שתף קטע נבחר

לאחר חשיפת הפרטים מחקירתו: ניר חפץ תובע את השר אוחנה

עד המדינה בתיק 4000 תובע חצי מיליון שקלים משר המשפטים, שחשף בנאום בכנסת פרטים אסורים לפרסום מחקירתו בפרשת בזק-וואלה. אוחנה: "לא חוזר בי מאף מילה". חפץ תבע גם את השדרן יעקב ברדוגו: הפיץ נגדי מידע אסור בוואטסאפ של פעילי ליכוד

אמיר אוחנה (צילום:  יאיר שגיא, רויטרס)
חפץ דורש חצי מיליון שקלים מאוחנה - שמסרב לחזור בו מדבריו(צילום: יאיר שגיא, רויטרס)

עד המדינה בתיק 4000 (תיק בזק-וואלה), ניר חפץ, הגיש הערב (חמישי) תביעה נגד שר המשפטים אמיר אוחנה בגין חשיפת פרטים שנאסרו לפרסום בצו בית משפט, במהלך נאום במליאת הכנסת. אוחנה חשף תרגילי חקירה שהופעלו כלפי חפץ בתיק 4000, התיק שבו מואשם כעת בשוחד ראש הממשלה בנימין נתניהו - שבעבר חפץ שימש יועץ התקשורת שלו.

 

בכתב התביעה שהוגש לבית משפט השלום בתל אביב, דורש חפץ שאוחנה ישלם לו חצי מיליון שקלים, בגין לשון הרע, הפרה של חוק הגנת הפרטיות ועל פי פקודת הנזיקין. בנאומו בכנסת לפני כשלושה שבועות אוחנה דיבר אז על תרגיל החקירה שבו - כפי שהותר בהמשך לפרסם - נשאלה עדה שאלות חודרניות על יחסיה עם חפץ. בית המשפט עדיין אוסר לפרסם את זהותה של אותה עדה, או כל פרט שנוגע למהות הקרבה בינה לבין חפץ.

 

 

בנאומו במליאת הכנסת, אמר אוחנה: "מביאים אישה צעירה שאין לה שום קשר לחקירות ראש הממשלה, ושואלים אותה סדרה של שאלות חודרניות, פולשניות, על טיב הקשר בינה ובין העד. לאחר שסוחטים ממנה כמו מלימון את כל המידע - ואני מזכיר, היא איננה חשודה בדבר - הם מפגישים ביניהם במקרה במסדרון". את הדברים אמר כאמור לפני שבית המשפט התיר לפרסם חלק מהפרטים הללו.

 

"דברי בלע שקריים"

כמה ימים לאחר נאומו פנה חפץ לשר אוחנה ואיים בפניו כי אם לא יתנצל בפומבי בתוך שבוע על הפרת צו איסור הפרסום - הוא יתבע אותו. אוחנה לא התנצל, וכעת כאמור הוגשה התביעה. בכתב התביעה נכתב בין היתר: "מטרתו הברורה של הפרסום הזדוני הייתה לבזות את התובע ולהשפילו, תוך פגיעה קשה וחמורה בפרטיותו, תוך התעלמות מכוונת מצו שיפוטי, אגב ביצוע שורה ארוכה של עוולות נזיקיות, לרבות הפרת חובות חקוקות, ובין היתר שיבוש הליכי משפט, הדחת עד, הטרדת עד וכמובן הפרה בוטה וישירה של צו איסור פרסום".

 

עוד נטען בתביעה כי אוחנה ידע מראש על הצו כשחשף את הפרטים האסורים לפרסום מהחקירה, וכי הוא מנסה להסתתר מאחורי חסינותו כחבר כנסת - אך לפי התביעה לא עומדת לו זכות כזו. הדברים של אוחנה, נטען, "שורצים דברי בלע שקריים ומחוצפים ונטולי כל שחר".

 

 

בנוסף נטען כי אוחנה עשה זאת במטרה לפגוע בחפץ ובמשפחתו, לפגום באמינות עדותו במשטרה ולהפעיל לחץ עליו לחזור בו מעדותו, "שיש בה משקל ראייתי ממשי בנוגע לראש הממשלה, שהנתבע קרוב אצלו מאוד". בתביעה נכתב בהקשר זה כי מאז שהסכים חפץ להפוך לעד מדינה, גורמים המקורבים לראש הממשלה מנסים לפגוע בחפץ "בכל דרך" במטרה לקעקע את אמינותו ולהרתיע אותו.

 

עורכי דינו של חפץ, אילן סופר ואביב רון, מסרו: "שר המשפטים ניצל באופן פסול, בזוי וזדוני את בימת הכנסת כדי לפגוע בניר חפץ ובמשפחתו ולנסות להדיח אותו מעדות האמת שמסר לרשויות האכיפה. אם מר אוחנה בונה על כך שמסך החסינות יציל אותו ממעשיו החמורים, כפי שתכנן כשהקריא את הנאום הפוגעני מן הכתב, טעות בידיו".

 

אוחנה: "לא חוזר בי מאף מילה"

אוחנה הגיב לתביעה נגדו בפוסט ארוך בפייסבוק, שנפתח במילים: "לא חוזר בי מאף מילה". אוחנה טען בין היתר כי לא קיבל לידיו עדיין את כתב התביעה, ולדבריו שמע על הגשתו לבית המשפט רק באמצעי התקשורת. בניגוד לנטען בתביעה נגדו, הוא אמר שלא ידע כלל על צו איסור הפרסום, ולכן לא היה יכול להפר אותו. כפי שטען בעבר, הוא כתב שהפרטים פורסמו בעבר באחד מכלי התקשורת.

 

"ניר חפץ הוא קורבן. אני מסכים", כתב אוחנה בפוסט - ותקף שוב את אנשי אכיפת החוק שניהלו את תיקי נתניהו: "מי שפגע בפרטיותו, מי שעירב את ענייניו האישיים כדי לסחוט אותו ולהפעיל עליו לחץ שלדעתי עולה לכדי הדחה בחקירה; מי שהמטרה מקדשת בעיניו את כל האמצעים היו, למרבה הצער - רשויות האכיפה הרשמיים של מדינת ישראל".

 

חפץ תובע גם את השדרן יעקב ברדוגו

במקביל, הגיש הערב חפץ תביעה גם נגד שדרן גלי צה"ל יעקב ברדוגו, בטענה שהפיץ נגדו מידע אסור מחקירותיו בקבוצת וואטסאפ של פעילי ליכוד. בתביעה שהוגשה לבית משפט השלום בתל אביב, דורש חפץ שברדוגו ישלם לו גם כן חצי מיליון שקלים. הוא הגיש גם תלונה רשמית על כך ליחידת הסייבר ביחידת להב 433 של המשטרה.

 

עורך דינו של חפץ, אילן סופר, מסר כי "אם הצבת משאית ברסלב מתחת לביתו של שלמה פילבר היא הטרדת עד, הרי שמעשיו של ברדוגו ביחס לניר חפץ חמורים פי כמה וכמה". הפרקליט התייחס בדבריו לפרשה אחרת שנוגעת לעד מדינה נוסף בתיק 4000, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, שבה חשודים יועצי התקשורת של נתניהו בהטרדתו באמצעות שליחת כלי רכב עם רמקולים, שהשמיע דברי נאצה נגדו.

יעקב ברדוגו (צילום: מאיר אוחיון)
חפץ דורש גם ממנו חצי מיליון שקלים. השדרן יעקב ברדוגו(צילום: מאיר אוחיון)
 

לפני כשבוע שיגרו עורכי דינו של חפץ מכתב התראה לפני תביעה לברדוגו. לפי חפץ, ברדוגו החבר בקבוצת וואטסאפ "אחדות הליכוד", הפיץ בה דף תגובה שהוכן על ידי סניגוריו של נתניהו, עמית חדד ויוסי אשכנזי, ובו טענות שהועלו בשימוע מול היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

 

דף זה הכיל ככל הנראה פרטים על התרגיל שביצעה המשטרה לחפץ בעת החקירה, ובו נחשפו זהותם של דמויות מאחורי צו איסור הפרסום. כמו כן, נכתבו בדף ההשגות של פרקליטיו של נתניהו לגבי אותו תרגיל שנועד ללחוץ על חפץ ולהפוך אותו לעד מדינה. במכתב טען סופר, כאמור עורך דינו של חפץ, כי מטרת הפרסום הייתה לבזותו ולהשפילו, "תוך פגיעה קשה וחמורה בפרטיותו".

 

פרקליטיו של ברדוגו, עורכי הדין נבות תל-צור וטל שפירא מסרו בתגובה: "עד המדינה ניר חפץ מנהל קמפיין הישרדות, מעלה טענות חסרות שחר, ויורה לכל הכיוונים. התנהלותו הפסולה תזכה למענה משפטי הולם, ותיבחן, בין היתר, במבחן החקירה שכנגד. הגשת תביעת לשון הרע בשל הבעת דעה לגיטימית, תוך סילוף מוחלט של משמעות הדברים, היא דוגמא קיצונית לתביעת השתקה פסולה מן היסוד, אשר יש לדחותה על הסף".

 

הם התייחסו גם לתלונה שהגיש חפץ נגד מרשם ליחידת הסייבר של להב 433: "ככל שיש ממש בפרסום על הגשת תלונה כנגד מרשנו, הרי שמדובר בתלונה מופרכת שנועדה להלך אימים על איש תקשורת בכיר בישראל, ולשרת את התביעה הכספית שהוגשה על ידי חפץ באותו יום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  יאיר שגיא, רויטרס
אמיר אוחנה וניר חפץ
צילום: יאיר שגיא, רויטרס
מומלצים