שתף קטע נבחר

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור: "רק 12% מהציבור התחסנו נגד שפעת"

למרות האזהרות, הנתונים המדאיגים הם כי רק 12% מהישראלים התחסנו נגד שפעת, בעוד שהמחלה כבר מתפשטת והמחלקות הפנימיות בבתי החולים כבר עברו את 100 אחוזי תפוסה. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, מזהיר מפני קטסטרופה וקורא: "קחו אחריות וצאו להתחסן"

  

  

האזהרות והקריאות להתחסן לא הועילו: דו"חות משרד הבריאות חושפים שיעור פניות גבוה למוקדי הרפואה השונים עקב תסמיני שפעת. הנתונים גבוהים יותר השנה מבשנים האחרונות - מרבית החולים בגילאי גן ובית ספר. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, מתראיין באולפן ynet וקורא לציבור לקחת אחריות ולהתחסן. לדבריו, שיעור הצתחסנים הוא נמוך בצורה דרמטית - רק 12% מהישראלים התחסנו עד כה. זאת בניגוד לכ-16% בשנה שעברה, בתקופה זו.

 

לפי נתוני משרד הבריאות, שיעור הפניות של הורים לילדים שבר שיאים בשבועות האחרונים, ומגיע ל-30 פניות לכל 10 אלף איש. מדובר בכ-24 אלף פניות בשבוע לרופאי קופות החולים ובתי החולים. שיעור ההדבקה הגבוה ביותר נרשם באזור מרכז הארץ, אחריו בירושלים וצפון הארץ. שיעור ההדבקה הנמוך ביותר נרשם בדרום הארץ. גם שיעור הפניות בשל דלקות ריאות גבוה בהשוואה לשנים קודמות, כשמרבית התחלואה נרשמה בקרב תינוקות בני פחות משנתיים, וקשישים בני 65 ומעלה.

 

"השילוב של מזג האוויר המתעתע ולא מספיק התחסנות הוא שילוב שעלול וצפוי להיות קטלני. צריך ללכת להתחסן ולקחת אחריות על כל המשפחה. מצד שני המדינה צריכה להשקיע הרבה יותר ברופאה המונעת, לא לחכות שיהיה אסון, אלא למנוע אותו", מסביר פרופ' לוין.

 

הוא מסביר כי יש הרבה מיתוסים שקשורים בחיסונים, וצריך להסביר אותם כפשוטם. "גם בחורף רגיל אנשים מתים בישראל משפעת בגלל העומס בבתי החולים. אז השנה, השילוב הזה של עונת שפעת מוקדמת,  התחסנות נמוכה ומצב בתי החולים שהלך ומחמיר וגם ברפואת הקהילה הוא בהחלט שילוב נפיץ".

 

לפי המשרד, אחוז הדגימות החיוביות לשפעת מסך הדגימות שהתקבלו עד כה ממרפאות, גבוה מהתקופה המקבילה בשנה שעברה ב-9%, ובהשוואה של השבוע האחרון לשבוע המקביל אשתקד ב-13%. זן השפעת הדומיננטי עד כה הוא שפעת A מתת-סוג 1H1N המיוצג בחיסון. במשרד ממליצים למי שעדיין לא קיבל עדיין את חיסון השפעת, להתחסן בהקדם. התחסנות כנגד שפעת מומלצת לכל האוכלוסייה מגיל 6 חודשים ומעלה בהעדר התוויות נגד.

 

הוא מסכם ואומר כי יש עומס רב כל כך שלא ניתן לטפל באנשים כמו שצריך. "אז מצד אחד חייבים עכשיו להזרים משאבים למערכת הבריאות המורעבת לבתי החולים, לקופות החולים, ומצד שני, יש מה לעשות כדי שהמשפחה תתחסן. פשוט לכו להתחסן. וגם, אם אתם חולים, תישארו בבית. אל תדביקו אחרים. אם אתם משתעלים, תשתעלו בצורה כזאת שלא תדביק אחרים, לצמצם את ההדבקה כמה שניתן".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
השפעת מתפשטת
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים