שתף קטע נבחר

היועמ"ש: "פרקליט המדינה מותקף בצורה מכוערת ולא הגונה"

היועץ המשפטי לממשלה ונשיאת בית המשפט העליון נשאו דברים בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל. מנדלבליט: "ער לניסיונות להציג את גורמי המשפט כמי שרוצים לנהל את המדינה. זו שטות". חיות: "הביקורת על מערכת המשפט - שלוחת רסן וחסרת אחריות"

 

 

 

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות השתתפו הערב (ה') בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי בישראל בחיפה. השניים נשאו דברים. בהמשך הערב ינאם גם פרקליט המדינה שי ניצן. ynet העביר את האירוע בשידור ישיר.

 

כנס העמותה למשפט (צילום: שרון צור)
מנדלבליט בכנס(צילום: שרון צור)

מנדלבליט אמר כי הוא "ער לניסיונות להציג את גורמי המשפט כמי שרוצים לנהל את המדינה. מובן שזה לא נכון. זו שטות". הוא התייחס גם לביקורת הקשה שסופג פרקליט המדינה היוצא שי ניצן: "המתקפה עליו מכוערת ולא הגונה".

 

היועמ"ש הוסיף: "בקרב רבים בציבור ישנה תחושה שערכי המשפט ומוסדותיו נמצאים תחת ניסיונות החלשה ודה-לגיטמציה. האחריות לכך שערכי המשפט הציבורי יוגנו מפני פגיעה ודה-לגיטמציה מוטלת על רשויות השלטון. זה לא העסק שלנו, המשפטנים".

 

מנדלבליט הבהיר כי לא יתפשר על השפעתו במינוי ממלא מקום פרקליט מדינה בשבוע הבא ,הגם שהסמכות הפורמלית נתונה בידי שר המשפטים. לדבריו, איש אינו חולק על כך שהסמכות לכך נתונה בידי שר המשפטים. "אולם, בכך אין די, שכן הפעלת הסמכות הכללית המתוארת בנסיבות הקונקרטיות של תפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה הינה בעלת משמעויות משפטיות. מינויו של ממלא מקום פרקליט המדינה איננו שקול, בכל הכבוד, למינויו של ממלא מקום של גורם מקצועי אחר במשרדי הממשלה, בכיר ככל שיהיה. משרת פרקליט המדינה היא בעלת מאפיינים מיוחדים – מדובר במי שעומד בראש פרקליטות המדינה".

 

הוא הזכיר כי המאפיינים המיוחדים של משרה זו, אמורים את העצמאות המקצועית המוחלטת פרקליט המדינה ואת אי-תלותו ברשויות השלטון להן הוא משמש כשומר סף. היועמ"ש הבהיר ,ברמזו לתיקי ראש הממשלה, כי הרגישות שקיימת בשגרה בקשר למינויו של פרקליט המדינה, "מקבלת בימים אלו משנה תוקף, בנסיבות מובנות.הדבר מחזק באופן מיוחד את הצורך בהקפדה על הליך בחירה שיבטיח את עצמאותו המקצועית ואת אי-תלותו ברשויות השלטון של המועמד שייבחר, גם כשמדובר בממלא מקום".

 

היועץ הבהיר כי במצב הפוליטי הקיים, אין לדעת מה יהיה משך התקופה בה ישמש ממלא המקום בתפקידו, ואין לשלול את האפשרות כי מדובר יהיה בחודשים ארוכים". לכן,בנסיבות הייחודיות והחריגות הקיימות עתה, מתחייב שההשפעה הפוליטית על מינוי ממלא המקום תהא מצומצמת ותחומה ככל הניתן.

 

כנס העמותה למשפט (צילום: שרון צור)
נשיאת העליון חיות בכנס(צילום: שרון צור)

חיות: "הביקורת על מערכת המשפט - שלוחת רסן וחסרת אחריות"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות הדפה בדבריה את הביקורת החריפה נגד בית המשפט העליון ומערכת המשפט בכלל כאילו הן משליטות את "שלטון המשפטנים", שהם "כאבן נגף העומדת בדרכה של מה שמכונה על-ידי אותם הגורמים 'משילות'", אמרה חיות - והדגישה: "אין טעות גדולה מזאת".

 

"השופטים, המשפטנים בשירות הציבורי ובכללם היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, וכל יתר גורמי אכיפת החוק המופקדים מתוקף משרתם על משמר שלטון החוק, עושים זאת באמונה, במקצועיות ומתוך תחושה עמוקה של שליחות. וגם גורמים אלה כולם כפופים כמובן לחוק ולעקרון שלטון החוק", הוסיפה חיות.

 

לדבריה, איש במערכות השולטות אינו חף מטעויות ועל כן בהחלט נדרשים מנגנוני בקרה ופיקוח גם על כל אחד ממשרתי הציבור, "אך בין מנגנונים כאלה ובין ביקורת שלוחת רסן החותרת תחת הלגיטימיות של מוסדות משפטיים במדינת ישראל, תוך הטלת דופי אישי, חסר שחר וחסר אחריות במשרתי הציבור הללו, רב המרחק".

 

לפי הודעת המארגנים, "הכנס עוסק באתגרים שעתם מתמודד המשפט הציבורי בישראל. העמותה רואה בהגנה על שלטון החוק ועל ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם את ליבת פעילותה, והכנס השנתי מהווה את אחת מנקודות העוגן החשובות של פעילות זו".

State Prosecutor Shai Nitzan  (Photo: Ohad Zwigenberg)
ינאם בכנס. שי ניצן(Photo: Ohad Zwigenberg)

מוקדם יותר התייחס שר המשפטים אמיר אוחנה לסוגיית מינוי פרקליט המדינה הבא:  "המשנה ליועמ"ש רז נזרי הודיע לי כי איננו מעוניין בתפקיד.

 

"היום במהלך פגישתנו הודיעה לי פרקליטת מחוז תל אביב אושרה גז-איזנשטיין כי הן מסיבות מקצועיות והן מסיבות אישיות איננה יכולה למלא את התפקיד בעת הזו. הודיתי לאושרה על כנותה. נותרתי עם שלושה מועמדים.

 

"כולם מוכשרים ומקצועיים. כולם בעלי ותק דומה בפרקליטות. כולם מנוסים מאוד, הרבה יותר מאנשים שמילאו את תפקיד פרקליט המדינה בעבר, הגם שמדובר במילוי מקום לתקופה מוגבלת. אקח את סוף השבוע לחשוב על כל ההיבטים".


פורסם לראשונה 05/12/2019 18:55

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שרון צור
אביחי מנדלבליט
צילום: שרון צור
מומלצים