שתף קטע נבחר

הקרבות, ההאשמות ושאלת תאריך הבחירות: ארבעה ימים לפיזור הכנסת

שבוע של הכרעות: השר יריב לוין (הליכוד) וח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן) ייפגשו כדי לתאם מועד לקיום הבחירות. במפלגתו של גנץ רוצים לקיים אותן מוקדם ככל הניתן - ב-3 במרץ - אך בליכוד מעוניינים בתאריך מאוחר יותר. נתניהו קרא לבחירה ישירה, בכחול לבן תקפו: "הצעה חלולה". בליכוד: קיש הודיע על תמיכה בסער

ישיבת סיעה כחול לבן (צילום: אלכס קולומויסקי)
בני גנץ ובנימין נתניהו(צילום: אלכס קולומויסקי)

ארבעה ימים בלבד נותרו לפיזור הכנסת ובמערכת הפוליטית עדיין מופעלים לחצים מימין ומשמאל, בניסיון אחרון לייצר בכל זאת תרחיש מפתיע למרות הסיכויים הקלושים. עם זאת, לפי ההערכות במפלגות, אם לא יקרה משהו בלתי-צפוי לחלוטין, "ממש נס", כלשון אחד מחברי הכנסת, מדינת ישראל תצא ביום רביעי הקרוב למערכת בחירות שלישית בתוך פחות משנה.

 

לטובת תיאום מועד הבחירות, צפויים להיפגש היום (א') ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן והשר יריב לוין מהליכוד. בכחול לבן מעוניינים לקיים את הבחירות מוקדם ככל שניתן, ב-3 במרץ, בעוד שבסביבת ראש הממשלה ציינו כי התאריכים האפשריים לקיום הבחירות הם 10 במרץ, 17 במרץ ו-24 במרץ. אמש קיימו ראשי מפלגות הימין שיחת ועידה עם השרים לוין ואלקין וח"כ מיקי זוהר, כדי להגיע להסכמה על תאריך מוסכם על דעתם לקיום הבחירות.

אבי ניסנקורן ויריב לוין (צילום: אבי מועלם )
יגיעו להסכמה על תאריך? לוין וניסנקורן (צילום: אבי מועלם )

במקביל, ביום שני צפויה להתכנס הוועדה המסדרת של הכנסת, שבראשותה עומד ח"כ ניסנקורן, כדי להתחיל הליך חקיקה להקדמת הבחירות ל-3 במרץ. לטענת כחול לבן, הצעד מבוצע בתיאום עם הליכוד.

 

 

למעשה, מאז הכרזתו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, על כך שהוא לא יצטרף לממשלת ימין צרה והיעדר סיכוי להקים ממשלת אחדות, הפוליטיקאים פתחו בקמפיין הבחירות שלהם.

 

בגוש הימין קראו אמש ליו"ר כחול לבן בני גנץ להתגמש בעמדותיו ולמנוע בחירות. "בשבועות האחרונים הלכתי כברת דרך. לא חסכתי שום מאמץ כדי להקים ממשלת אחדות ולהימנע מבחירות מיותרות. עדכנתי את בני גנץ ואחרים בכחול לבן בחומר מודיעיני ומדיני רגיש מאוד", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הם יודעים היטב מהם האיומים מצד איראן, הם יודעים היטב על ההזדמנויות הכבירות מול ארה"ב ומדינות ערב".

אביגדור ליברמן בפתח ישיבת הסיעה של ישראל ביתנו (צילום: עמית שאבי )
לא צפוי לתמוך בבחירה ישירה. ליברמן(צילום: עמית שאבי )

"ובכל זאת, הם לא שמים את האינטרס הלאומי בראש מעייניהם אלא את הפנטזיה האישית של יאיר לפיד להיות ראש ממשלה. זה עדיין לא מאוחר מדי", תקף נתניהו. "אם הם לא יתעשתו ולא יקימו ממשלת אחדות לאומית, יש דבר אחד נוסף שאפשר לעשות כדי למנוע בחירות מיותרות לכנסת - לבחור בחירה ישירה לראשות הממשלה בין בני גנץ וביני. בכחול לבן אומרים שהם יודעים מה העם רוצה, אז אני בעד שהעם יחליט ולא אף אחד אחר - גם לא התקשורת".

 

בתגובה, תקפו בכחול לבן את נתניהו: "שינוי שיטת הבחירות בהליך בזק עלול להביא אותנו בדיוק לאותו המקום בו אנחנו נמצאים היום ולכן מדובר בהצעה חלולה שכל מטרתה להסיט את האש מנתניהו הנאשם בשלושה תיקי שחיתות חמורים, שהוא האחראי היחיד בגרירת מדינת ישראל לבחירות בפעם השלישית. אנחנו עוסקים במניעת בחירות יקרות ומיותרות ולא בספינים חלולים להחזרת שיטת בחירה שניפצה את המשילות והמערכת הפוליטית ונכשלה כישלון חרוץ".

 

 

לפי שעה, הסיכויים לקדם חוק לבחירה ישירה בפרק הזמן שנותר עד לפיזור הכנסת נמוכים מאוד. זאת, בין היתר לאור ההערכה שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן לא יתמוך במהלך שכזה בזמן שמכהנת ממשלת מעבר.

 

לאותו ליברמן, קראה אמש שרת התרבות והספורט מירי רגב להצטרף לממשלת ימין. "תתעשת, תחזור למחנה הימין ותמנע מערכת בחירות שלישית", אמרה. "אל תשחק לידיים של גנץ ולפיד שגוררים אותנו לבחירות מיותרות. המדינה חשובה יותר מאגו".

 

"אי אפשר לקבל החלטות בשני ראשים"

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, שוקל לבקש ממספר 2 שלו, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, לוותר על הרוטציה ולאפשר לו להיות המועמד היחיד לראשות הממשלה מטעם כחול לבן.

 ישיבת סיעה כחול לבן (צילום: עמית שאבי)
גנץ יהיה המועמד היחיד לראשות המפלגה?(צילום: עמית שאבי)

בשיחות סגורות אמר גנץ כי יהיה קושי להמשיך בהסכם הנוכחי גם בבחירות הבאות. "אי אפשר לקבל החלטות כשיש שני ראשים - ולכן חייבים לקבל החלטות לגבי הרוטציה", אמר למקורביו.

 

גורמים בכחול לבן טענו כי "בבחירות האחרונות היו לנו סקרים שאם לפיד מוותר על הרוטציה היינו יכולים לקבל מימין עוד 4-5 מנדטים". גורם במפלגה הוסיף: "כרגע לא מדברים על זה עד שנדע סופית שהולכים לבחירות".

 

מלשכתו של בני גנץ נמסר בתגובה: "אנחנו לא עוסקים בזה כרגע". יאיר לפיד סירב להגיב. גורם אחר אמר בתגובה: "מדובר בתדרוכים של מיני מרעילי בארות בסביבה של גנץ".

 

מרכז הליכוד יאשר את ביטול הפריימריז לרשימה?

בעוד שהזמן שנותר להקמת הממשלה הולך ואוזל, יתכנס היום מרכז הליכוד בתל אביב, כשעל סדר יומו שני נושאים עיקריים: ביטול הפריימריז לרשימת המפלגה לכנסת והתחייבות ליישם את החוק הנורבגי, שבמסגרתו אם תוקם ממשלת ימין - יתפטרו שרי הליכוד מהכנסת ויכהנו כשרים בלבד. המהלך יאפשר לבאים אחריהם ברשימה להיכנס לכנסת.

 

הכינוס יתקיים כשברקע הרוחות סוערות סביב דרישת פעילים, שחלקם מזוהים עם גדעון סער, להגיע להסכמות בנוגע לתאריך לפריימריז לראשות הליכוד. במוצאי השבת הודיע ח"כ יואב קיש כי הוא תומך במועמדותו של גדעון סער לראשות הליכוד. בסביבתו של ראש הממשלה האשימו את קיש כי הוא פועל ממניעים אישיים וכי הודעתו מגיעה על רקע העובדה שלא קיבל את תפקיד יו"ר הסיעה. גם סגן ראש העיר חיפה, דוד עציוני, הביע תמיכה בסער.

 

מיכל שיר יואב קיש (צילום: אוהד צויגנברג)
הביעו תמיכה פומבית בסער. מיכל שיר ויואב קיש(צילום: אוהד צויגנברג)

לקראת כינוס המרכז נרשמה תרעומת בקרב חברי המפלגה שרוצים להתמודד על מקומם ברשימת הליכוד לכנסת. אחד מהם הוא גלעד שרון, בנו של ראש הממשלה המנוח אריאל שרון, שפנה ביום חמישי האחרון למתפקדי הליכוד ברשתות החברתיות ובהודעות. "חברי הליכוד, ביום ראשון מתכוונים למנוע מאיתנו את הזכות לקבוע את רשימת המועמדים לכנסת הבאה. אין דמוקרטיה בלי בחירות", כתב שרון.

 

הוא הוסיף: "על פי חוקת הליכוד ועל פי ההיגיון והצדק, מתפקדי הליכוד הם שצריכים לבחור את נציגיהם לכנסת. כחבר ליכוד, כמו רבים אחרים, בכוונתי להציג את מועמדותי כדי להיבחר ולהשפיע, רק ליכוד דמוקרטי מנצח". כזכור, ראש הממשלה נתניהו סירב לאפשר לשרון להתמודד בפריירמיז האחרונים משום שלא השלים את תקופת החברות הנדרשת להתמודדות. כיום שרון כבר כשיר להתמודד, אך כאמור, המרכז צפוי להצביע בעד אי-קיום הפריימריז לרשימה.

 


פורסם לראשונה 07/12/2019 22:54

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום : אלכס  קולומויסקי
בני גנץ ובנימין נתניהו
צילום : אלכס קולומויסקי
מומלצים