שתף קטע נבחר

תועד בורח מהמרכול בניו ג'רזי: "הרוצחת עמדה מולי"

"נפלתי לרצפה וחשבתי שזה נגמר", סיפר דוד לקס, ששרד את הירי הקטלני לעבר המרכול הכשר בג'רזי סיטי. בראיון לרשת ABC אמר כי עצר לקנות ארוחת צהריים במרכול ומצא את עצמו כשהוא מול הרוצחים: "הם באו להרוג"

 

 

 

האברך דוד לקס, ששרד את אירוע הירי הקטלני במרכול הכשר בניו ג'רזי שבו נרצחו ארבעה בני אדם, סיפר בריאיון לרשת ABC כי עצר לקנות ארוחת צהריים במרכול ומצא את עצמו מול הרוצחים. "הם באו להרוג", הדגיש לקס, שתועד במצלמות האבטחה כשהוא נמלט מהמרכול.

 

לקס תיאר: "לקח לי דקה להבין שאלו יריות, ואז כולם קפצו על הרצפה. כמה כדורים חוררו את הדלת, נפלתי לרצפה ואז חשבתי שזה נגמר". הוא המשיך: "מישהו פתח את הדלת כשעוד הייתי על הרצפה, ראיתי מעילי גשם שחורים שעברו ממש לידי, ושנייה אחר כך עמדתי מול הגבר שירה. אחר כך האשה עם הרובה השני נכנסה בדלת הזכוכית ועמדה מולי. אני מודה לאלוקים שהיה לי האומץ והמחשבה הנכונה, פשוט הזזתי את ידה ויצאתי מהחנות".

 

תיעוד הטבח במרכול החרדי בג'רזי סיטי ()
לקס נמלט מהמרכול
בסרטון ממצלמות האבטחה נראה לקס רץ מהחנות שניות לאחר שהרוצחים נכנסו. "לא הסתכלתי לאחור, פשוט רצתי מהחנות. אני מבין שהם ירו גם אחרי שיצאתי", סיפר. "ברור שזה נס. עד כמה שידוע לי קשה לפספס עם רובה מטווח קרוב כל כך".

 

הוא הוסיף כי ילד נוסף רץ יחד איתו : "הילד הזה עמד להיכנס לישיבה או לבית הכנסת, ואז הוא ראה את שני החמושים יוצאים מהמכונית ומנסים לירות. עברתי לידו והוא התחיל לדבר איתי, אז אמרתי לו אתה בא איתי".

 

ניו ג'רזי ארה
הרוצחים דיוויד אנדרסון ופרנסין גרהאם

 

עוד על הטבח בניו ג'רזי:

 

בתוך המרכול הכשר: "רואים שנאה בעיניים"

הפוסטים האנטישמיים של הרוצח

משה ולאה נורו במרכול

תושבים בניו ג'רזי: "היהודים אשמים בכול"

אם בתחילה נראה היה שמדובר באירוע פלילי בלבד, כעת החשד שהרקע הוא אנטישמי הולך ומתחזק. אמש הודיע התובע הכללי של ניו ג'רזי גורביר גרוול כי הרשויות מאמינות שהתוקפים פעלו הן מתוך אמונה אנטישמית והן מתוך שנאה לרשויות אכיפת החוק. 

 

התובע מסר כי ההערכה היא שלשני התוקפים, בני הזוג דייוויד אנדרסון בן ה-47 ופרנסין גרהאם בת ה-50, לא היו שותפים. בטבח במרכול רצחו השניים שלושה בני אדם: לאה מינדל פרנץ (בת 31, הבעלים של המרכול יחד עם בעלה), משה דויטש (בן 24, שבא לקנות) ומיגל רודריגז (בן 49, עובד המרכול). לבסוף חוסלו הרוצחים.


זירת הירי בניו ג'רזי  (צילום: AP)
זירת הירי בניו ג'רזי (צילום: AP)

זירת הירי בניו ג'רזי בה נהרגו לאה מינדל ומשה דויטש (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 

 

התוקפים אנדרסון וגרהאם השתייכו כנראה לקהילת העבריים השחורים (Hebrew Israelites) – קבוצת שוליים שחלק מהחברים בה ידועים באיבתם ללבנים וליהודים. פלגים קיצוניים בקהילה זו מאמינים שהלבנים הם שליחי השטן, שהיהודים הם מתחזים ושהשחורים הם-הם "העם הנבחר". חלק מהארגונים המשתייכים לקהילה נחשבים בעיני מומחים לארגונים גזעניים המקדמים פשעי שנאה. אתמול ערכה ה-FBI חיפושים במרכז של הקהילה הזו בהארלם.

 

לא הרבה ידוע עוד על אנדרסון וגרהאם, אולם שכנים לשעבר של גרהאם סיפרו כי השניים היו שומרי שבת וכי מעת לעת שמעו אותם צועקים קריאות דתיות. אחד השכנים סיפר שאנדרסון לא נהג לדבר הרבה: "הוא היה בחור ממש מוזר". לפי דיווחים, אנדרסון הוא זה שהכיר לגרהאם את קהילת העבריים השחורים ואת אמונותיה.

  

אתמול נודע כי אנדרסון פרסם ברשתות החברתיות פוסטים בעלי תוכן אנטישמי. גם ראש העיר ג'רזי סיטי, סטיב פולופ, הכריז שמדובר בפשע שנאה נגד יהודים. לדבריו לפי סרטונים ממצלמות האבטחה אין כל ספק שהתוקפים התכוונו לפגוע במרכול היהודי.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים