שתף קטע נבחר

תוכנית המל"ג אושרה: כל סטודנט יחויב ללמוד שני קורסים באנגלית

פרסום ראשון: המל"ג אישר להתחיל ב-2021 את הרפורמה שבמסגרתה כל הסטודנטים במוסדות המתוקצבים יחויבו להשתתף לפחות בשני קורסים באנגלית, גם אם יש להם פטור. לסטודנטים יוצעו קורסים ייעודיים לשיפור הרמה או קורסים אקדמיים כלליים שיועברו בשפה האנגלית

פרסום ראשון: בתוך חמש שנים לכל היותר יחויבו כל הסטודנטים בישראל להשתתף לפחות בשני קורסים באנגלית. המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) אישרה הערב (יום ג') את הרפורמה בלימודי האנגלית במערכת ההשכלה הגבוהה.

 

לפי החלטת המועצה, כל הסטודנטים בכל המוסדות האקדמיים המתוקצבים יוכלו להשתתף בקורסים ייעודיים לשיפור רמת האנגלית או קורסים אקדמיים כלליים שיועברו בשפה האנגלית.

 

השנה הראשונה שבה תוכל לצאת הרפורמה לפועל היא 2021, ועד שנת 2024 כל המוסדות האקדמיים הציבוריים יחויבו ביישומה המלא. באשר לקורסים, כאמור, יוצעו לסטודנטים קורסי הכשרה ללמידת השפה, קורסי תוכן מהדיסציפלינה האקדמית בחוג שבו לומד הסטודנט, כמו גם קורסי בחירה והעשרה. הקורסים שאותם ילמד הסטודנט ייקבעו בהתאם לרמת האנגלית שלו בעת קבלתו ללימודים. עבור ההשתתפות בכל הקורסים לאנגלית יוענקו נקודות זכות לסטודנטים.

לימודי אנגלית באוניברסיטאות (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)
 

ארכיון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ארכיון(צילום: מוטי קמחי)
 

ההחלטה על יישום הרפורמה באה בעקבות דו"ח של ועדה בינלאומית שמינתה המל"ג בנושא רמת האנגלית של הסטודנטים בישראל, שהמליצה על בניית שני הקורסים הייעודיים באנגלית. בחודש מרץ דנה הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) של המל"ג בהמלצות הוועדה הבינלאומית, וקבעה כי עד כשנתיים לאחר קבלת ההחלטה להחיל את הקורסים באנגלית במוסדות האקדמיים, הם יוכיחו כי ביקשו "מכל הסטודנטים ללמוד במהלך התואר הראשון, לפחות שני קורסי תכן בשפה האנגלית, כאשר מומלץ כי לפחות אחד מהם בדיסציפלינה". עוד צוין בהחלטת המל"ג כי "השיטה החדשה כוללת לימוד והערכה של ארבעת הכישורים הנדרשים בשפה: קריאה, כתיבה, הבנה ודיבור, בדומה למסגרת האירופית המקובלת ללימודי שפות".

 

כיום נקבעת רמת האנגלית של הסטודנט לפני הקבלה לתואר ראשון על סמך ציון הפסיכומטרי שלו או בחינת האמי"ר הייעודית באנגלית. ציון של מעל ל-134 בחלק האנגלית של הפסיכומטרי או מעל ל-234 בבחינת האמי"ר מזכה את הסטודנט בפטור מלימודי אנגלית. התלמידים שהתקבלו ללימודיהם ללא הפטור מחויבים בהשלמת קורס באנגלית בהתאם לרמתו (טרום בסיסי א' עד מתקדמים ב').

 

ציון גבוה יותר באוניברסיטאות 

על מנת להמשיך לשנה ב', על הסטודנט לעבור בחינה מסכמת באנגלית לאחר הקורס. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הציון המשוקלל בבחינת הבגרות באנגלית בקרב סטודנטים חדשים לתואר ראשון בשנת 2017 היה 102 בממוצע. הציון הממוצע של הסטודנטים באוניברסיטאות היה גבוה באופן ניכר לעומת במכללות: 111 לעומת 97 בהתאמה. הסטודנטים לרפואה קיבלו את ציון הבגרות באנגלית הגבוה ביותר (119). לעומת זאת, הציון של הסטודנטים למינהל מערכות בריאות, היה מהנמוכים ביותר. באוניברסיטאות הוא עמד על 94 ובמכללות על 87.

 

גורמים במועצה להשכלה גבוהה בירכו על ההחלטה, אך במוסדות האקדמיים בחרו דווקא למתוח עליה ביקורת. "המהלך הזה נוהל בחוסר תכנון וללא חשיבה מעמיקה", אמר ל-ynet מנכ"ל אחד המוסדות האקדמיים המובילים. "נושא האנגלית הוא מרכזי וחשוב מאוד בעידן הנוכחי, הוא משמש ככלי משמעותי בשילוב סטודנטים בהשכלה הגבוהה. מדובר על עולם רב תחומי ואחד הכישורים החשובים הם הקניית השפה האנגלית לצורך קידום היכולות העסקיות והלימודיות בטווח הארוך של הסטודנטים.

 

"עם זאת, הרפורמה נוהלה בחוסר תכנון ובלי חשיבה מעמיקה. ובחוסר שיתוף עם יחידות האנגלית במוסדות האקדמיים. אם היה שיתוף פעולה אז התוצר היה הרבה יותר מדויק ואפקטיבי. צריך לעשות פה עבודת עומק ולשתף את המוסדות האקדמיים בתהליך הזה, ואפילו את הסטודנטים. בסוף החליטו שמוסיפים שני קורסים, במקום שתהיה חשיבה יותר מתכללת. הרפורמה לא נבנתה באופן מלא ושלם שהולם את הצורך הלאומי".

שלומי יחיאב, יו
יחיאב. "שמחים להיות שותפים להנעת רפורמה"(צילום: ניצן גור)

שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אמר: "הנחישות השתלמה. לאחר כישלון פתרונות הפלסטר בשנים האחרונות, אנחנו שמחים להיות שותפים להנעת רפורמה משמעותית שבה הסטודנטים והסטודנטיות ירכשו מיומנויות שפה נוספות כמו דיבור, שמיעה וכתיבה שיעזרו להם להשתלב במסלולי מחקר ובשוק העבודה המקומי והגלובאלי.

 

"רמת לימודי האנגלית כיום במוסדות האקדמיים בישראל נמוכה מאוד. כמות הנכשלים בקורסי האנגלית גבוהה, והנטל הכלכלי שנוצר על הסטודנטים החוזרים על הקורסים הוא שערורייתי. הנעת הרפורמה היא שלב ראשון בתהליך גדול, שבו נשנה מציאות זו מהשורש. אנחנו קוראים לכל המוסדות לפעול לקידום הרפומה ולקחת אחריות מלאה על לימודי האנגלית החל ממחר בבוקר".

 

פרופ' אדו פרלמן, סיו"ר מל"ג : "המועצה להשכלה גבוהה רואה חשיבות רבה בלימודי האנגלית למטרות אקדמיות ובינלאומיות, כחלק ממערך הקניית כלים וידע מספק לסטודנטים במהלך לימודיהם לתואר אקדמי כמו גם להשתלבותם באופן מיטבי בשוק התעסוקה המקומי והבינלאומי לאחר סיום לימודיהם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים