שתף קטע נבחר

פסגת נאט"ו נפתחה באיומים בין טראמפ לאירופה

נשיא ארה"ב נחת בלונדון והכריז על מכסים על יינות מצרפת: "האיחוד האירופי לא הוגן, לא אתן שינצלו חברות אמריקניות". פריז רותמת את האיחוד לתגובה חריפה: "בין בעלות ברית אין סנקציות". טראמפ נגד מקרון: "הצהרת 'המוות המוחי של נאט"ו' נבזית"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אותת היום (ג') שבדיוק כפי שהעריכו, הפסגה החגיגית שמקיימת נאט"ו בלונדון במלאות 70 שנה להקמת הברית תהיה כינוס של עימותים יותר מאשר של שלום. את דבריו בפסגה פתח טראמפ באיומים על צרפת ועל האיחוד האירופי – ובמילים חריפות על הנשיא הצרפתי עמנואל מקרון.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

נשיא ארה
טראמפ בצהריים בלונדון. "לא ינצלו אותנו"(צילום: AP)

טראמפ, שבשנות כהונתו הרבה להתעמת עם מנהיגי אירופה, שב ואמר בצהריים שהאיחוד האירופי נוהג בארה"ב בחוסר הגינות רב בכל הקשור לענייני הסחר. הוא הזהיר את בריסל שאם תמשיך כך – הדברים עלולים להיעשות "קשוחים". הוא הזכיר גם את המכסים שמתכננת וושינגטון להטיל על מוצרים מצרפת, בהם גבינות ויין: "אני לא מתכוון לאפשר לצרפת לנצל את החברות האמריקניות".

 

כוונתו של טראמפ היא להודעת ארה"ב אתמול שהיא מתכננת להטיל מכסים בשיעור של עד 100% על מוצרים צרפתיים שונים. התוכנית הוכרזה בתגובה על מסים שהטילה צרפת על ענקיות טכנולוגיה, בהן גוגל, אמזון ופייסבוק. צרפת רוצה שחברות דיגיטל ישלמו סכום הוגן של מסים במדינות שבהן הן מרוויחות כסף, ומקדמת הסכם בינלאומי בעניין.

טרמאפ ומקרון בG7 (צילום: רויטרס)
טראמפ ומקרון בפסגת ה-G7 השנה. "יחסים טובים"(צילום: רויטרס)

תוכנית המכסים האמריקנית הולידה תגובה צרפתית חריפה: שר האוצר של צרפת, ברונו לה מר, איים בצעדי נגד כלל-אירופיים נגד ארה"ב, ואמר שבין בעלות ברית לא צריכות להיות סנקציות וש"סנקציות הן דבר רע לכלכלה העולמית". לה מר הודיע שאם וושינגטון תממש את תוכניתה תהיה תגובה אירופית עוצמתית. לדבריו פריז כבר שוחחה עם הנציבות האירופית על גיבוש צעדי תגובה אירופיים משותפים. השר לה מר טען כי המס הצרפתי על חברות הטכנולוגיה אינו מפלה חברות אמריקניות, משום שהוא מוטל גם על חברות אירופיות וסיניות.

 

דברים שלא צריך להגיד

טראמפ התייחס בצהריים גם להצהרתו של נשיא צרפת מקרון בחודש שעבר שלפיה "נאט"ו נמצאת במצב של מוות מוחי". ההצהרה ההיא לוותה גם בטרוניות על התנהלות וושינגטון כלפי בעלות בריתה באירופה.

נשיא ארה
תמיכה עדינה בג'ונסון. טראמפ בלונדון(צילום: AP)

היום אמר טראמפ שמדובר בהצהרה "נבזית", מסוכנת ומעליבה מאוד: "פשוט אי אפשר לדבר ככה על נאט"ו". טראמפ טען שהוא רואה את צרפת הולכת ומתרחקת מנאט"ו, והביע פליאה על כך, משום שלדבריו שמקרון זקוק לברית יותר מכל אחד אחר. לדברי הנשיא האמריקני, ארה"ב היא זו שמפיקה את התועלת הפחותה ביותר מהברית. הוא הוסיף שיש לו מערכת יחסים טובה עם מקרון, "אבל לפעמים הוא אומר דברים שהוא לא צריך להגיד".

