שתף קטע נבחר

התובעת מהאג שירתה בעבר רודן

פאטו בנסודה, שהודיעה על הכוונה לחקור את ישראל על "פשעי מלחמה", כיהנה ארבע שנים בתפקידים משפטיים בכירים בשירות הדיקטטור יחיא ג'אמה, מהמנהיגים האכזריים באפריקה. רק אחרי שנים של דיכוי, אונס ורצח עם בגמביה חצתה את הקווים - והפכה ללוחמת למען זכויות אדם. הסיפור המלא - ביום שישי ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים"

פאטו בנסודה, התובעת הכללית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, היא כוכבת, אחת הנשים החזקות בעולם וכנראה האישה האפריקאית החזקה ביותר. "רודפת הרודנים", היא מכונה כמה שנים, ומאבקה למען זכויות אדם הפך אותה לשם דבר בעולם המשפט והצדק הבינלאומי. אלא שלבנסודה יש גם כתם מעברה, צל שמרחף מעל השנים שקדמו להפיכתה למשפטנית גדולה בהאג. 

 

 
 

  

אחרי הודעתה הדרמטית ביום שישי על כוונתה לחקור האם ישראל ביצעה פשעי מלחמה ביהודה, שומרון ועזה, הופנו הזרקורים אל התובעת, שעד כה דווקא נחשבה ידידותית מאוד לישראל. כך נמנעה מלפתוח בחקירת פשעי מלחמה נגד ישראל למרות מכבש לחצים גדול בפרשת המרמרה, וכן סירבה לפתוח בחקירה בעקבות מבצע צוק איתן.

פאטו בנסודה (צילום: AP)
פאטו בנסודה, התובעת הכללית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג(צילום: AP)
 

נשיא גמביה לשעבר יחיא ג'אמה  (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נשיא גמביה לשעבר יחיא ג'אמה (צילום: רויטרס)
 

אלא שהעבר רודף אותה דווקא ממולדתה, גמביה. בנסודה בת ה-58 שירתה במשך ארבע שנים תחת הרודן יחיא ג'אמה. זה מינה אותה תחילה ב-1994 למעין עורכת דין שלו, ואז ב-1996 לתובעת הכללית ובהמשך לשרת המשפטים שלו.

  

 

ג'אמה עלה לשלטון ב-1994 בהפיכה צבאית בעת ששירת במשטרה הצבאית. הוא הדיח את הנשיא הקודם דאודה ג'ווארה והנהיג את המדינה תחילה כראש חונטה צבאית. שנות שלטונו אופיינו בסגנון חיים ראוותני ביותר והוא נחשב ללא ספק לאחד הרודנים האכזריים שידעה יבשת אפריקה, מנהיג שבז לזכויות אדם. כך הוא הואשם בדיכוי אלים של מתנגדי המשטר שלו, כולל הפעלת יחידת חיסול שעינתה ורצחה פעילי אופוזיציה, דיכוי ורדיפת בני קהילת הלהט"ב ודיכוי התקשורת וזכויות נשים.

 

ג'אמה גם זכה לביקורת בינלאומית אחרי שטען לפני שנים כי מצא תרופה לאיידס ולמחלות אחרות באמצעות צמחים טבעיים.

  

ארגוני זכויות אדם תייגו את ג'אמה ואת משטרו כ"אחת הדיקטטורות הנוראיות בעולם". לפני שנתיים נמלט ג'אמה מגמביה לגינאה המשוונית, אחרי ששנה קודם לכן הובס בבחירות. מאז המדינה הקטנה ביותר ביבשת אפריקה מנסה לחזור לעצמה ובעיקר לפעול למען תיקון. בתקופה האחרונה גם התרבו דיווחים מצד נשים שסיפרו כיצד הרודן האכזר ג'אמה היה אונס אותן.

  

העובדה שבנסודה שירתה את הרודן ארבע שנים בתפקידים מרכזיים העלתה כלפיה בשנים האחרונות, במיוחד מאז שעלתה לבמה הראשית בבית הדין בהאג, ביקורת רבה. כך טענו רבים מאזרחי גמביה, במיוחד אלה שנמנו עם מתנגדיו של ג'אמה, כי בנסודה העלימה עין ממעשיו האכזריים. אחרים טענו כי העובדה כי שירתה תחתיו במשך ארבע שנים פוסלה אותה מראש מלכהן כתובעת הראשית בבית הדין בהאג.

  

אלא שלצד הטענות כלפיה, רבים אחרים, כולל פעילי זכויות אדם בעולם, זוקפים לזכותה כי דווקא פעלה רבות למען נשים ולמען זכויות אדם, גם תחת שלטון הרודן. לפי דיווחים רבים, היותה רודפת צדק ופועלה למען זכויות אדם הרגיזו מאוד את הרודן, שהדיח אותה לבסוף מתפקידה בשנת 2000. 

 

הסיפור המלא ביום שישי ב"ידיעות אחרונות" במוסף "7 ימים" 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים