקרטיה - צריך לעמוד על הרגליים האחוריות ולהתגונן".

 

נופיה כהן אשכנזי, גם היא סטודנטית באוניברסיטה, עברה במקום במקרה אך לאחר הצטרפה להפגנת הנגד לאחר שהבינה את פני הדברים. "אין דמוקרטיה חד-צדדית, ולצעוק כאן נגד הסתה זו לא דמוקרטיה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים