שתף קטע נבחר

טייס הקרב שתיעד עב"ם מדבר לראשונה

"התנהג בניגוד לחוקי הפיזיקה": 15 שנה אחרי סרטון "הטיק-טאק" מ-F-18, שאושר כאותנטי על ידי הפנטגון, הטייס האמריקני שובר שתיקה. צפו בתיעוד

 

 

הטייס שתיעד עב"ם בסרטון שהפנטגון הגדיר כאותנטי מדבר לראשונה: טייס הצי לשעבר שצילם את הסרטון המפורסם של מפגש עם עצם בלתי מזוהה ליד קבוצת התקיפה של נושאת המטוסים האמריקנית נימיץ שובר שתיקה, 15 שנה אחרי המקרה. צ'אד אנדרווד התראיין ל"ניו יורק מגזין" פירט לראשונה את שאירע מנקודת מבטו מעל האוקיינוס השקט בנובמבר 2004.

 

אנדרווד הוא זה שטבע את הביטוי "טיק טאק" לאובייקט חסר הכנפיים. שנתיים אחרי שהפנטגון – בהחלטה שעוררה הדים – אישר כי אותו תיעוד הוא אותנטי, אמר אנדרווד כי עד היום הוא לא בטוח אם אותו אובייקט שראה על המכ"ם הוא מעולמנו, או מעולם אחר. צפו בסרטון המפורסם, בתחילת הכתבה.

 

עב"ם על המכ"ם, לפני 15 שנה ()
עב"ם על המכ"ם, לפני 15 שנה

 

ב-14 בנובמבר 2004 טסו דיוויד פרייבור וג'ים סלייט בטיסות אימונים מרחק 160 ק"מ מחוף סן דייגו, כל אחד במטוס ה-F-18 שלו, מטוסים שעליהם היו טילי דמה. פרייבור יצר קשר עין עם אותו אובייקט, שנראה צולל מתחת למים, צף מחדש ומאיץ אל מחוץ לטווח הראייה.

 

"אף פעם לא ראיתי שינויים כאלה בגובה ומהירות"

עם נחיתת פרייבור בנושאת המטוסים נימיץ, אנדרווד התכונן להמראה לטיסת האימונים שלו. פרייבור סיפר לאנדרווד על המפגש המסתורי, והפציר באנדרווד לפקוח עיניים. אנדרווד הגיב באומרו שצוות המכ"ם של ספינת הטילים פרינסטון כבר דיווח על אובייקט שהטייסים צריכים לעקוב אחריו. "אז יצאנו לאזור האימונים. לא בהכרח חיפשנו משהו, אבל לפרינסטון היה אובייקט מסוים שהם רצו שנרדוף אחריו. ופתאום, היה בליפ במכ"ם שלי", סיפר אנדרווד.

 

  ()
הטייס, צ'אד אנדרווד

 

לדבריו, אותו עצם בלתי מזוהה היה במרחק 32 ק"מ ממנו. "הדבר שנראה לי הכי יוצא דופן הוא ההתנהגות הבלתי צפויה שלו. ואני מתכוון בכך שהשינויים בגובה, במהירות הטיסה ובכיוון הם לא דבר שאי פעם ראיתי", אמר.

 

"מטוס, גם אם הוא מאויש וגם הוא לא מאויש, עדיין מציית לחוקי הפיזיקה", הוסיף אנדרווד. "צריך להיות מקור שמוביל להמראה, מקום להנעה. אצל טיק-טאק זה לא היה. הוא הגיע מגובה של 15,000 מ' לגובה של 30 מ' תוך שניות, דבר שאינו אפשרי. אם הוא היה פועל לפי חוקי הפיזיקה כמו אובייקט רגיל שפוגשים בשמים – מטוס, טיל שיוט או פרויקט סודי שהממשלה מסתירה אותו – זה היה יותר הגיוני בעיניי. הדבר שהסב את תשומת לבנו הוא שהוא התנהג בניגוד לחוקי הפיזיקה".

 

לא להקת ציפורים, לא בלון מזג אוויר

הוא הוסיף כי אמנם בסרטון נראה מקור של חום, "אבל פליטת עשן ממנועים לא הייתה". אנדרווד ציין כי העצם הבלתי מזוהה טס גבוה מכדי להיות להקת ציפורים, ביטל את האפשרות שמדובר בבלון מזג אוויר בגלל תנועותיו הפתאומיות והלא מובנות ודחה גם השערה נוספת, לפיה מזג אוויר גרם לכך. זאת, עקב העובדה שנצפה במכ"מים שונים והן בקשר עין, גם על ידי אנשי הצוות בפרינסטון וגם על ידי טייסי F-18.

 

 

אנדרווד אמנם לא שלל לחלוטין את הסברה שמדובר בסוג מסוים של פרויקט צבאי אמריקני סודי ביותר, אבל ציין ב"ניו יורק מגזין" שלא תודרך מראש והוזהר לגבי פרויקט סודי מסוים – בניגוד לפעמים אחרות לפני כן. עד היום, אומר אנדרווד, הוא לא בטוח מה היה אותו עצם בלתי מזוהה, ומסרב להעלות השערות.

 

"אף פעם לא אמרתי שזה מה שאני חושב או שיערתי מה זה", אמר בריאיון. "זה לא תפקידי. אבל ראיתי משהו, וזה גם נראה - בעיניים - על ידי הקצין שלי פרייבור ועל ידי טייס נוסף. לרגע לא רציתי להעלות השערות בנוגע למה שחשבתי שהוא הדבר הזה או להיות מקושר ל'מטוסי חייזרים' וכל זה. אני לא רוצה להיות חלק מהקהילה הזו. זה פשוט מה שאנחנו מגדירים עב"ם, עצם בלתי מזוהה. זה עצם, זה טס, ולא יכולתי לזהות אותו. אשאיר לאחרים להגיד מה זה. אני במקרה הייתי האדם שהביא את הסרטון".

 

זו, כאמור, עדות נוספת לגבי אותו מפגש מסתורי מערבה מקליפורניה. לפי פרייבור, האובייקטים הופיעו תחילה בגובה 80 אלף רגל (24 אלף מטר) לפני שהאיצו בים, עצרו בגובה 20 אלף רגל (6,000 מטר) והחלו לרחף. או אז הם חזרו לגובה רב או שחמקו מהמכ"מים. פרייבור וסלייט קיבלו הוראה בקשר מספינת הטילים לחקור את האובייקטים. השניים מילאו אחר ההוראות, ואז אמר להם פעיל המבצעים כי הם לא יכולים לומר להם מהם אותם אובייקטים ואם הם מטוסי קרב.

 

מטוסי F-18 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מטוסי F-18(צילום: רויטרס)

 

בתחילה לא ראו שני הטייסים דבר במכ"מים שלהם. אבל אז הביט פרייבור למטה וזיהה גלים נשברים וים סוער. בגובה 15 מטר מעל פני הים נראה מרחף מטוס לבן כלשהו, שאורכו 13 מטרים וצורתו אובלית. פרייבור, שתיאר זאת לפני שנתיים ל"ניו יורק טיימס", אמר כי כלי הטיס קפץ באופן לא יציב, אבל לא זז לכיוון מסוים. הטייס האמריקני החל בירידה מעגלית כדי להביט מקרוב, אבל האובייקט התרומם לעברו כמו מנסה לפגוש אותו דבר באמצע הדרך. פרייבור ויתר לפיכך על הירידה המעגלית האיטית וטס היישר לעבר האובייקט. אבל אז, אמר, אותו אובייקט טס משם במהירות.

 

"הוא האיץ כפי שלא ראיתי מעולם", אמר. "זה היה מוזר מאוד". לפרייבור ולסלייט הורו לטוס לנקודה אחרת, כ-100 ק"מ משם, אל "קאפ פוינט" בעגה אווירית. בעת שהם טסו, שוב יצרו איתם קשר מהספינה פרינסטון והודיעו להם כי המכ"ם זיהה את המטוס המסתורי: "אדוני, לא תאמין, אבל הדבר הזה נמצא בקאפ פוינט".

 

"היינו במרחק 65 ק"מ ובתוך פחות מדקה הדבר הזה כבר היה בקאפ פוינט שלנו", נזכר פרייבור ההמום. כשהגיעו, האובייקט נעלם, ושני מטוסי הקרב חזרו לנושאת המטוסים. פרייבור סיפר כי לעגו לו בספינה אחרי שובו. כשטייס אחר שאל אותו על המקרה, ענה לו פרייבור: "אין לי מושג מה ראיתי. לא היה לזה כנפיים ולא רוטורים, וזה טס מהר יותר מהמטוסים שלנו. אני רוצה לטוס באחד כזה".

 

ב-2015 אירע מקרה דומה, אז טייס של הצי האמריקני נדהם כשזיהה עצם מסתורי נע במהירות רבה בשמיים, הפעם מעל האוקיינוס האטלנטי. הרגע הזה נתפס במצלמת הטייס. לואיס אליזונדו, בעבר ראש תוכנית חקר העב"מים בפנטגון, אמר ל-CNN כי יש "קווי דמיון מוזרים" בין הסרטון החדש לזה מ-2004 – מיקום המטוס האמריקני, נוכחות של טייסי הצי, צורת ה"טיק-טאק" של העצם ודברים נוספים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים