שתף קטע נבחר

מנהלי בתי ספר יהודיים לתלמידיהם: עזבו את צרפת ועלו לישראל

"צרפת איננה המקום שלנו יותר", אומר פול פיטוסי, מנהל בית הספר "יבנה" במרסיי. "אנחנו לא מוציאים תלמידים כי זורקים עליהם אבנים". המורה משה טויטו נאלץ להתמודד עם דקירה של תלמיד בשיעור ספורט, וסגן מנהל בית ספר בפריז קובע: "כל נער או נערה בני 18 בצרפת, צריכים לעלות לישראל"

מנהלי בתי ספר יהודיים בצרפת קוראים לתלמידיהם לעזוב את צרפת ולעלות לישראל, זאת בשל התגברות התקריות האנטישמיות. תלמידי בתי הספר במדינה מספרים על חוויות קשות ואווירת פחד בשל האנטישמיות.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>     

 

"אני חושב שכל היהודים צריכים לעלות לישראל", אומר פול פיטוסי, מנהל בית הספר "'יבנה" במרסיי. "צרפת איננה המקום שלנו יותר. הדור הצעיר חייב לעשות זאת. שתי הבנות שלי עלו לארץ ולומדות בבאר שבע, וכך אני מעודד גם את בתי השלישית לעשות".

 

קראו עוד בערוץ היהדות

 

יואב זנוב, שלומד בבית הספר "עקיבא" בשטרסבורג, שם חולל בית קברות לפני כשבוע, הודה כי לפעמים אינו מרגיש בטוח: "בגלל המוסלמים יש שכונות שאי אפשר להיכנס אליהן עם כיפה. כשראיתי את חילול בית הקברות, חשבתי שאין לי מקום אחר חוץ מישראל".  

 

 

"היום היהודים בצרפת חיים בגטו"

לנה סלם, בת 17 ממרסיי, מספרת שהיא "מחביאה את השרשרת עם המגן-דוד ועוד סממנים יהודיים. לא רוצה להיות היהודייה התורנית שיתקפו במטרו או באחת השכונות הפחות נחמדות. אני תמיד מצוידת בגז פלפל".

 

אודרי תמיסייר ()
"יש שכונות שאי אפשר להיכנס אליהן עם כיפה"

 

פיטוסי מספר כי בשל התגברות ההתקפות האנטישמיות, הוא החליט שלא לאפשר לתלמידים "לאכול או לקיים שיעורי ספורט מחוץ לבית הספר". לדבריו, "לא אחת, זורקים אבנים על התלמידים או מטיחים לעברם 'יהודים מלוכלכים'".

 

"היום היהודים בצרפת חיים בגטו", הוא מוסיף. "אם אתה באזור היהודי שלך, הכול טוב. אבל אם אתה קצת יוצא החוצה - אתה עלול לחטוף".

 

"פעם לא חשבתי על הזהות היהודית שלי"

לדברי יוני אלימלך, סגן מנהל בית הספר "אוצר התורה", ברובע ה-13 בפריז - "אמנם זה עשוי להישמע מוזר, אבל מבחינתנו העובדה שאנחנו מעודדים את החבר'ה שלנו לעלות לארץ, זה טבעי לגמרי. אני חושב שכל נער או נערה בני 18 שחיים בצרפת, צריכים לעלות לישראל".

 

תיכון לוסיאן דה הירש בפעילות של סטארט IL ()
צעירים מתיכון לוסיאן דה הירש

 

אלימלך מוסיף כי רק בשבוע שעבר קיבל לבית הספר תלמידה שעברה מבית ספר ציבורי ברובע ה-19 שמאוכלס במוסלמים רבים, בשל התנכלויות על רקע אנטישמי. אודרי תמיסייר, בת 17, מבית הספר היהודי "אורט מרסיי", משחזרת כיצד בספטמבר האחרון ישבה עם ידיד שלה על ספסל מול בית הספר בעירה, כאשר שלושה בריונים משכו אותו בשיער. "הם התחילו להרביץ לו ולגדף אותו".

 

תמיסייר מספרת כי היא ועוד חברה שהיו שם נותרו המומות ולדבריה "פשוט קפאו במקום". לבסוף הגיע אחד המורים וסייע להם. הן הלכו להתלונן במשטרה, אך זו לא עשתה דבר. "מאז", מספרת תמיסייר, "התחלתי לפחד בכל פעם שנסעתי באוטובוס או שישבתי בגן ציבורי. פחדתי שיתקפו אותי. בעבר לא כל כך חשבתי על הזהות היהודית שלי, אבל מאז המקרה אני חושבת על זה הרבה מאוד".

 

"לעלות לישראל זה טבעי לגמרי"

משה טויטו, מורה בבית הספר "יבנה", מספר כיצד תלמידים בשיעור ספורט התאמנו מחוץ לבית הספר, כאשר "כמה צעירים התקרבו, אחד מהם הוציא סכין ודקר תלמיד שלנו שעלה בהמשך לישראל. יש לא מעט תלמידים שעברו אלינו מבתי ספר ציבוריים בגלל האנטישמיות. הפרויקט שלי הוא שכל התלמידים שלי יעלו לישראל".

 

אודרי תמיסייר ()
הייתה עדה בתחילת השנה לתקיפה אנטישמית. אודרי תמיסייר

 

פיטוסי, טויטו ואלימלך מבקרים בישראל במסגרת פרויקט "שמיניסטים בכחול לבן", במהלכו הגיעו אלף תלמידים יהודים-צרפתים מ-26 בתי ספר שונים ביוזמת "החוויה הישראלית", חברת התיירות החינוכית מבית הסוכנות היהודית. מטרת הביקור - לחשוף את הנערות והנערים לאפשרויות הלימוד האקדמיות בישראל, ולעודד אותם לעלות לישראל. עד כה מעל 40% ממשתתפי כל מחזור של התוכנית עלו לארץ.

 

השמיניסטים מצרפת מבקרים במספר מוסדות לימוד כגון האוניברסיטה העברית והטכניון בחיפה. שם, הם פוגשים בוגרים של התוכנית שהשתלבו במוסדות אלה. מעבר לביקורים במוסדות להשכלה גבוהה, הם גם פוגשים עולים מצרפת שהשתלבו בתעשיית ההיי-טק הישראלית.

 

עמוס חרמון, מנכ"ל "החוויה הישראלית", אומר כי "בשנים האחרונות אנחנו רואים עלייה במגמת האנטישמיות באירופה כולה ובצרפת בפרט. 'החוויה הישראלית' פועלת לעודד את בני הנוער בצרפת להכיר טוב יותר את ישראל, ולשמחתנו רבים מחליטים לעלות". אמש (מוצ"ש) התקיים האירוע המרכזי בבנייני האומה, בהשתתפות כלל התלמידים עם אורחים ואמנים מובילים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים