שתף קטע נבחר

דו"ח של OECD: הסכמים קיבוציים מגדילים את הצמיחה והפריון במשק

אף שהדו"ח קובע כי הסכמים קיבוציים הם כלי חיוני להתמודדות עם בעיות בשוק התעסוקה ובמשק - רק רבע מהעובדים בישראל מאורגנים בהסכמים

עבודה מאורגנת יכולה לסייע בהשגת צמיחה כלכלית "מכלילה", שרוב האוכלוסייה תוכל ליהנות מפירותיה ושתתבטא בעלייה בשיעורי התעסוקה ובפריון העובדים, לצד הקטנת פערי השכר ואי השוויון במשק. כך עולה מדו"ח שפירסם אתמול (ב') ה-OECD.

 

נחתם הסכם קיבוצי חדש ב-yes עד לסוף 2021

הסכם קיבוצי בפלאפון: תוספת שכר ו-400 עובדים שיעזבו ב-3 שנים

2,700 עובדי הכבאות יקבלו 6,500 שקל כל אחד

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

הדו"ח מתבסס על ממצאים שנאספו מ-36 מדינות הארגון, בהם שיעורי החברות בארגוני עובדים, שיעורי כיסוי של הסכמים קיבוציים, סוגי הסכמים, מידת האכיפה, ועוד.

לפי הדו"ח, להסכמים קיבוציים יתרונות רבים, בהם צמצום פערי השכר   (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
לפי הדו"ח, להסכמים קיבוציים יתרונות רבים, בהם צמצום פערי השכר (צילום: Gettyimages)

כותבי הדו"ח מוצאים יתרונות להסכמים קיבוציים ענפיים או ארציים, שנחתמים מול ארגוני מעסיקים, בהם צמצום פערי השכר וצמצום התחרות בתחום השכר בין המעסיקים, דבר שתורם לתחרות על פריון ושירות במקום הוזלת מחירים באמצעות שכר נמוך.

 

הדו"ח קובע גם כי סיוע ממשלתי בשימור כיסוי רחב של ההסכמים הקיבוציים יכול לשמש לצמצום אי השוויון.

אינפו כלכלה הסכמים קיבוציים ()

 

לפי הדו"ח, מקומות עם הסכמים קיבוציים מתאפיינים בסביבת עבודה טובה, הכוללת בין השאר הקפדה על בטיחות, מניעת התעמרות ואפליה, נגישות להכשרה ושיטות ניהול מתקדמות. בנוסף, הסכמים קיבוציים רחבים מסייעים בשיפור היכולת להתמודד עם זעזועים פתאומיים ושינויים כלכליים, בין השאר בזכות היווצרותם של מנגנוני תיאום.

 

הדו"ח מזכיר כי קרנה של העבודה המאורגנת ירד בשנים האחרונות, אך מדובר עדיין בכלי חשוב שיש לרתום כדי להתמודד עם השינויים המהירים בשוק התעסוקה כדוגמת חילופי מעסיקים תכופים, דעיכת מקצועות וענפים שלמים והתרחבות צורות העסקה כדוגמת פרילאנס ומשרות חלקיות.

 

מוצע לקיים מנגנוני משא ומתן בין המועסקים למעסיקים, בשילוב עם מדיניות ציבורית, באופן שיאפשר לספק פתרונות מותאמים ומאוזנים בסוגיות הללו.

 

בישראל: צניחה בהיקף העבודה המאורגנת

עם זאת, בישראל, לפי הדו"ח, נרשמה צניחה משמעותית בהיקף העבודה המאורגנת, מיותר מ-80% מהעובדים במשק בתחילת שנות ה-80 לכ-25% נכון ל-2017.

 

לדברי שי בירן, סמנכ"ל כלכלה ומדיניות בהסתדרות, "הדו"ח קובע כי עבודה מאורגנת עובדת בצורה הכי טובה במקומות שבהם יש הסכמים ענפיים או צווי הרחבה, שחלים על כלל המועסקים במשק".

 

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ציין כי "הסכמים קיבוציים מגבירים את הביטחון התעסוקתי ומביאים לשיפור בתנאי העסקת העובדים במשק. הסכמים קיבוציים וארגוני עובדים מביאים לאיזון טוב יותר, צודק יותר ובריא יותר לעובדים, למעסיקים ולמשק".

 

יו"ר המועצה המייעצת למכון המחקר הכלכלי-חברתי בהסתדרות, פרופ' ירון זליכה: "כלכלני ה-OECD הבינו בשנים האחרונות את מה שאנחנו טוענים כבר זמן רב - עבודה מאורגנת חזקה, המאזנת את ההטיה המופרזת של המשק לטובת ההון על חשבון השכירים והצרכנים, אינה רק בסיס לחברה צודקת יותר, אלא גם תנאי הכרחי לכלכלה משגשגת, לפריון גבוה ולאיכות גבוהה של משרות".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים