שתף קטע נבחר

שיטפונות, שריפות ורעב. דו"ח מדאיג על העשור החם בהיסטוריה

דו"ח של האו"ם, שפורסם בוועידת האקלים במדריד, מצביע על כך שבחמש השנים האחרונות חלה החמרה נוספת בהתחממות כדור הארץ. בינתיים, סמל המחאה גרטה טונברג הגיעה לאירופה והצהירה: "אנשים מזלזלים בזעם של הילדים"

תמונת מצב קודרת: העשור הנוכחי, המסתיים בסוף החודש, יהיה כמעט באופן ודאי החם ביותר בהיסטוריה. כך הזהירו היום (ג') מומחי מזג אוויר שפרסמו דו"ח בוועידת האקלים במדריד. המומחים מזהירים מהמסת קרחונים, גלי חום הרסניים ועלייה בגובה פני הים.

 

 

מנהל הארגון המטאורולוגי של האו"ם (WMO), פטרי טאלאס, אמר: "גלי חום ושיטפונות, שבעבר היו אירועים של 'פעם במאה' הופכים לשכיחים יותר". הוא הוסיף כי "מדינות כמו איי בהאמה, יפן ומוזמביק סבלו מסופות טרופיות הרסניות. שריפות ענק השתוללו באזור הארקטי ובאוסטרליה".

 

בדו"ח נכתב בין היתר כי חמש השנים שבין 2015 ל-2019 הן כמעט בוודאות השנים החמות בהיסטוריה, כשבשיא המפוקפק של השנה החמה בהיסטוריה מחזיקה 2016. בנוסף, העשור שבין 2010 עד 2019 הוא כמעט בוודאות העשור החם בהיסטוריה. 2019, השנה האחרונה בעשור, צפויה להיות השנה השנייה או השלישית החמה בהיסטוריה.

 

המנהיגים שהגיעו לוועידה (צילום: רויטרס)
המנהיגים שהגיעו לוועידה(צילום: רויטרס)

 

עוד נכתב בדו"ח כי חומציות מי הים עלתה ב-26% מאז תחילת העידן התעשייתי, דבר שפגע קשות במערכות האקולוגיות הימיות. בחודשים ספטמבר ואוקטובר הגיע הקרח באזור הארקטי לשפל. בנוסף, מחברי הדו"ח הצביעו על כך ששינויי האקלים הם הגורם העיקרי לעלייה ברעב העולמי, לאחר שבעשורים הקודמים חלה ירידה. לפי הנתונים, 820 מיליון בני אדם ברחבי העולם סבלו מרעב בשנה שעברה. על-פי הדו"ח, טמפרטורות המים עלתה ותופעת "גלי חום ימיים" הפכה לנפוצה יותר - דבר שפוגע בחיים בים.

 

בנוסף, על-פי נתוני ארגון המטאורולוגיה העולמי - שפורסמו בשבוע שעבר לרגל הוועידה במדריד - ריכוז הפחמן הדו-חמצני (CO2) באוויר הגיע ל-407.8 חלקיקים למיליון ב-2018, לעומת 405.5 חלקיקים למיליון בשנת 2017. הנתון ככל הנראה ישבור שיא ב-2019. אתמול הזכיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, כי בעבר סברו הייתה ש-400 חלקיקים למיליון הוא מצב "שלא ניתן להעלות על הדעת".

לטיסיה, מלכת ספרד, באירוע של ועידת מדריד (צילום: getty images)
לטיסיה, מלכת ספרד, באירוע של ועידת מדריד(צילום: getty images)

פעילות של המרד בהכחדה במדריד (צילום: רויטרס)
פעילות של המרד בהכחדה במדריד(צילום: רויטרס)

  

גרטה חזרה לאירופה 

בינתיים גרטה טונברג, הנערה השבדית שתחגוג בחודש הבא יום הולדת 17, שהפכה בשנה האחרונה לפנים הבולטות של המאבק נגד התחממות כדור הארץ, עגנה בפורטוגל - לאחר הפלגה שנמשכה 21 ימים מארצות הברית. טונברג חצתה את האוקיינוס האטלנטי בספינה שאינה מזהמת יחד עם בני זוג אוסטרלים וסקיפרית בריטית. בכוונתה להשתתף בוועידת האקלים במדריד.

 

 

עם הגעתה לפורטוגל, אמרה טונברג: "אנשים מזלזלים בזעם של הילדים. הם כועסים ומתוסכלים". הנערה השבדית נשארה למשך יממה בפורטוגל, שם נפגשה עם פעילי אקלים – ומשם היא צפויה להמשיך לוועידה במדריד.

 

קרולינה שמידט, השרה לאיכות הסביבה של צ'ילה - שם הייתה אמורה להתקיים הוועידה - אמרה כי היא מקווה שנוכחתה של טונברג תגרום לכך שממשלות יגלו יותר רצון לחזק את הסכם פריז מ-2015 ולמנוע מכדור הארץ להמשיך להתחמם. למרות שאינה חברה בממשלה של המדינה המארחת, שמידט מכהנת כנשיאת הוועידה.

 

גרטה טונברג מגיעה לפורטוגל (צילום: AP)
גרטה טונברג מגיעה לפורטוגל(צילום: AP)

מחכים לגרטה טונברג בפורטוגל (צילום: AP)
מחכים לגרטה טונברג בפורטוגל(צילום: AP)

 

שמידט התייחסה למובילת מחאת התלמידים: "אנחנו זקוקים לכוח האדיר הזה על מנת להגביר את הפעילות בנוגע לאקלים. אנחנו צריכים את גרטה כאן עם כל הכוח".

 

צירים בוועידה אמרו כי הם קיבלו השראה מהנחישות של הנערה השבדית, שלא לגרום לפליטת גזי חממה על ידי שיט בספינה שאינה מזהמת במקום לטוס. "המסר שלה שלא תמיד צריך לבחור בדרך הקלה", אמר לנדר וונדרס, פעיל אקלים בן 20 מבלגיה. "עלינו לפעול עכשיו, לעשות משהו למען האקלים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מחאה מול ועידת מדריד
צילום: רויטרס
מומלצים