שתף קטע נבחר

"חמסה" בים: חוקרים תייגו כרישה עפרורית בחדרה

במסגרת מחקר לניטור אחר אוכלוסיית הכרישים המקומית, תייגו חוקרים מתחנת מוריס קאהן לחקר הים מבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה את הכרישה העפרורית הראשונה העונה, שזכתה לשם "חמסה" לציון חמש שנות מחקר של הטורפים, המגיעים מדי חורף אל אזור תחנת הכוח בחדרה ונצפים גם באשדוד ואשקלון

 

 

כרישים מסוג עפרורי שבו בימים האחרונים כמדי חורף אל אזור תחנת הכוח "אורות רבין" מול חופי חדרה ומושכים למקום חובבי טבע שמגיעים להשקיף על הכרישים מהחוץ וצוללים רבים שמבקשים לשחות לצד חיות הבר הגדולות.

 

צוות חוקרים מתחנת "מוריס קאהן לחקר הים מבית הספר למדעי הים" באוניברסיטת חיפה תייג לאחרונה את הנקבה הראשונה לעונה, במסגרת מחקר מתמשך לזיהוי ותיוג הכרישים המגיעים אל חופי ישראל.

 

הכרישה שתוייגה בחדרה (צילום: חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, בית הספר למדעי הים, אוניברסיטת חיפה)
הכרישה שתוייגה בחדרה(צילום: חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, בית הספר למדעי הים, אוניברסיטת חיפה)

 

הכרישה העפרורית שזכתה לשם "חמסה" קיבלה את שמה לציון עונת המחקר החמישית במספר של גופי המחקר ואורכה הוא כ-2.5 מטר.

 

"מספרם של הכרישים פוחת בים התיכון"

לדברי החוקרים, "הכרישים הם חלק חשוב במארג החיים בים. אנו מזהים חזרתיות של אותם כרישים לחדרה בכול חורף והשנה נתעמק בהבנת תופעה זו באמצעים טכנולוגיים רבים", אמר ד"ר אביעד ד"ר שיינין, ראש תחום טורפי העל בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה.

 

בעבר פרסמו מחקרים על ידי חוקרי אוניברסיטת חיפה כי מדובר בתופעה ייחודית במינה של התקבצות כרישים בחופי חדרה, אשדוד ואשקלון במהלך תקופת החורף ובריכוזים גדולים, שלא נצפו במקומות נוספים בעולם.

 

לדברי החוקרים, נקבות כרישות ממין עפרורי הן לרוב הראשונות שמגיעות לאזור ולאחר מכן, מצטרפים לרוב כרישים זכרים ממין סנפירתן, המצוי בסכנת הכחדה.

 

"מספרם של הכרישים בים התיכון פוחת בקצב מסחרר עקב דיג יתר של מזונם, דיג כרישים עצמם למטרות מזון או הילכדותם בצורה בלתי מכוונת בדיג אחר. במסגרת המחקר בתחנת מוריס קאהן לחקר הים אנו בודקים את התנהגות הכרישים במטרה להפחית את כמות הלכידות הבלתי מכוונות של כרישים. במטרה לשמור על בעל חיים מיוחד והחשוב הזה", סיכם ד"ר שיינין.

 

הכרישה שתוייגה בחדרה (צילום: חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, בית הספר למדעי הים, אוניברסיטת חיפה)
הכרישה שתוייגה בחדרה(צילום: חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, בית הספר למדעי הים, אוניברסיטת חיפה)

 

מלבד המחקר במקום, אומרים ברשות הטבע והגנים כי צלילה בקרבת הכרישים אסורה ומסוכנת. "ברשות מדגישים כי המפגש עם הכרישים אינו צפוי או נשלט. כמו כן, באזור שפך המים החמים של תחנת הכוח, בו מתרכזים הכרישים, קיימים זרמים חזקים ומערבולות חזקות שעלולות לסכן חיים. זאת לצד ציוד דיג רב כגון קרסים וחוטי דייג משוחררים, המסכנים את הצוללים".

 

ברשות אמרו כי הכריש נמצא בסכנת הכחדה והינו ערך טבע מוגן. "משכך אסור לפגוע בו, להטריד אותו, להאכיל אותו וכדומה וכל העושה כך עובר על החוק ומסתכן בענישה פלילית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, בית הספר למדעי הים, אוניברסיטת חיפה
כרישה עפרורית תוייגה בחדרה
צילום: חגי נתיב, תחנת מוריס קאהן לחקר הים, בית הספר למדעי הים, אוניברסיטת חיפה
מומלצים