שתף קטע נבחר

חשיפה: 86% מהעולים לישראל אינם יהודים

מתחילת 2012 ועד היום הגיעו ארצה כ-180 אלף זכאי חוק השבות, אך רק 14% מהם מוכרים כיהודים - כך עולה ממסמך רשמי של רשות האוכלוסין וההגירה שהגיע לידי ynet. בראש הרשימה, עולי רוסיה - רק 4.3% מתוכם יהודים - 1 מכל 25. מנכ"ל חדו"ש, שדרשה את פרסום הנתונים: "חובה להקל בגיור ולמסד נישואים אזרחיים"

מספר העולים לישראל שאינם יהודים ממשיך לטפס: נתונים רשמיים של משרד הפנים שהגיעו לידי ynet, חושפים כי רק 14% ממי שקיבלו אזרחות ישראלית בשנים האחרונות מכוח חוק השבות הם בעצמם בני העם היהודי, בעוד ש-86% הם חסרי דת או בני דתות אחרות שעלו ארצה כצאצאים או כבני זוג של יהודים.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

על פי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, המפורסמים לבקשת עמותת חדו"ש (חופש דת ושוויון), מתחילת שנת 2012 ועד סוף חודש אוקטובר 2019 הגיעו ארצה 179,849 עולים, אך רק 25,375 מהם יהודים. לעומתם, 154,474, כשישה מכל שבעה, אינם מוכרים ככאלה – לא מבחינת הרישום של הרשויות ה"אזרחיות" - ובראשם משרד הפנים - וכמובן שלא על פי ההלכה, כפי שדורשת הרבנות הראשית.

 

קראו עוד בערוץ היהדות

 

פילוח לפי ארצות המוצא מלמד כי בקרב העולים מרוסיה ומאוקראינה, המובילות את הרשימה, הנתונים קיצוניים עוד יותר. כך, למשל, מרוסיה הגיעו בתקופה האמורה 52,337 עולים - ורק 4.3% מתוכם יהודים, 1 בלבד מכל 25, ומאוקראינה באו 37,958 - 8% מהם בני העם היהודי. בקרב הצרפתים, שבמקום השלישי, 27% מ-28,676 העולים מוכרים כך, ומיוצאי ארה"ב, שבמקום הרביעי – 30% מתוך 18,272.

 

אנשים ללא זכויות

על פי חוק השבות, כל אדם שנולד לאם יהודייה או שהתגייר זכאי לעלות לארץ. בשנת 1970 נוסף לחוק גם "סעיף הנכד" השנוי במחלוקת, ולפיו הזכאות כוללת גם בנים ונכדים של הזכאים המקוריים וכן את בני הזוג של כלל הזכאים. הנתונים שנחשפים כעת הופקו למעשה מחלוקה של העולים בשנים 2019-2012 לפי שני הסעיפים שמכוחם עלו, כפי שנמסר מרשות האוכלוסין וההגירה.

 

  ()

 

התומכים בסעיף הנכד מסבירים זאת בדרך כלל בכך שהוא מתייחס לאנשים שהם חלק מהקולקטיב היהודי, ושגם נרדפו בארצותיהם ככאלה אף שאינם מוכרים כך על פי ההלכה, וממילא יש להם מקום בבית הלאומי של היהודים. המתנגדים טוענים כי קבלתם כאזרחי ישראל תציף את המדינה בנוכרים, ותגרום בעתיד לנישואי תערובת. החשש של העולם הדתי ושל הממסד נובע מכך שאותם "חסרי דת", ובמיוחד בני הדור השני, נטמעים בחברה כשווים בין שווים, משתלבים בה כישראלים לכל דבר ונקשרים לבני זוג יהודים - ומכאן הדרך ל"התבוללות" קצרה.

 

דמוגרפים שונים מעריכים את מספר העולים ארצה מכוח סעיף הנכד וצאצאיהם החיים כיום בישראל בכ-350 אלף, והוא הולך ומתעצם כתוצאה מהריבוי הטבעי ומהמשך ההגירה. אחת ההשלכות המשמעותיות לכך היא שלרובם המוחלט אין כל אפשרות חוקית להתחתן בארץ, שכן הנישואים בישראל הם דתיים בלבד, ובכך נמנעת מהם אחת מזכויות האזרח הבסיסיות במדינתם.

 

  ()

 

רק במקרים הבודדים שבהם שני בני הזוג מוגדרים "חסרי דת" הם יוכלו להינשא באמצעות רישום משפטי, בהתאם לחוק ברית הזוגיות המצומצם שאושר ב-2010, וגם זאת רק לאחר שהרבנות הממלכתית וידאה כי אף אחד מהם איננו יהודי או ספק-יהודי. מצד שני, במציאות החוקית הקיימת, אותם מאות-אלפים גם מתקשים להתגייר בהליך המוכר על ידי הרשויות בישראל.

 

"להיענות לרצון הציבור"

מנכ"ל חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב, התייחס לנתונים ואמר כי הם "ממחישים את הצורך הדחוף להשתחרר מעולה של הרבנות הראשית ומהכפייה הדתית". לדבריו, הרבנות והפוליטיקה אינן משקפות את דמותו של העם היהודי כיום, שכן הן נכשלו בפתיחת שערי הגיור בפני העולים ושללו ממאות-אלפי אזרחים את זכות האדם הבסיסית של הקמת משפחה במולדתם.

 

"ככל שמדינת ישראל היא ביתו של העם היהודי, עליה לחתור לשני יעדים דחופים", הוסיף רגב, "הכרה מלאה ושווה בכל הגיורים המקובלים בעם היהודי, ואשר הרבנות הראשית החרדית מסרבת להכיר בהם - בין אם הם גיורים אורתודוכסיים מודרניים ובין אם הם גיורים של התנועות הלא אורתודוכסיות - וכן מיסוד של נישואין וגירושין אזרחיים".

 

"מגילת העצמאות מבטיחה חופש דת ומצפון, ורוב גדול בציבור בישראל רוצה לראות הבטחה זאת מתממשת הלכה למעשה", סיכם מנכ"ל חדו"ש. "רצון זה החל לבוא לידי ביטוי בבחירות האחרונות, והגיע הזמן להיענות לרצון הציבור ולצרכיה של מדינת ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים