שתף קטע נבחר

עדויות נגד התובעת מהאג: "המוח מאחורי העינויים"

שני עדים בחקירה על תקופת משטרו של רודן גמביה לשעבר יחיא ג'אמה סיפרו על חלקה של פאטו בנסודה בעינויים שעברו. בנסודה, שהודיעה על הכוונה לחקור את ישראל על "פשעי מלחמה", הייתה בכירה במערכת המשפט של הדיקטטורה. "בנסודה עמדה מאחורי כל מה שעברנו". הכתם מעברה של התובעת נחשף ב"ידיעות אחרונות"

לפני שהפכה ל"רודפת הרודנים", פאטו בנסודה, התובעת הכללית בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, שירתה בעצמה נאמנה את הדיקטטורה הצבאית בארצה, גמביה. שני קורבנות של המשטר העידו מוקדם יותר השנה בפני ועדת האמת, החוקרת בגמביה את הפשעים שבוצעו בתקופתו של הרודן לשעבר יחיא ג'אמה. הם האשימו את בנסודה במעורבות בהפרת זכויות אדם ובהעלמת עין מהעינויים שעברו מתנגדי המשטר. הכתם מעברה של התובעת נחשף אתמול ב"ידיעות אחרונות". 

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

 

"חשמלו אותי, היכו אותי והעליבו אותי מהבוקר עד הלילה", העיד סמבה ג'אלו. הוא סיפר כיצד ארבעה חיילים פרצו לביתו לפנות בוקר באוקטובר 1995 ועינו אותו במשך שעות. שישה חיילים נוספים כיתרו את הבית. החיילים הפשיטו אותו, הושיבו אותו על כיסא מעץ וחשמלו אותו. אחד החיילים היכה אותו בעצם הלחי בקת אקדחו.

 

על הרצפה פיזרו החיילים שברי זכוכית כדי להחמיר את הפציעות והכאבים. בשלב מסוים כיסו את ראשו בשקית ניילון ודחפו אותו לדלי מים. "כל גופי נחתך ונחבל. בחלק מהזמן לא הייתי בהכרה. לא ידעתי אם אני חי או מת. אמרו לי שאם אני אמות, זו לא תהיה בעיה".

פאטו בנסודה (צילום: AP)
"היא עמדה מאחורי כל מה שעברנו". בנסודה(צילום: AP)

אחרי יום של עינויים נלקח ג'אלו לתחנת המשטרה בקוטו, שם הועבר לצריף עם 60 אסירים. הוא סיפר שהם הואשמו בארגון הפגנות נגד המשטר, אבל התביעה שינתה את סעיפי האישום וחלקם הואשמו במרד. ג'אלו ועוד שמונה אסירים הואשמו בסעיף חמור יותר - בגידה. בנסודה הייתה התובעת בתיק.

 

ג'אלו אמר שבנסודה מנעה מהאסירים להיפגש עם עו"ד. לדבריו, היא הגנה על האינטרסים של המשטר שבשמו הוא סבל עינויים, תנאים בלתי אנושיים, מעצר בלתי חוקי והאשמות שווא. "היא שמעה שאני מדבר על היחס כלפינו. היא ידעה טוב מאוד שמגיע לנו ייצוג של עו"ד. היא אמרה 'אתם מואשמים בגידה, אין לכם זמן לזה'. הייתה לה אפשרות לעשות את הדבר הנכון", המשיך ג'אלו. "הוחזקנו בלי מים, בלי אוכל, בלי תרופות. והיא לא אמרה שום דבר".

  ()
"לא ידעתי אם אני חי או מת". ג'אלו מעיד בפני הוועדה

במשך 13 חודשים הוחזק ג'אלו במעצר. "לא היו לה שום ראיות נגדי. היא אמרה שהיא תשיג אותן, אבל לא היה לה כלום. עד היום אין שום ראיה נגדי". בנובמבר 1996 התייצבו חיילים בבית המעצר והודיעו לג'אלו שהוא חופשי. עד סוף השנה הוא עזב את המדינה וחיפש מקלט בסנגל. בהמשך טס לארה"ב. הוא חזר לגמביה רק אחרי הדחתו של הרודן בינואר 2017. "פאטו בנסודה הייתה המוח. היא עמדה מאחורי כל מה שעברנו", הוא אמר.

 

סייני פיי נעצר באותו יום שבו נעצר ג'אלו, כשהיה בדרכו לקחת ויזה מהשגרירות האמריקנית. גם הוא העיד על העינויים שעבר. "הם חישמלו אותי באוזניים, באף, באיבר המין. היכו אותי, בעטו בי ועינו אותי", הוא אמר. "אמרו לי 'נהרוג אותך לפני שאתה תהרוג אותנו'". פיי אמר שלבנסודה לא היו ראיות המעידות על פשע שביצע, והיא ניסתה לשחד אנשים כדי שיעידו נגדו. "אמרו לנו שהיא רק הבטיחה את מעמדה. שהיא הייתה חייבת לעשות את זה", הוא אמר.

  ()
"אמרו לנו שהיא רק הבטיחה את מעמדה". פיי בעדותו

בנסודה בת ה-58 שירתה במשך ארבע שנים תחת הרודן ג'אמה. זה מינה אותה תחילה ב-1994 למעין עורכת דין שלו, ואז ב-1996 לתובעת הכללית ובהמשך לשרת המשפטים. לבסוף היא פוטרה ועזבה את גמביה. היא מעולם לא מסרה את גרסתה על הפשעים בתקופתו של הרודן ואף סירבה להגיע להעיד בפני הוועדה החוקרת את אותם פשעים.

 

הזרקורים הופנו אל התובעת מהאג אחרי הודעתה הדרמטית ביום שישי על כוונתה לחקור האם ישראל ביצעה פשעי מלחמה ביהודה ושומרון וברצועת עזה.

הדיקטטור יחיא ג'אמה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הדיקטטור יחיא ג'אמה(צילום: רויטרס)

ג'אמה עצמו עלה לשלטון ב-1994 בהפיכה צבאית בעת ששירת במשטרה הצבאית. הוא הדיח את הנשיא הקודם דאודה ג'ווארה והנהיג את המדינה תחילה כראש חונטה צבאית. שנות שלטונו אופיינו בסגנון חיים ראוותני ביותר והוא נחשב ללא ספק לאחד הרודנים האכזריים שידעה יבשת אפריקה, מנהיג שבז לזכויות אדם. הוא הואשם בדיכוי אלים של מתנגדי המשטר שלו, כולל הפעלת יחידת חיסול שעינתה ורצחה פעילי אופוזיציה, דיכוי ורדיפת בני קהילת הלהט"ב ודיכוי התקשורת וזכויות נשים.

 

הרודן האכזר הודח בשנת 2017, ומאז הוא חי בגלות בגינאה המשוונית. לפי הדיווחים, אף שהוא מבודד שם הוא נהנה מאורח חיים פזרני, והמשטר שם מגן עליו מהסגרה לארצו. בתקופה האחרונה גם התרבו עדויות מצד נשים שסיפרו כיצד הרודן האכזר ג'אמה היה אונס אותן.

פורסם לראשונה 23/12/2019 23:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
"המוח". פאטו בנסודה
צילום: AP
מומלצים