 

הנשיא האמריקני הגיע ללונדון שבוע וחצי לפני שהבריטים הולכים לקלפיות כדי להצביע בבחירות הכלליות. בימים האחרונים דווח שבסביבתו של ראש ממשלת בריטניה השמרן בוריס ג'ונסון לוחצים על טראמפ שלא להתערב בבחירות, כדי לא לפגוע בסיכוייו של ג'ונסון, המוביל בסקרים. בעבר הרבה טראמפ להתבטא בנושאים פוליטיים פנימיים, למשל הברקזיט.

ארכיון דונלד טראמפ נשיא ארה
"לכן אני קורא לו איש הטילים". טראמפ וקים(צילום: AP)

היום בצהריים אמר טראמפ כי אלה יהיו בחירות חשובות מאוד עבור בריטניה. הוא הצהיר שהוא אינו רוצה "לסבך" את הבחירות, אך הוסיף שלדעתו רה"מ ג'ונסון הוא אדם בעל יכולות ויעשה עבודה טובה. כשנשאל אם יוכל לעבוד עם מנהיג הלייבור ג'רמי קורבין במקרה שזה ייבחר לראש הממשלה השיב טראמפ: "אני יכול לעבוד עם כל אחד".

 

מתנת חג מולד מפיונגיאנג

טראמפ, שהכרזתו על הוצאת הכוחות האמריקניים מסוריה נתפשה כאור ירוק לטורקיה לפתוח במבצע נגד הכורדים, נשאל גם אם יש לאפשר לטורקיה להמשיך להיות חברה בנאט"ו בהתחשב בפלישה שלה לאזור הכורדי בסוריה. טראמפ השיב שזו שאלה שיש לדון בה בין בעלות הברית, אך הוסיף שטורקיה עזרה מאוד במבצע לחיסול מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי, ולא הייתה יכולה להיות "נחמדה יותר ותומכת יותר".

איראן מהומות סרטונים מחאה (צילום: AP, MCT)
לפחות 208 נהרגו. "איראן הורגת ממש עכשיו"(צילום: AP, MCT)

כשנשאל על כך שצפון קוריאה ממשיכה לירות טילים למרות שיחות השלום שבהן פתח איתה השיב טראמפ, בהתייחסו לשליט קים ג'ונג און: "אני קורא לו 'איש הטילים' כי הוא אוהב לירות טילים. אם נצטרך להשתמש בכוח צבאי – נעשה זאת. אני מקווה שקים יעמוד בהסכם הפירוק מנשק גרעיני, אבל נראה". רק הבוקר, בצל הקיפאון המתמשך במשא ומתן הגרעיני בין וושינגטון לפיונגיאנג, שלחה צפון קוריאה מסר מאיים לוושינגטון, כש"דיפלומט" שדבריו הובאו בתקשורת הממלכתית הצפון קוריאנית אמר ש"ארה"ב היא שתבחר את מתנת חג המולד שלה מאיתנו".

 

טראמפ התייחס גם למהומות האחרונות באיראן, שלפי דיווח "אמנסטי אינטרנשיונל" מאתמול לפחות 208 בני אדם נהרגו במהלכן. "איראן הורגת אלפי אלפי אנשים בעודנו מדברים, לכן הם ניתקו את האינטרנט, כדי שאנשים לא יוכלו לראות מה קורה", אמר הנשיא האמריקני. "אנשים נהרגים במספרים גדולים, ממש עכשיו. התקשורת צריכה לנסוע לאיראן ולראות מה קורה שם. אני חושב שזה דבר נורא, והעולם צריך לראות את זה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
טראמפ בלונדון. דברים קשוחים
צילום: AP
מומלצים