שתף קטע נבחר

מהם הסיכונים בלינה משותפת עם התינוק?

להימנע מעישון, להשכיב את התינוק על הגב, לא להלביש אותו בהרבה שכבות ולשמור על סביבה ריקה מחפצים רכים. לרגל שבוע המודעות לשינה בטוחה - המלצות שחשוב להכיר

מכירים את הספר "עקרון הרצף - לגדל ילדים מאושרים"? הפסיכותרפיסטית ג'ין לידלוף ביססה את התיאוריה שלה אחרי ששהתה עם בני השבט האינדיאני היקאוונה בג'ונגלים של ונצואלה, בקהילה שלא הייתה מודעת למתרחש בעולם המערבי.

 

היא למדה שהפעוטות, שהיו צמודים לאימהותיהם לאורך כל שעות היממה, לא בכו, הרבו לצחוק ונראו לה מאושרים יותר מהילדים במערב. אלא שתופעת הלינה המשותפת שצברה פופולריות רבה בעקבות הספר, מסכנת את חיי התינוקות.

 

השכיבו את התינוק בעריסה ליד המיטה שלכם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
השכיבו את התינוק בעריסה ליד המיטה שלכם(צילום: shutterstock)

מחקרים מראים כי שינה עם התינוק שגילו קטן מ-20 שבועות באותה המיטה היא אחד הגורמים שמעלים דרמטית את הסיכון למוות פתאומי אצל תינוקות. בסיכון גבוה במיוחד, עד פי 50, מצויים תינוקות שהוריהם או המטפלים בהם, נרדמים איתם על ספה או כורסה.

 

לפי תומכי עקרון הרצף, שינה משותפת של התינוק יחד עם הורה תורמת לחיזוק הקשר בין ההורה לתינוק, הודות לקרבה הגופנית. יש הטוענים גם שהתינוק ישן יותר טוב כשהוא צמוד להורה.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

לא רק שהטענה הזו לא הוכחה, אלא יש מומחים הטוענים כי שינה משותפת דווקא גורמת ליותר התעוררויות. טענה אחרת אומרת שלאם קל יותר להניק בלילה כשהתינוק עמה במיטה וכי הקרבה תורמת רבות להתפתחות הקשר בין ההורה לתינוק.

 

אך האם קירבה זו צריכה להתקיים גם בזמן שינה של ההורים? במקרה זה, הסיכון בשינה משותפת על אותו משטח שינה עולה על התועלת. אפשר וצריך לעודד ולטפח מגע וקשר עם התינוק - אך רק בשעות הערות שלו.

 

מה הדרך הטובה להרדים את התינוק? צפו:

 

 

מחקרים רבים מעידים, כי הסיכון בשינה משותפת עולה ככל שהתינוק צעיר יותר, כשמספר השותפים למיטה עולה, וכשהמבוגרים השותפים לשינה מעשנים, שותים אלכוהול או עייפים מאוד (ואילו הורים לתינוק אינם עייפים מאוד?).

 

העייפות שממנה סובלים הורים לתינוקות עלולה לגרום להם להירדם עם התינוק על הספה או הכורסה. במחקר רחב היקף נמצא כי מתוך 9,000 מקרי מוות הקשורים בשינה שאירעו בין 2004 ל-2012, 13% אירעו כשמבוגר נרדם עם התינוק על ספה או בכורסה, כשרוב התינוקות היו קטנים מ-3 חודשים. ככל שמשך זמן השינה המשותפת ארוך יותר, גם הסיכון גבוה יותר.

 

למה זה כל כך מסוכן?

במהלך הלינה המשותפת המבוגר עלול לכסות את פני הילד, לחסום לו את דרכי הנשימה, או חלילה למחוץ אותו. שינה באותה מיטה עם התינוק מעלה את הסיכון לחימום יתר, שהוא גורם סיכון בפני עצמו למוות עריסה. גם כריות ושמיכות במיטת המבוגר מגבירות את הסכנה לחנק.

 

קראו עוד:

הטעויות הגדולות של הורים בשינת ילדים

הילד מכור למסכים? תדאגו להפסקות

איך לסדר את החדר לילדים עם ADHD?

 

לינה משותפת אינה מסוכנת רק כאשר מדובר במבוגרים. גם כאשר שני אחים חולקים מיטה, בעיקר כשהם בגילאים ובמבנה פיזי וגודל שונה, אך גם כשמדובר בתאומים - הסיכון למוות בשינה קיים. בסיכון גבוה במיוחד למוות בעריסה נמצאים תינוקות שנולדו מתחת לשבוע 37 או במשקל נמוך מ-2.5 ק"ג. שינה משותפת עם תינוקות אלו, מגבירה משמעותית הסיכון הקיים ממילא.

 

מהי הדרך הבטוחה לשנת תינוקות?

כאמור, לינה משותפת, כלומר שינה על אותו משטח שינה מסוכנת. מאידך, שינה בקרבת ההורים או המטפלים במיטה או עריסה נפרדת - מומלצת מאוד. 75% ממקרי המוות הפתאומי בתינוקות אירעו בשעות היום, כשהתינוק היה לבדו בחדר. הסיכון הגדול ביותר למוות בעריסה או לחנק תאונתי בסביבת השינה של התינוק הוא בין גיל חודש לגיל שנה. לכן כל ארגוני הבריאות, כמו גם משרד הבריאות, ממליץ שתינוק יישן במיטה נפרדת בחדר ההורים קרוב למיטתם עד גיל שישה חודשים. ארגון רופאי הילדים האמריקאי טוען כי עדיף שינה באותו החדר עד גיל שנה.

 

הנחיות לשינה בטוחה של עמותת עתיד וארגון בטרם לבטיחות ילדים:

• כשמשכיבים את התינוק לישון - ביום ובלילה - מקפידים תמיד להשכיבו לישון על גבו.

• משתמשים במזרן נוקשה ובסדין תואם ומתוח ובמיטה, או בעריסה בעלת תווי תקן.

• משכיבים את התינוק לישון בעריסה או במיטה נפרדת בחדר ההורים, סמוך למיטת ההורים עד גיל חצי שנה ועדיף עד גיל שנה.

• לא משכיבים תינוק לישון במיטת ההורים או האחים, על ספה או על כסא או על כורסה לבד או עם ההורה.

• לא משאירים תינוק לישון בכסא רכב, בסלקל או טרמפולינה. במידה ונרדם, יש להעבירו למיטה או עריסה.

• שומרים על סביבת שינה ריקה מחפצים רכים כמו: כריות, מצעים חופשיים, בובות ומגני ראש.

• נמנעים לחלוטין מעישון בזמן ההריון ובסביבת התינוק.

• נמנעים מחימום יתר בחדר: הטמפרטורה המומלצת היא 22 מעלות צלסיוס.

• נמנעים מהלבשת התינוק בשכבות ביגוד עודפות.

• הנקה נמצאה כגורם מגן מפני מוות עריסה.

• בזמן ההשכבה לישון מציעים לתינוק מוצץ נקי ויבש (שאינו קשור לחוט) לאחר גיל חודש כשההנקה התבססה.

• מוניטור ביתי אינו מונע מוות בעריסה.

  

ד"ר ענת שץ היא יו"ר עמותת עתיד למניעת מוות פתאומי בתינוקות, חברת ההנהלה ויו"ר הוועדה לקידום הבריאות של הארגון העולמי למניעת מוות פתאומי בתינוקות, מנתחת א.א.ג שירות נשימה שינה המרכז הרפואי שערי צדק ואסותא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אל תלבישו את התינוק ביותר מדי שכבות
צילום: shutterstock
מומלצים