שתף קטע נבחר

ביה"ח הגריאטרי בראשל"צ: משרד הבריאות רוצה לסגור; העיריה מחפשת מימון

לאחר שמשרד הבריאות החליט לסגור את בית החולים הגריאטרי בראשון-לציון, צעד שיגרום לזריקתם לרחוב של כ-80 קשישים, בעיריה מנסים למנוע את הצעד ומחפשים מימון באופן עצמאי להמשך פעילותו של המוסד. ראש העיר, רז קינסטליך: "לא אאפשר פגיעה בקשישים ובאוכלוסיות מוחלשות"

בעקבות הפרסום בידיעות אחרונות ו-ynet על כוונת משרד הבריאות לסגור מוסד גריאטרי בו שוהים כ-80 קשישים: עיריית ראשון לציון הוציאה  הבוקר (א') מכרז להפעלת המקום ומשרד הבריאות התחייב לעצור את פינוי החולים.

 

בשבוע שעבר פרסמנו בידיעות אחרונות על כוונת משרד הבריאות לסגור את המוסד הגריאטרי "מלבן" בו שוהים כ-80 קשישים סיעודיים, על רקע סכסוך כלכלי עם עיריית ראשון לציון. לאור הפרסום, הוחלט בעירייה לקרוא לחברות המעוניינות להפעיל את המוסד במקום משרד הבריאות וביום חמישי פורסמה "בקשה לקבלת מידע" (RFI) להקמה, ניהול והפעלה של המוסד הגריאטרי.

  

ראש העיר, רז קינסטליך, אמר: "לא אאפשר פגיעה בקשישים ובאוכלוסיות מוחלשות. אוזלת ידו של משרד הבריאות לא יכולה להיות על גבם של החולים. מדובר בבית חולים שיכול לאכלס יותר מ-300 חולים ומאכלס רק כ-80. לו רצה משרד הבריאות להמשיך להפעילו היה מוצא את הדרך לאכלס את כולו ולא מצמצם את כמות הקשישים. אני מקווה מאוד שנמצא את הפתרון לטובתם של הקשישים היקרים שמגיע להם בשנותיהם האחרונות לחיות בכבוד".

 

במקביל, התקיימה פגישה בין מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ליו"ר ועד העובדים במקום עוזי חווה ובמהלכה התחייב המנכ"ל לעצור לעת עתה את פינוי הדיירים מהמוסד.

 

לאפשר המשך הפעלת בית החולים הגריאטרי. צילום: עיריית ראשלצ, (צילום: תמר מצאפי)
לאפשר המשך הפעלת בית החולים הגריאטרי. צילום: עיריית ראשלצ,

 

החלטת משרד הבריאות לסגור את בית החולים הגריאטרי (המלבן) עוררה זעם רב בקרב התושבים והציבור. המקום המופעל על ידי משרד הבריאות עוד משנת 1978 מאכלס כיום עשרות מטופלים, בשעה שיכול לאכלס עוד כ-300 קשישים. בשנת 2014 פורסם דו"ח מבקר המדינה המותח ביקורת חריפה על משרד הבריאות בכל הקשור לניהול ביה"ח הגריאטרי ותפקודו וקורא לו להסדיר את השימוש בקרקע מול העירייה. החוב של משרד הבריאות לעירייה עומד על כ-35 מיליון שקל.

 

בעקבות ההודעה יצאו בני המשפחות של אותם קשישים למאבק במטרה למנוע את סגירת המוסד. "להבנתנו הם רוצים להפוך את המקום לכלכלי יותר ולהקים בו דיור מוגן בבעלות פרטית", סיפרה יפעת כהן, בתה של אסתר מיכאלי בת ה־70 השוהה במוסד. "אם אמא שלי תיאלץ לעבור למקום חדש – היא תמות, רק בשנה האחרונה היא נאלצה להתמודד עם מוות של אבא שלי ושל אחותי, אין מצב שיעשו לה זעזוע כזה אחרי כל מה שעברה".

 

  (צילום: אבי מועלם)
בני המשפחות של הקשישים(צילום: אבי מועלם)

 

"המעבר יהרוג את הקשישים שחיים במקום"

אפי רוזנברג, שאמו בת ה-99 מתגוררת במוסד כעשר שנים וסיפר כי המשפחות לא ערוכות להתמודד עם החדשות. "ברגע שלוקחים את הקשישים ומעבירים אותם למקום אחר 50% מהם ילכו לעולמם. המעבר יהרוג אותם. גם העובדים הולכים לסבול, הם יזרקו לרחוב".

  

"עוד לא נתנו לנו הודעה רשמית. אף אחד לא רוצה לקחת אחריות ואנחנו לא יודעים מה לעשות", סיפרה יפעת כהן, שאמה מתגוררת במוסד. "בשנה שעברה אמא שלי איבדה גם את אבא שלי וגם את אחותי, היא משתקמת במוסד הזה ומטפלים בה מאוד יפה. עוד זעזוע כזה והיא לא תחזיק מעמד".

  

אליהו תירוש בן ה-87, המתגורר במוסד מזה שנתיים וחצי, אמר ל-ynet. "אני לא מתפנה. אני איש אצ"ל ותיק, אני בלי רגל עכשיו, לאן אני אלך? קשה לי. אני אתאבד".

 

לפני כשש שנים הייתה בכוונת המדינה להפריט את המוסד הגריאטרי על מנת לחסוך את מחיר השטח היקר עליו יושב המקום, אלא שלאחר מאבק הוחלט שלא להפריטו ואף לפני שנתיים הבטיחו במשרד הבריאות לקיים "קליטה מיידית של מטופלים, אימוץ תכנית הדרגתית לשיפוץ המרכז ופתיחת מחלקות חדשות", לשון הודעת משרד הבריאות. בפועל לא נקלטו מטופלים חדשים למקום וכעת חזרו בהם מהחלטתם.

 

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן מסר אז: "המרכז הגריאטרי בראשון לציון מטפל בקשישים וניצולי שואה ואנו מחויבים לדאוג לקיומם ולרווחתם, על כן החלטתי שלא לתת יד לסגירת המרכז".

 

ח"כ מירב כהן (כחול לבן) המלווה את המאבק טוענת כי הסיפור של המוסד הגריאטרי הספציפי מייצג את העיוות במערכת כולה. "המסקנה המתבקשת היא שיש לעלות את התקציב המוקצה למוסדות אלו", אמרה. "אך לצערי, ההיגיון לא ניצח ומסתמן שהמשרד החליט לסגור את המוסד שעולה לו ביוקר, ולהעביר את החולים למוסדות שמופעלים על ידי גופים פרטיים כי זה יותר זול עבורו".

 

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות פנה במספר הצעות לעיריית ראשון לציון על מנת להשאיר את המוסד פעיל, גם בשטח מצומצם יותר. לצערנו, עירית ראשון סירבה והעמידה דרישות תקציביות ואחרות בלתי סבירות. סגן שר הבריאות והמנכ"ל הנחו לפתוח יותר מחלקות חלופיות בבתי החולים האחרים באזור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
בסכנת סגירה. מוסד סיעודי
צילום: אבי מועלם
צילום: תמר מצאפי
רז קינסטליך
צילום: תמר מצאפי
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים