שתף קטע נבחר

תכנון חיסולים בישראל בסיוע האחראי לפיגוע בקפה אפרופו: נחשפת פעילות חמאס בטורקיה

בכיר חמאס באיסטנבול הציע לאדם שנפגש איתו להתנקש בחיי ניר ברקת, רוני אלשיך ויהודה גליק. לטורקיה הגיע מפקד חוליית צוריף, שביצעה את הפיגוע באפרופו ב-1997. וארדואן מעלים עין. ב"טלגרף" הבריטי נחשף כיצד טורקיה מאפשרת לאנשי חמאס לתכנן פיגועים משטחה

 

נשיא טורקיה טאיפ ארדואן קיבל היום את פניו של מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה באיסטנבול ()
ארדואן ואיסמעיל הנייה

מעוז חמאס באיסטנבול: ה"טלגרף" הבריטי חשף הלילה (ד') כיצד טורקיה מאפשרת לאנשי חמאס לתכנן פיגועים בישראל מאדמת טורקיה. תמלילי חקירות של חשודים שנעצרו עם שובם לישראל חשפו בין היתר תוכנית להתנקש בח"כ ניר ברקת בזמן ששימש ראש העיר ירושלים, במפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך ואף בחבר הכנסת לשעבר יהודה גליק - מזימה שאף הובילה להגשת כתב אישום. במקביל, תואר איך נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מעלים עין מפעילות חמאס במדינה, וכיצד הוא מאפשר למחבלים להתבסס באיסטנבול.

 

בישראל התריעו רבות בפני טורקיה כי חמאס משתמש בשטחה כדי לתכנן פיגועים. בשבת האחרונה נפגש ארדואן עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בלשכתו. ב"טלגרף" צוין כי במקביל, אנשי המודיעין הטורקים ממשיכים לחזק את הקשר ההדוק שלהם עם סוכני חמאס באיסטנבול. "נמשיך לתמוך באחינו בפלסטין", אמר ארדואן במהלך פגישתו עם הנייה.

 

 

סאלח אל עארורי  ()
סגנו של הנייה, סאלח אל עארורי. מגיע לטורקיה לעתים קרובות

לפי הכתבה, גורמים ישראלים אמרו כי בשנת 2015 טורקיה חתמה עם ישראל על הסכם בתיווך אמריקני ובו נקבע כי היא תפסיק לאפשר לחמאס לתכנן פיגועים משטחה. אולם אנקרה לא מממשת את ההסכם. "ישראל מודאגת מאוד מכך שטורקיה מאפשרת לטרוריסטים של חמאס לפעול משטחה ולתכנן פיגועים נגד אזרחים ישראלים", מסר משרד החוץ לעיתון הבריטי.

 

ממשלת טורקיה למעשה הציעה לחמאס מקלט באיסטנבול, אחרי שכמה מדינות ערב התרחקו מהארגון והתקרבו לישראל. טורקיה מאפשרת לסגנו של איסמעיל הנייה, סאלח אל-עארורי, שעל ראשו פרס של חמישה מיליון דולר מטעם הממשל האמריקני, להסתובב בשטחה בחופשיות מבלי שיחשוש שייעצר. עד 2015, אז נחתם ההסכם בין ישראל לטורקיה, לאל-עארורי אף היה מקום מגורים באיסטנבול, אולם מאז הוא שוהה בלבנון ומגיע לטורקיה לעיתים קרובות. גורמי מודיעין ישראלים ומצרים אמרו ל"טלגרף" כי כעשרה אנשי חמאס נוספים עברו לאיסטנבול מרצועת עזה בשנה האחרונה.

הפיגוע בקפה אפרופו ב-1997 (צילום: מיכאל קרמר) (צילום: מיכאל קרמר)
הפיגוע בקפה אפרופו ב-1997(צילום: מיכאל קרמר)

אחד מהם הוא עבד אל-רחמן רנימאת, ששימש מפקד חוליית צוריף של חמאס, שהייתה אחראית לכמה מהפיגועים הקשים בישראל – בהם הפיגוע בקפה אפרופו בתל אביב ב-1997. רנימאת שוחרר בעסקת שליט והיה שותפו הבכיר של מאזן פוקהא, שחוסל בעזה, ב''מטה הגדה'' בעזה.

 

לפני שנה הוא נחשב לאחראי מטעם חמאס על אזור דרום הגדה, וכעת כאמור הוא מתגורר בטורקיה. פעיל חמאס נוסף שעבר לאחרונה לטורקיה הוא כמאל עוואד, איש כספים של חמאס, שעליו הטיל משרד האוצר האמריקני רק לאחרונה סנקציות.

