שתף קטע נבחר

כמה יעלה איטום אדנית למרפסת? בדקנו

התעלמות מאדניות במרפסת יכולה לעלות לכם הרבה יותר מנזק לצמחים. במקרה של כשלי ניקוז ונזילות מים, הדרך לרטיבות אצל השכנים קצרה. כשאתם תצטרכו לשלם על הפיצוי, תגלו שיכולתם למנוע אותו מראש בסכום זניח. אתר "המקצוענים" עם מדריך שיחסוך לכם כסף וסכסוך שכנים מיותר

אדניות מבטון, שנועדו להיות כלי קיבול לצמחים, ולהוסיף ירוק למרפסת או לגג - מוסיפות גם צורך משמעותי בתחזוקה נכונה. אחרת, בעיות הרטיבות, ייגרמו לכם להתחרט על כך שהם שם מלכתחילה. מהי הסכנה שבהזנחה, מדוע הנזק יכול להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים לתשתית הבית ומה חשוב לבדוק לפני שממהרים להזמין בעל מקצוע לתיקון התקלה? לפניכם הסקירה.

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מהו כשל האיטום ומה הנזק שיכול להיגרם?

אדניות גדולות שעשויות מבטון, וממוקמות במרפסות גדולות או בדירות גג, הן חלק מתשתית המבנה. הבעיה היא שבהיעדר תחזוקה, האדניות הופכות לכשל איטום של ממש.

 

"זהו כלי קיבול למי השקיה ולמי גשמים, ובמקרה של סתימת חורי הניקוז (כתוצאה מבלאי טבעי, במשך השנים), המים נקווים בתוך האדנית (כמו בבריכה), מכפילים את המשקל ומסכנים את יציבות המרפסות והגגות", מסביר ניק בנובייב מניק איטום באתר "המקצוענים". "בנוסף, אם יש סדקים בבטון, המים זולגים דרך הסדקים הזעירים שנפערים בה. הבעיה, שקשה מאוד לאטום סדקים אלו. ברגע שמתגלים סדקים באדניות הבטון, הפתרון הוא לשבור את האדניות".

 

לדבריו, "מעבר לכתמים על קירות המרפסת והרצפה שסביב האדנית, הנזק שיכול להיגרם הוא הרבה יותר משמעותי. מים תמיד מוצאים את דרכם מטה, ולאט לאט הם מחלחלים לכיוון התקרה של השכנים שמתחתיכם, או למרפסות שמתחת".

 

שימו לב, שבמקרה של בעיות רטיבות אצל השכנים, אתם תצטרכו לשאת בנזק. לעתים מדובר בהרס של קירות גבס, פרקטים וריהוט. לכן, לא כדאי להקל בכך ראש, ויש לדאוג לתחזוקה של האדנית, בייחוד לפני העונה הגשומה.

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מתי תוכלו לפתור את הבעיה בעצמכם?  

אם יש לכם ידיים טובות וניסיון עם חומרי איטום, ובייחוד אם מדובר באדניות קטנות יחסית, תוכלו לתקן את התקלה בעצמכם. כל שעליכם לעשות הוא לרוקן את כל תכולת האדנית מאדמה, מעציצים ומחומרי דישון. לאחר מכן, יש לפתוח את הסתימה בחורי הניקוז. סתימה זו לרוב נגרמת כתוצאה מאדמה שחוסמת את מעבר המים.

 

"כשהאדנית נקייה, יש לבצע את עבודת האיטום, ולאחר מכן, מומלץ להניח טוף בגובה של 15-20 ס"מ, לאחר האיטום, כדי למנוע סתימה חוזרת של פתחי הניקוז", ממליץ בנובייב.

 

"שימו לב, שכשמדובר באדניות גדולות יחסית, וכשנדרשת עבודה עם יריעות ביטומניות, בעל המקצוע הרלוונטי הוא איש איטום ולא גנן. כך, תחסכו מעצמכם דמי ביקור מיותרים", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".

 

כיצד מתבצע איטום האדניות?

