שתף קטע נבחר

מאובטח ונוח יותר: מה אומר התקן החדש לתשלום בסמארטפון?

בעוד שנה נוכל לשלם דרך המכשיר הסלולרי ללא מגע גם בישראל. עד יולי 2022 הטכנולוגיה תוטמע בכל הארץ. איך זה יעבוד? שאלות ותשובות

 

 

בעוד שנה סוף סוף גם בישראל נוכל לשלם דרך הסמארטפון. כפי שפורסם אתמול (ד'), בנק ישראל פרסם את המתווה להטמעת התשלומים החכמים, בפיגור עמוק אחרי מדינות רבות בעולם. היישום המשמעותי הראשון, שיכלול חובת הקלדת קוד סודי ברכישות בעסקים גדולים, יצא לדרך בנובמבר 2020.

 

רוצים לשלם בסמארטפון בסופר? זה יקרה אבל רק בעוד שנה

מהפכת התשלומים: קניתם ב-200 שקל? תצטרכו להכניס קוד סודי

עוד צעד לארנק הדיגיטלי: חוק לעידוד תחרות בשוק התשלומים

 

תקן EMV, הנפוץ כיום בעולם, מאפשר תשלומים ללא מגע באמצעות הסמארטפון ואפליקציות תשלום מתקדמות. בנוסף, הוא צפוי לחזק את התחרות באמצעות הסרת חסם לכניסת שחקנים חדשים מהארץ ומחו"ל. כמו כן, מנגנוני האבטחה משודרגים כך שהתקן מפחית את סיכוני הזיוף והשימוש לרעה בכרטיסי חיוב - שכן התקן מחייב הקלדת קוד בעת הגיהוץ.

.

לקוחה משלמת בסמארטפון בסופר מקומי. בקרוב אצלנו? (צילום: בלומברג)
לקוחה משלמת בסמארטפון בסופר מקומי. בקרוב אצלנו?(צילום: בלומברג)

 

איך זה יעבוד? שאלות ותשובות

מה שבב ה-EMV עושה?

באמצעות השבב המנגנון מצפין כל עסקה בנפרד, בניגוד להצפנה קבועה בפס המגנטי.

 

איך אדע אם יש לי כרטיס חכם?

אם יש שבב מוזהב על הכרטיס מדובר בכרטיס חכם.

 

אם אין לי כרטיס חכם, אוכל לבצע עסקאות בבתי עסק?

האפשרות לביצוע עסקאות באמצעות הפס המגנטי לכרטיסים שאינם חכמים קיימת גם במסופים החדשים. יחד עם זאת, כבר כיום רוב הכרטיסים בישראל חכמים, והחל מ-31 במרץ 2020 יונפקו רק כרטיסים תומכי EMV.

 

אופן השימוש בכרטיס בעת התשלום משתנה?

כן. להבדיל מהשיטה הקיימת, בה מגישים את הכרטיס לקופאי, בשיטה החדשה הכרטיס נשאר בידיים שלכם - ואתם מכניסים אותו לבד למסוף ומקישים את הקוד הסודי (בעסקאות עד 200 שקל יש להצמיד את הכרטיס למסוף וגם אין צורך בקוד).

 

ואם שכחתי את הקוד הסודי שלי?

לחברות כרטיסי האשראי ולבנקים יש מגוון אמצעים לשחזור הקוד הסודי. כיום קיימת אפשרות לבחור קוד סודי בעצמכם, כזה שיהיה לכם קל לזכור.

 

כיצד משלמים בעסקאות טלפוניות או אונליין?

אין שינוי באופן ביצוע עסקאות אלו. ממשיכים לשלם באמצעות מסירת מספר הכרטיס או הקלדתו ומתן אמצעי זיהוי נוספים נדרשים (לדוגמה מ.ז., 3 ספרות בגב הכרטיס, תוקף הכרטיס). אין צורך בהקלדת קוד סודי.

 

תתחילו לשנן את הקוד הסודי שלכם

בינואר הקרוב צרכנים יראו יותר ויותר מסופי תשלום שפועלים רק לפי הטכנולוגיה החדשה, ובטווח של שנים אחדות הטכנולוגיה תוטמע במשק כולו. כיום רוב כרטיסי החיוב בארץ גם כך כוללים שבב EMV, וכמחציתם מותאמים גם לביצוע תשלומים ללא מגע.

 

בנוסף, יותר מ-70% ממסופי התשלום במשק מותאמים כבר היום לתקן מבחינת החומרה, ו-20% מותאמים גם מבחינת התוכנה ויכולים לאמץ את הטכנולוגיה באופן מיידי. יחד עם זאת, עד כה רק מעטים מבתי העסק אימצו אותה בפועל.

 

לפי המתווה, מ-31 במרץ 2020 יונפקו רק כרטיסי חיוב תומכי EMV, ומ-30 בנובמבר 2020 יתאפשרו עסקאות באמצעות הקשת קוד סודי (או בעסקאות ללא מגע עד 200 שקל ללא קוד) בבתי עסק גדולים, שמחזור הפעילות שלהם בנוכחות כרטיסי חיוב עלה על 100 מיליון שקל ב-2019. מדובר כמעט בכל העסקים הגדולים בישראל, למשל רשתות כמו שופרסל, מגה, חברות הביגוד קסטרו, זארה, H&M ואחרות.

 

בתי עסק שכבר יחזיקו במועד זה חומרה ותוכנה מתאימים ל-EMV יצטרכו להשתמש בהם גם אם אינם מוגדרים כעסק גדול. כמו כן, עסקים שיצטרפו החל מנובמבר 2020 לשירות סליקה יהיו חייבים מלכתחילה לפעול על בסיס התקן.

 

בסוף יולי 2021 יצטרפו כל העסקים הפיזיים ל-EMV, למעט החרגות של תחנות דלק שיצטרפו בסוף יולי 2022 - אז גם תופסק לחלוטין התמיכה בטכנולוגיה הישנה על ידי חברת תשתית התשלומים שב"א.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בלומברג
תשלום בקופה בסמארטפון. בקרוב בארץ
צילום: בלומברג
מומלצים