 

בדיווח תואר איך באחד הימים בחודש פברואר האחרון הגיע לכיכר טקסים באיסטנבול אדהם מוסלמאני. הוא התקשר למספר שקיבל טרם הגעתו לאיסטנבול, ואמר: "זה טארק מירושלים. אני באיסטנבול ובאתי לאכול כנאפה". כעבור 40 דקות הוא פגש את זכאריה נג'יב, סוכן חמאס בכיר, שאמר לו שאם הוא רוצה שיזכרו אותו – עליו להרוג בכיר ישראלי. אותו נג'יב הציע למוסלמאני להתנקש בניר ברקת, אז ראש העיר ירושלים, בחבר הכנסת לשעבר יהודה גליק, או ברוני אלשיך – מפכ"ל המשטרה דאז. נג'יב אף הציע למוסלמאני תקציבים ואימונים בנשק בשטחי טורקיה.

עבד אל-רחמן רנימאת. מפקד חוליית צוריף עבר לטורקיה ()
עבד אל-רחמן רנימאת. מפקד חוליית צוריף עבר לטורקיה

סלאח אל עארורי חמאס עז א דין אל קסאם מבוקש ()
סלאח אל עארורי (במרכז). מבוקש בארה"ב

אחרי הפגישה עם נג'יב, שב מוסלמאני לביתו שבמחנה הפליטים שועפט בירושלים, ניסה לרכוש אקדח, אולם נעצר על-ידי שב"כ. זה לא היה הניסיון היחיד של חמאס להוציא אל הפועל פיגוע בשטחי ישראל בתכנון מטורקיה, בזמן שהנשיא הטורקי מעלים עין. בתמליל של אחת מחקירות המשטרה נחשף שאימאם פלסטיני נפגש עם הישאם חיג'אז, סוכן אחר של חמאס, ששוחרר בעסקת שליט ב-2011. "חיג'אז אמר לי שהוא חושב על הגדה 24 שעות ביממה", סיפר האימאם בחקירתו. הוא ציין שחיג'אז הורה לו לחפש מגויסים לטובת פיגוע התאבדות בישראל, והציע לשלם למשפחת המתאבד 20 אלף דולר.

 

חיג'אז אף סיפר לאותו אימאם פלסטיני כי ארדואן הטיל רק עיצומים קלים על פעילות חמאס בטורקיה. "הוא אמר לי שההנהגה נפגשה עם ארדואן, והוא הסכים שלשכת חמאס תגייס כספים, אך הורה להם להתרחק ממוסדות המדינה כי הוא לא רצה בעיות", סיפר האימאם. לפי ה"טלגרף", בעקבות המצב ההומניטארי הקשה בעזה, עזבו את הרצועה דרך מעבר רפיח כ-35,000 בני אדם. ביניהם אפשר למנות גם את אותם 11 אנשי חמאס בכירים. שבעה מהם הם משוחררי עסקת שליט. אחד מהם, ניהאד אבו קישאק, מחק את חשבון הפייסבוק שלו זמן קצר לאחר שקיבל פנייה בנוגע לנסיבות עזיבתו את הרצועה.

 

מקור טורקי הכחיש את הטענות כי אדמת ארצו משמשת לפיגועים נגד ישראל. גם חאזם קאסם, דובר חמאס, אמר כי חמאס לא תכנן פיגועים משטח טורקיה. "אלה האשמות חסרות ביסוס שמטרתן לפגוע במערכת היחסים של חמאס עם טורקיה. פעולות ההתנגדות של חמאס מבוצעות רק משטחי פלסטין", טען.

 

בסיום הכתבה ב"טלגרף" נכתב כי ישראל חיסלה בעבר לא פעם אנשי חמאס בחו"ל, בהם את מחמוד אל-מבחוח שחוסל בדובאי על ידי צוות מתנקשים שהתחזה לשחקני טניס. "עד כה ישראל נמנעה מלפעול נגד אנשי חמאס בטורקיה, אולי מחשש להסתבכות דיפלומטית בביצוע התנקשות על אדמת חברה בנאט"ו", נכתב בידיעה. "שירות המודיעין של טורקיה הדליפו פרטים רבים על חוליית החיסול הסעודית שרצחה את העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, ותעשה כנראה דבר דומה במקרה של פעולה ישראלית באיסטנבול".

 

פרשננו לענייני ביטחון, רון בן ישי, מציין כי יש כאן כנראה ניסיון להבכה (שיימינג) של ארדואן בזירה הבינלאומית, ובמיוחד בארצות הברית ובקרב בנות בריתה של טורקיה בנאט"ו. החשיפה בפומבי של שיתוף הפעולה בין ארדואן ושירותי המודיעין של טורקיה עם פעילי טרור וגיוס כספים של חמאס נועדה לאותת לארדואן שישראל יודעת מה הוא עושה, ולהזהיר אותו שאם ימשיך ישראל עשויה לפנות לקונגרס ואולי גם לטראמפ ולדרוש להטיל עליו סנקציות. כך גם לגבי האיחוד האירופי, שארדואן מאיים עליו כל הזמן בעניין הפליטים.

 

סיבה נוספת לרצון הישראלי להביך את ארדואן היא שיתוף הפעולה שלו עם ממשלת לוב שבטריפולי, במטרה להציב קשיים על הזרמת גז טבעי מהאגן המזרחי של הים התיכון (מקפריסין היוונית ומישראל) דרך יוון לאירופה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
הפיגוע בקפה אפרופי ב-1997
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים