שתף קטע נבחר

בזמן שהעידה נגדו בקונגרס: טראמפ תקף את השגרירה לשעבר בטוויטר

מארי יובנוביץ', השגרירה שהודחה מתפקידה בשנה שעברה, העידה במסגרת פרשת "אוקראינה גייט". "חשתי מאוימת מהנשיא", אמרה. טראמפ לא נשאר חייב וצייץ: "כל מקום אליו הלכה הפך לרע". הדמוקרטים טענו: מדובר בהטרדת עד

  

 

שגרירת ארה"ב לשעבר באוקראינה, מארי יובנוביץ', העידה אמש (יום ו') בפני ועדת המודיעין הקונגרס במסגרת הליך ההדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ. יובנוביץ' כבר העידה במסגרת פרשת "אוקראינה גייט" בדלתיים סגורות, ושבה למסור עדות נוספת במסגרת שלב השימועים הפומביים שהחלו השבוע.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 מארי יובנוביץ' (צילום: EPA)
"חשתי מאוימת". יובנוביץ' בקונגרס(צילום: EPA)
 

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

יובנוביץ', שהודחה לפתע מתפקידה במאי של השנה שעברה, אמרה שהייתה "המומה ומזועזעת" כשגילתה שטראמפ כינה אותה בשיחת הטלפון עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי "חדשות רעות" ואמר שהיא "הולכת לעבור כמה דברים". "זה נשמע כמו איום", אמרה יובנוביץ', "חשתי מאוימת". היא הוסיפה שמעולם לא ראתה שגריר מודח מתפקידו כפי שהיא הודחה. 

 

במהלך העדות, יו"ר ועדת המודיעין, הדמוקרט אדם שיף, שאל את יובנוביץ' כיצד התקבלו פיטוריה בקרב עמיתיה. היא השיבה כי "זאת הייתה פגיעה קשה במורל בשגרירות ארצות הברית בקייב בפרט ובמחלקת המדינה כולה בכלל".

  

בעודה מעידה אתמול בערב, תקף אותה טראמפ בטוויטר. "כל מקום אליו הלכה מארי יובנוביץ' הפך לרע. היא התחילה בסומליה, איך זה הלך? ואז התקדמה מהר לאוקראינה, שם הנשיא החדש דיבר עליה בצורה לא חיובית בשיחת הטלפון השנייה שלי אתו. זוהי זכותו המוחלטת של נשיא ארה"ב למנות שגרירים", צייץ טראמפ.

 

 

יובנוביץ' השיבה לנשיא בעדותה. "אני לא חושבת שיש לי כוחות כאלה, לא במוגדישו, לא בסומליה ולא במקומות אחרים. אני חושבת שאיפה ששירתתי במשך השנים, אני ואחרים שיפרנו את המצב. גם עבור ארה"ב וגם עבור המדינות שבהן שירתתי", היא אמרה.

 

בעקבות ההתקפה של טראמפ, שיף רמז כי הציוץ של הנשיא עלול להיחשב כהטרדת עד. "הנשיא איים עלייך בצורה מפורשת במהלך שיחת הטלפון עליה העדת, וכעת הוא תוקף אותך", אמר שיף, ששאל את השגרירה לשעבר: "האם לדעתך תהיה לכך השפעה על עדים להגיע ולמסור את האמת?". השגרירה לשעבר השיבה כי "זה מאיים מאוד".  

 

במקביל, הבית הלבן פרסם אמש את תמלילי שיחת הטלפון שבה בירך טראמפ את זלנסקי על ניצחונו בבחירות באוקראינה. טראמפ טען שוב ושוב שהדמוקרטים רוצים לקבל פרטים מהשיחה שנערכה ב-21 באפריל, אך שיחה זו מעולם לא הייתה במוקד הליך ההדחה נגדו. 

רקע פרשת אוקראינה גייט (צילום: רויטרס, EPA, AP, MCT)
(צילום: רויטרס, EPA, AP, MCT)

 שיחה אחרת בין שני המנהיגים, שנערכה ב-25 ביולי, היא זו שהובילה לחקירת ההדחה. הדמוקרטים טוענים שטראמפ ניצל לרעה את כוחו בכך שלחץ על זלנסקי לחקור את יריבו הפוליטי, סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. הם מאשימים אותו בכך שעיכב סיוע לאוקראינה בכדי ללחוץ על זלנסקי לפתוח בחקירה. טראמפ מכחיש את ההאשמות נגדו.

 

בשיחה, שתמליליה פורסמו אתמול, הזמין טראמפ את זלנסקי לבקר בבית הלבן. "יהיו לנו הרבה דברים לדבר עליהם, אבל אנחנו איתך לאורך כל הדרך", אמר על פי התמלילים.

פורסם לראשונה 15/11/2019 17:24

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
יובנוביץ' בקונגרס
צילום: EPA
מומלצים