כאמור, ההבדל בין שיטות האיטום השונות משתנה בהתאם לגודל האדנית ולצורה שלה. בנובייב: "אם יש לכם אדניות קטנות עד בינוניות, השיטה המתאימה היא איטום בעזרת חומר צמנטי משחתי או כל חומר משחתי גמיש המיועד לאיטום אדניות".

 

לדבריו, "חומר צמנטי משחתי הוא נוח לעבודה, בעל יכולת היאחזות טובה לאדנית ועמיד בפני חדירת שורשים. שימו לב, שחומר זה אינו גמיש מספיק, ומצריך תוספת של רשת אינטגרלס (מפיברגלס) בין שכבות האיטום. הדבר ישפר את הגמישות של החומר ואת העמידות שלו לאורך השנים.

 

"אם האדניות ארוכות, אבל צרות מדי, האיטום יתבצע באמצעות חומר צמנטי או באמצעות חומר ביטומני גמיש, או ביריעת PVC".

 

לעומת זאת, אם יש לכם אדניות גדולות ורחבות יותר, שיטת האיטום המתאימה והעמידה ביותר לאורך השנים היא יריעות ביטומניות.

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בנובייב: "יש להקפיד על יישום של שתי שכבות (שלפחות השכבה העליונה תהיה בעובי של 5 מ"מ). חשוב מאוד באיטום אדנית, שהיריעה תהיה על בסיס SBS שהיא יריעה ייעודית נגד חדירת שורשים. שיטה זו כוללת הלחמת היריעות אל חלקה הפנימי של האדנית, עם עלייה לכיוון קירות האדנית (רולקות) עד מעל לקו האדמה שבתוך האדנית".

 

בסיום העבודה, יש לבצע בדיקת הצפה (מילוי האדנית במים והמתנה של 72 שעות). "אם מתגלה כשל איטום, במהלך בדיקת ההצפה, על בעל המקצוע לפתור את הבעיה מיידית, ולבצע בדיקת הצפה נוספת", אומר בנובייב. "לאחר מכן, יש לפרוש בד גיאוטכני (מעין בד לבד) או לפרוש יריעת הגנה העשויה מפלסטיק", מוסיף בנובייב. "זאת, לצורך הגנה על היריעות הביטומניות מפני טוף".

 

חשוב לדרוש אחריות בכתב לעבודה. מוקד השירות: "משך האחריות משתנה בין בעלי המקצוע, וזה דבר שכדאי לברר מראש. נהוג לתת אחריות של כ-5 שנים לאיטום אדניות. שימו לב, שאתם מקבלים חשבונית חתומה עם לוגו ועם פרטי התקשרות, כדי שתוכלו ליצור איתו קשר במקרה של תקלה חוזרת".

 

עוד כתבות בנושא:

איטום דירות מגורים: מה חשוב לדעת?  

מה חשוב לדעת על איטום גגות? 

סימנים של רטיבות

 

כמה זה עולה?  

כשמדובר באיטום של אדניות, עלות האיטום מחושבת לפי מטר אורך. "התמחור הוא 250-500 שקל למטר אורך", אומרים במוקד השירות. "רוב בעלי המקצוע יגיעו בתמחור זה לאיטום של אדנית שאורכה לפחות שני מטרים. שימו לב, שהמחיר אמור לכלול הן את עלות העבודה והן את עלות החומרים הנדרשים. אל תתפשרו על פחות מבעל מקצוע עם תעודת אוטם מורשה, וכאמור, בררו מראש מה משך האחריות שניתן לכם, כדי שלא תמצאו את עצמכם משלמים בכל שנה שוב".

 

כיצד תוכלו למנוע כשלי איטום ובעיות בהמשך?

עם כל הכבוד לאחריות שניתנת לכם מקבלן האיטום, גם לכם יש אחריות על תחזוקה נכונה של האדנית.

 

בנובייב: "ראשית, הקפידו על הנחת אדניות פלסטיק בתוך האדניות המקוריות מבטון. זאת, כדי למנוע התפשטות שורשים. שנית, בדקו את מצב מצע השתילה. במקרה של הצפות מים, הדבר מעיד על סתימות בפתחי הניקוז. אם תגלו אותם בזמן, תמנעו בעיות רטיבות בהמשך".

 

צריכים קבלן איטום? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים