שתף קטע נבחר

לקראת משפט הדחה: "הראיות נגד טראמפ מוחצות"

אוקראינה-גייט: הדמוקרטים פרסמו את ממצאי החקירה נגד הנשיא, וטענו שהוכח כי התנה סיוע צבאי לקייב בתמורה לחקירה נגד יריבו הפוליטי. "סבור שאין גבול לכוחו וסיכן את ביטחון ארה"ב", נכתב בדו"ח בן 300 עמודים. הבית הלבן: "זה כמו שטויות שכותב בלוגר במרתף"

ועדת המודיעין של בית הנבחרים בארה"ב, בו שולטים הדמוקרטים, פרסמה הערב (ג') את דו"ח ממצאי החקירה שניהלה במסגרת הליך ההדחה נגד הנשיא דונלד טראמפ. בדו"ח מאשימים אותו הדמוקרטים ב"ניצול סמכותו כדי לנסות ולהביא להתערבות זרה בבחירות ב-2020 לטובתו".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 

ארה
הדמוקרטים נגד טראמפ. יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי והנשיא(צילוםן:EPA, רויטרס)

הדמוקרטים טענו בדו"ח בן 300 עמודים כי הראיות והעדויות הרבות שהוצגו בפניהם "מוחצות", ומוכיחות כי הנשיא התנה מתן סיוע צבאי לאוקראינה, בסכום של מאות מיליוני דולר, וכן פגישה בינו לבין הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי בבית הלבן – בכך שקייב תכריז על חקירה נגד יריבו הפוליטי ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר של ברק אובמה וכיום הפייבוריט בפריימריז הדמוקרטיים. הדמוקרטים טענו כי טראמפ סבור שלכוחו כנשיא אין שום מגבלה, בכל הנוגע לניסיון להשיג תמיכה מגורמים זרים בבחירות.

 

לחצו כאן לקריאת הדו"ח המלא

 

"הנשיא פעל בדרך זו כדי לסייע לבחירתו מחדש, כדי לפגוע בסיכויי הבחירה של יריב פוליטי, וכדי להשפיע על הבחירות הקרובות לטובתו", נכתב בדו"ח. "בעשותו כן, הנשיא הציב את האינטרסים האישיים והפוליטיים שלו מעל האינטרסים הלאומיים של ארה"ב, ניסה לפגוע בהגינות של הליך הבחירות לנשיאות, וסיכן את הביטחון הלאומי של ארה"ב".

 

יו
"טראמפ סיכן את ביטחון ארה"ב". יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, אדם שיף, מציג את ממצאי החקירה(צילום: רויטרס)

יו
(צילום: רויטרס)

בדו"ח מתארים הדמוקרטים לפרטי פרטים כיצד טראמפ ניסה, לטענתם, ללחוץ על קייב ולגרום לה להכריז על חקירה נגד ג'ו ביידן ובנו, האנטר, שהיה חבר בוועד מנהלים של חברת גז אוקראינית שנחקרה בעבר בחשד לשחיתות. יודגש כי נגד ביידן ובנו אין אף ראיה שפעלו לא כשורה. טראמפ, נטען בדו"ח, גם רצה שאוקראינה תכריז על חקירה של תיאוריית קונספירציה ולפיה היא זו שהתערבה בבחירות לנשיאות ב-2016, ולא רוסיה כפי שקבעו סוכנויות המודיעין בארה"ב.

 

קרשנדו דרמטי

בין היתר, הדו"ח הארוך גורס כי השיחה המפורסמת בין טראמפ לנשיא אוקראינה זלנסקי ב-25 ביולי הייתה "הקרשנדו הדרמטי" של קמפיין שנמשך חודשים ארוכים, ושאותו הוביל לכאורה טראמפ כדי ללחוץ על קייב. בשיחה, שאת תמלולה פרסם הבית הלבן בעקבות פיצוץ הפרשה, ביקש טראמפ מזלנסקי לעשות לו "טובה" ולבדוק את "הדיבורים" על ביידן – זמן קצר אחרי שעלתה בשיחה סוגיית הסיוע הצבאי של ארה"ב לאוקראינה, סיוע שעומד על כמעט 400 מיליון דולר, ונחוץ לה מאוד כדי להדוף את הבדלנים במזרחה. הדו"ח טוען עוד כי בקמפיין הלחץ הזה היו מעורבים בכירי ממשל כמו סגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה מייק פומפאו וראש הסגל של הבית הלבן, מיק מולבייני.

 

עוד נטען כי טראמפ ניסה לשבש את החקירה שניהלו נגדו הדמוקרטים, ושהחלה בספטמבר האחרון בעקבות פיצוץ הפרשה שזכתה לכינוי "אוקראינה-גייט", בגלל תלונה אנונימית של קצין CIA. "קשה לדמיין תיק חזק יותר או שלם יותר של שיבוש הליכים, מאשר זה שהציג הנשיא מאז שהחלה החקירה", נכתב בדו"ח.

טראמפ. ''מביך וגס'' (צילום: רויטרס)
"זה כמו שטויות של בלוגר במרתף". בבית הלבן תקפו בחזרה(צילום: רויטרס)

טראמפ, נזכיר, אסר על פקידי הממשל שלו להעיד בפני בית הנבחרים, אם כי רבים מהם לא צייתו להוראה הזו, והעידו בכל זאת. אחת העדויות המרכזיות שטלטלו את וושינגטון הייתה זו של השגריר לאיחוד האירופי גורדון סונדלנד, שאמר כי אכן הייתה כוונה להוביל לעסקת "תן וקח" עם האוקראינים.

 

שטויות שכותב בלוגר במרתף

למרות ההאשמות הקשות בדו"ח שלה, ועדת המודיעין – שאותה מוביל שנוא נפשו של טראמפ, אדם שיף מקליפורניה – נמנעה מלהמליץ מפורשות לבית הנבחרים להדיח את הנשיא. היא כתבה שהדבר צריך להיות נתון לשיקול דעתם של המחוקקים בבית התחתון של הקונגרס, שכאמור רובם דמוקרטים.

 

הדו"ח פורסם יום לפני תחילתו של שלב נוסף בהליך ההדחה, בוועדת המשפט בבית הנבחרים. שם יתחילו דיונים על ניסוח "סעיפי אישום" נגד הנשיא. לאחר מכן – והסיכויים לכך רק גברו עם הדו"ח החריף שפורסם הערב – יצביעו חברי בית הנבחרים על "הדחת" הנשיא. אם יאשרו את ההדחה, בפעם השלישית בלבד בהיסטוריה של ארה"ב, ההליך יעבור משם לסנאט. כלי התקשורת בארה"ב מדווחים כי הצבעה על כך צפויה אולי עוד לפני חג המולד בסוף החודש. 

רקע פרשת אוקראינה גייט (צילום: רויטרס, EPA, AP, MCT)
(צילום: רויטרס, EPA, AP, MCT)

כיוון שבסנאט נדרש רוב של שני שלישים כדי להביא לסילוקו של ממש של טראמפ מהבית הלבן, הסיכויים לכך נמוכים – אפסיים אפילו. נוסף על כך, הרפובליקנים הם אלו ששולטים בסנאט, והם צפויים לזכות את טראמפ ב"משפט" שייערך שם כפי שקובעת החוקה.

 

אמש פרסם המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים דו"ח משלו, ובו נוסח למעשה קו ההגנה שינחה את תומכי הנשיא. עיקרו הוא שטראמפ לא פעל באופן שאינו ראוי, שהליך ההדחה נגדו מתנהל באופן לא הוגן, ושמדובר בניסיון פוליטי להפיל את הנשיא בדרך שאינה דמוקרטית.

 

טראמפ, שנמצא בלונדון שם נערכת פסגת נאט"ו, טען לפני שהדו"ח פורסם כי הדמוקרטים אינם "פטריוטיים" בכך שהם מנהלים הליך הדחה נגדו. בבית הלבן מיהרו להגיב לדו"ח הדמוקרטי, ומסרו: "היו"ר שיף והדמוקרטים נכשלו לחלוטין לספק ראיות להתנהלות לא ראויה מצד הנשיא טראמפ. הדו"ח הזה משקף רק את התסכול שלהם. הדו"ח של שיף נראה כמו שטויות שכותב בלוגר במרתף, שמנסה בכוח להוכיח משהו כשאין לכך שום ראיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
"הראיות נגדו מוחצות". טראמפ
צילום: AP
מומלצים