שתף קטע נבחר

נענו להזמנת הנשיא: 30 מנהיגים יגיעו לפורום "שואה ואנטישמיות"

פוטין, מקרון, נשיאי איטליה, גרמניה ואוסטריה, הם בין ראשי המדינות שיגיעו בינואר לירושלים וישתתפו באירוע היסטורי שכותרתו "זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות". הנשיא ריבלין: "מעולם לא היה כינוס בינלאומי גדול ומרשים כל כך בנושא". נשיא הקונגרס היהודי האירופי, ד"ר משה קנטור: "הקיום היהודי באירופה בסכנה"

עשרות מנהיגים מרחבי העולם אישרו את השתתפותם בפורום השואה העולמי החמישי שיתקיים ביד ושם בירושלים, בהזמנת נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין. הכינוס הייחודי ייערך לקראת יום השנה ה-75 לשחרור אושוויץ ויום הזיכרון הבינלאומי לשואה, ועל רקע העלייה בתופעת האנטישמיות.

 

השקת אירוע פורום ה שואה ה עולמי ה חמישי ב בית ה נשיא ב ירושלים (צילום: עמוס בן גרשום/לע
השקת האירוע בבית הנשיא בירושלים. מימין: קנטור, ריבלין, כץ ושלו(צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

השקת אירוע פורום ה שואה ה עולמי ה חמישי ב בית ה נשיא ב ירושלים (צילום: עמוס בן גרשום/לע
"דיון מיוחד וראשון מסוגו בדרכים למאבק באנטישמיות"(צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

האירוע ההיסטורי, שיתקיים ב-23 בינואר, הושק רשמית הבוקר (ד') במסיבת עיתונאים שנערכה בבית הנשיא - שנשא דברים לצד שר החוץ ישראל כץ, יו"ר הנהלת יד ושם אבנר שלו ונשיא קרן פורום השואה העולמי ד"ר משה קנטור.

 

בין המנהיגים שאישרו עד כה את הגעתם נמצאים נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא צרפת עמנואל מקרון, נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר, נשיא איטליה סרג'יו מטרלה, ונשיא אוסטריה אלכסנדר ואן דר בלן.

 

כאמור, האירוע שכותרתו "זוכרים את השואה, נלחמים באנטישמיות", יתקיים לקראת ציון יום השנה ה-75 לשחרור אושוויץ, ועל רקע העלייה בביטויי השנאה והאלימות ברחבי העולם. מצב זה, אומרים המארגנים, הופך את הכנס הייחודי לחיוני ולרלוונטי יותר מתמיד, ומחזק את חשיבות המאמצים להתריע וללמד על הסכנות הטמונות באנטישמיות, גזענות ושנאת זרים, וכן על מנת לעודד את מחקר השואה והנצחתה.

 

"בעוד מספר שבועות יצטרפו אליי עשרות ראשי מדינות ומנהיגים מרחבי העולם כדי לציין כאן, בירושלים, 75 שנה לשחרור מחנה ההשמדה באושוויץ", מסר הנשיא ריבלין, "מדובר באירוע יוצא דופן ויחיד מסוגו. מעולם לא היה כינוס בינלאומי גדול כל כך, ומרשים כל כך, בנושא האנטישמיות.

 

"נשיאי רוסיה, גרמניה, צרפת, איטליה ואוסטריה, יחד עם נציג הממלכה המאוחדת ועוד מנהיגים רבים מרחבי העולם הבטיחו את בואם לירושלים, לדיון מיוחד וראשוני מסוגו בדרכים למאבק באנטישמיות", המשיך נשיא המדינה, "נתאסף יחד כדי לחשוב כיצד ניתן להנחיל את זיכרון השואה לדורות הבאים בעולם ללא ניצולים ומהם הצעדים הדחופים שבהם יש לנקוט כדי להבטיח את שלומם וביטחונם של יהודים בכל רחבי העולם".

נשיא המדינה ראובן ריבלין ונשיא פורום השואה העולמי, ד
"הקיום היהודי באירופה נמצא בסכנה". ד"ר משה קנטור(צילום: בית הנשיא)

ולדימיר פוטין (צילום: AP)
אישר הגעה לאירוע. הנשיא הרוסי פוטין(צילום: AP)
  

שר החוץ כץ, שכאמור נאם מוקדם יותר בהשקת האירוע, אמר כי "משרד החוץ נערך לאירוע רב תהודה בהשתתפות ראשי מדינות רבים. החשיבות ההיסטורית ברורה, ויש משמעות מדינית מיוחדת לקיום כינוס רם דרג זה בירושלים בירת ישראל. לפני 75 שנה, אמי מלכה כץ שוחררה מאושוויץ. כבן לניצולי שואה, מאיר ומלכה כץ זיכרונם לברכה, אירוע זה נושא עבורי משמעות מיוחדת". 

 

השר התייחס בדבריו לתופעת האנטישמיות ש"עדיין מרימה את ראשה ואף מתעצמת, זה ניכר בהתקפות אלימות נגד יהודים, בהשחתת בתי קברות יהודיים, בהסתה וברצח של יהודים. הקהילה הבינלאומית צריכה לעשות יד אחת כדי להילחם בכך".

 

יו"ר הנהלת יד ושם, אבנר שלו, אמר כי "השואה הפכה פרדיגמה ליכולת האנושית לנהוג ברוע קיצוני שיטתי ואכזרי, לא רק בשל היקפה חסר התקדים - רצח של שישה מיליון גברים, נשים וילדים יהודים, אלא גם בגלל הרציונל החסלני שעמד מאחורי האידיאולוגיה הנאצית, לפיו השמדת העם היהודי נועדה לשמור על 'הגזע הגרמני הטהור'. היכולת של חברה מתקדמת להצדיק מחיקה של עם שלם ושל תרבותו נתמכה ואף קיבלה חיזוק ועידוד מתפיסות והתבטאויות אנטישמיות עתיקות יומין, חלקן עדיין נוכחות היום בעולם שלאחר השואה".

 

"הציווי 'לזכור ולא לשכוח' צריך להיות אוניברסלי, לא רק יהודי", אמר מייסד ונשיא פורום השואה העולמי ונשיא הקונגרס היהודי האירופי, ד"ר משה קנטור. "הקיום היהודי באירופה נמצא בסכנה. יהודים חשופים להטרדות ותקיפות אנטישמיות יומיומיות, ברחובות, בבתי הספר, באוניברסיטאות, באינטרנט וברשתות החברתיות. המציאות הזו משמעותה שהרוב המכריע של היהודים באירופה כבר אינם מרגישים בטוחים.

 

"אנטישמיות היא שנאה שאינה יודעת גבולות", הוסיף ד"ר קנטור, "היא אומצה על ידי בעלי אידיאולוגיות שונות והפכה למכנה המשותף המאחד את כל הקיצונים על הקשת הפוליטית, המקדמים אג'נדה של חוסר סובלנות שמסכנת את כולנו. יהודים מותקפים ללא רחם על ידי השמאל, הימין והזרם המרכזי. אנו בנקודת זמן מרכזית נוספת בהיסטוריה שבה על מנהיגי העולם לנקוט עמדה ולפעול. מילים אינן מספיקות. ייסדתי את פורום השואה העולמי באמונה עזה, שדרך המנהיגים ודרך ההנהגה הפוליטית העולמית נוכל להוביל לשינוי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ
נשיא המדינה ראובן ריבלין
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ
מומלצים