שתף קטע נבחר

"חוקרים פרטיים": לראות כמו עטלף

שאלה בסיסית שעדיין אין לנו עליה תשובה היא האם העטלף בונה תמונת עולם תלת מימדית על פי ההדים שהוא קולט

תמיד רציתי לעבוד עם חיות. רציתי להיות וטרינר וליילד פרות באישון ליל, לטייל בג'ונגלים ולגלות מינים חדשים של בעלי חיים, או לסרוק מדבריות בחיפוש אחר מאובני חיות קדומות שאינן עוד.

 

פרופ' יוסי יובל וחברים ( )
פרופ' יוסי יובל וחברים( )

 

באוניברסיטה נחשפתי למחקר בתחום מדעי המוח ובמיוחד התעניינתי בתפישה חושית - כיצד קולט בעל החיים מידע מהעולם ומתרגם אותו למציאות. בני אדם עושים זאת באמצעות ראייה. נמלים, למשל, משתמשות בריח לפחות כמו בראייה, אך מי ששבה את ליבי הם העטלפים שחשים ויוצרים את תמונת העולם שלהם בעזרת קול, על ידי שידור קולות סונר וניתוח ההדים החוזרים.

 

במעבדה שלי בבית הספר לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב משתמשים במגוון רחב של שיטות כדי לפענח מה יכולים עטלפים לעשות באמצעות קול. אנחנו מקליטים אותם כשהם מעופפים בחדר האקוסטי שלנו באמצעות מערכים של עשרות מיקרופונים (כמו אולפן הקלטות מאוד מתוחכם), וכך מתארים בדיוק רב את אלומת הקול שהם משדרים.

 

חוקרים פרטיים - לכל הכתבות הקודמות

 

אנחנו מצמידים לגבם של עטלפים ג'י.פי.אסים זעירים כדי לחקור לאן הם מתעופפים וכיצד הם מנווטים לאורך מאות קילומטרים בלילה. אנחנו בוחנים את המוח שלהם באמצעות הדמיית תהודה מגנטית בלתי פולשנית, ואנחנו מנסים לבנות רובוטים שיחקו אותם על ידי שידור, קליטה ועיבוד ממוחשב של קול.

 

שאלה בסיסית שעדיין אין לנו עליה תשובה היא האם העטלף בונה תמונת עולם תלת מימדית על פי ההדים שהוא קולט. למשל, כשעטלף מעופף ליד צמח שמורכב מהמון עלים וענפים שכולם מחזירים הדים, האם הוא תופש את הצמח כרצף של הדים בתדרים שונים או שהוא יכול לקבוע במדויק את המיקומים של חלקי הצמח, כלומר ממש ליצור "תמונה".

עטלפה  עפה 100 ק
עטלפה עפה 100 ק"מ כדי לשתות צוף מפרח של קקטוס סגוארו( )

 

המהפכה שחלה בשנים האחרונות בתחומי הלמידה הממוחשבת מאפשרת לנו לבחון את השאלה הזו בכלים טובים יותר מאי פעם. בעזרת שידור של קול והקלטת ההדים שחוזרים מעצמים שונים (טבעיים ומלאכותיים) יצרנו את בסיס הנתונים הגדול ביותר בעולם, שכולל כמיליון הדים של עשרות אלפי עצמים שונים מזויות שונות. כעת אנחנו משתמשים באלגוריתמים שפותחו בתחום הראייה הממוחשבת כדי לבחון אם באופן תאורטי לפחות, ניתן ללמוד מהדים את המבנה התלת מימדי של העצם שיצר אותם.

 

 

הפילוסוף המפורסם תומס נאגל קבע באחד המאמרים המצוטטים ביותר שלו, שלעולם לא נדע איך זה להיות עטלף. הוא כמובן צדק, אבל זה לא אומר שאנחנו לא יכולים לנסות.

 

פרופ' יוסי יובל, המחלקה לזאולוגיה וביה"ס סגול למדעי המוח, אוניברסיטת תל אביב

 

חוקרים פרטיים הוא מדור שבועי בערוץ המדע של ynet, שבו מסבירים חוקרים מדוע החליטו לעסוק בתחום המחקר שלהם. המדור נעשה בסיוע "האקדמיה הצעירה הישראלית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים