שתף קטע נבחר

סעודיה: עונשי מוות ל-5 מעורבים ברצח חשוקג'י

בית המשפט בממלכה גזר עונשי מוות על חמישה מעורבים ברצח העיתונאי הסעודי בקונסוליה באיסטנבול, שזעזע את המערב. שלושה ש"טייחו" נשלחו לכלא, מקורבו של יורש העצר בן סלמאן זוכה. מבקרי ריאד לא התרשמו: "בדיחה, לא נגעו במי שעמד מאחורי צוות החיסול"

מוחמד בן סלמאן וג'מאל חשוגי (צילום: EPA, AFP)
חשוקג'י ויורש העצר הסעודי בן סלמאן, שמכחיש שהורה לרצוח אותו(צילום: EPA, AFP)

בית משפט בסעודיה גזר היום (ב') עונשי מוות על חמישה מהמעורבים ברצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול באוקטובר אשתקד. בית המשפט גזר עונשי מאסר שונים על שלושה מעורבים נוספים ברצח העיתונאי, שהיה מבקרו של המשטר הסעודי – רצח שערער מאוד את יחסיה של הממלכה עם העולם המערבי.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

סעודיה האשימה במעורבות במה שהגדירה כ"מבצע סורר" 11 בני אדם. לפי הרשויות בממלכה, בית המשפט זיכה שלושה מהנאשמים הנותרים. בית המשפט קבע בין היתר כי לא הוכח שסעוד א-קטאני, יועצו הבכיר לשעבר של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, היה מעורב ברצח, והורה לשחררו ממאסר. כך גם נקבע בנוגע למוחמד אל-עותייבי, הקונסול באיסטנבול בעת הרצח.

 

 

חשוקג'י, עיתונאי "וושינגטון פוסט" שהתגורר בארה"ב והיה מבקר ידוע של יורש העצר הסעודי, נראה בפעם האחרונה בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר 2018, לשם הגיע לצורך קבלת מסמכים שנזקקו לו לפני חתונתו. גופתו, לפי הדיווחים שנפוצו מאז, בותרה לחתיכות בתוך הקונסוליה על-ידי צוות מחסלים, והועלמה לאחר מכן. חלקי הגופה עד היום לא אותרו.

 

 

הרצח עורר תרעומת עולמית, ופגע קשות בתדמיתו של יורש העצר הצעיר מוחמד בן סלמאן, שניסה ועדיין ממשיך לשנות את התדמית הזו ולחזק את קשרי הממלכה עם עולם המערבי. ה-CIA וממשלות שונות במערב אמרו כי הם מאמינים שבן סלמאן הוא זה שהורה לרצוח את חשוקג'י, אך פקידים בסעודיה טוענים שאין לו שום חלק בכך. בן סלמאן עצמו, יצוין, אמר בספטמבר האחרון לתקשורת האמריקנית כי הוא לוקח על עצמו "אחריות מלאה" לרצח חשוקג'י, "כמנהיג בסעודיה".

ג'מאל חשוקג'י סעודיה יום אחרון צולם עם ארוסתו בניין ב איסטנבול טורקיה (צילום: AP)
חשוקג'י עם ארוסתו ביום שלפני הרצח(צילום: AP)

ג'מאל חשוקג'י (צילום: EPA)
הרצח זעזע את העולם ופגע בקשרי סעודיה עם המערב(צילום: EPA)

הפגנה בוושינגטון נגד מותו של ג'מאל חשוקג'י (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)
 

הדיונים בבית המשפט התנהלו בדלתיים סגורות, וגזר הדין ניתן לאחר תשעה דיונים שהתקיימו בו. שמותיהם של הנידונים למוות טרם פורסמו. החמישה, לפי גזר הדין, "השתתפו באופן ישיר ברצח של הקורבן". השלושה שנשלחו לכלא, לשנות מאסר שסכומן הכולל מגיע לכ-24 שנים, לקחו חלק לפי בית המשפט בטיוח של הרצח.

 

סגן ראש התביעה הציבורית בסעודיה, סחאלן א-סחאלן, טען היום כי החקירה הוכיחה שלמעורבים ברצח לא הייתה "כוונת תחילה" להרוג את חשוקג'י. לפני כשנה אמר א-סחאלן כי על הרצח הורה מנהיג "צוות המשא ומתן" שנשלח על-ידי סגן ראש המודיעין בסעודיה, במטרה להביא את חשוקג'י חזרה לממלכה – גם בעזרת כוח אם יידרש.

 

החוקרים, הוא ציין אז, קבעו כי חשוקג'י נקשר לאחר מאבק בתוך הקונסוליה, ואנשי הצוות שנשלח להביאו לממלכה הזריקו לו כמות גדולה של סם. מותו, הוא אמר, נגרם ממנת יתר. לפי א-סחאלן, לאחר ביתור הגופה "משתף פעולה" מקומי סייע בהברחת חלקי הגופה אל מחוץ לקונסוליה. כאמור, חלקיה טרם נמצאו.

סעודיה ג'מאל חשוקג'י עיתונאי סעודי נעלם ב קונסוליה איסטנבול טורקיה חשד שנרצח (צילום: AP)
"הצוות קשר אותו והזריק לו סם". חשוקג'י(צילום: AP)

ג'מאל חשוקג'י סעודיה טורקיה ארה

אנייס קלמאר, חוקרת מיוחדת של האו"ם שביוני האחרון פרסמה דו"ח שקבע כי יש ראיות אמינות שקושרות את בן סלמאן לרצח חשוקג'י, וקראה אז לחקור אותו, אמרה בעבר כי אסור להשאיר את "החיפוש אחר הצדק למערכת המשפטית הסעודית, שנתונה כל-כך להשפעה פוליטית". קלמאר הגיבה היום לגזר הדין בציוץ בטוויטר: "הבדיחה של החקירה, התביעה והצדק נמשכת".

 

בטורקיה, יאסין אטקאי, חבר מפלגת השלטון של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן וחברו של חשוקג'י, אמר כי בית המשפט הסעודי נכשל להביא לצדק את האחראים האמיתיים לרצח. "גזרו עונשי מוות על חמישה מחסלים, אך לא נגעו במי שעמד מאחוריהם", הוא אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
חלקי גופתו עדיין לא נמצאו. חשוקג'י
צילום: EPA
מומלצים