שתף קטע נבחר

משרד הפנים מתקן: רוב העולים מרוסיה ואוקראינה - אינם יהודים; רוב עולי ארה"ב וצרפת - יהודים

יותר מ-60% מיוצאי ברית המועצות לשעבר אינם מוכרים כיום כיהודים על ידי מדינת ישראל, גם שנים רבות לאחר שעלו ארצה - וכך גם כמעט 40% מכלל העולים. לעומתם, רוב מוחלט של עולי צרפת וצפון אמריקה יהודים. כך עולה מנתונים מעודכנים שפרסם משרד הפנים, בעקבות חשיפת ynet

משרד הפנים תיקן את הנתונים על יהדותם של העולים לארץ בשמונה השנים האחרונות, ומבהיר כי רוב עולי מדינות ברית המועצות לשעבר אינם מוכרים כיהודים, ולעומתם רוב העולים מארה"ב ומצרפת הם יהודים. רשות האוכלוסין וההגירה חזרה בה מנתוניה שלה שנחשפו ב-ynet, והודיעה כי 61.5% מעולי רוסיה ו-66% מאוקראינה אינם יהודים, ולעומתם 96% מהעולים מצרפת ו-95% מעולי ארה"ב הם יהודים. בקרב כלל העולים נמצא כי 37.5% אינם יהודים.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>

 

 

הנתונים שהרשות מפרסמת כעת היא על יהדותם של העולים כיום, אחרי שחלקם עברו הליכים כמו גיור, ובינתיים היא מסרבת לחשוף מה היה מעמדם בזמן העלייה.

 

 

מפילוח נתונים מדויק יותר עולה כי מרוסיה הגיע המספר הגבוה ביותר של עולים בשמונה השנים האחרונות - 56,342 עולים, מתוכם 21,383 יהודים – ו-34,662 אינם. (279 הנותרים עדיין לא רשומים).

 

מאוקראינה עלו ארצה 39,740 אנשים, מתוכם 13,235 יהודים ואילו 26,256 שאינם. (249 הנותרים עדיין לא רשומים).

 

צרפת, לעומת זאת, רושמת רוב מוחלט של עולים יהודים: מתוך 30,361 עולים - 28,967 יהודים ואילו 1,168 אינם. (226 הנותרים עדיין לא רשומים). בארה"ב היחס דומה: 19,721 עולים שמתוכם רוב מוחלט - 18,608 – יהודים, ו-915 לא יהודים. (198 הנותרים עדיין לא רשומים).

 

אתמול (יום ב') הגיעו לידי ynet נתונים רשמיים שמסרה רשות האוכלוסין וההגירה של מדינת לישראל, בעקבות בקשת עמותת חדו"ש - ולפיהם 86% מהעולים לישראל ב-9 השנים האחרונות אינם מוכרים על ידי המדינה כיהודים. בעקבות הסערה שחוללו הדברים, הודיעה רשות האוכלוסין וההגירה כי תבחן את הדברים בשנית.

 

כמעט חצי מיליון חסרי דת בישראל

נתונים רשמיים של משרד הפנים שהגיעו לידי ynet, חשפו כי רק 14% ממי שקיבלו אזרחות ישראלית בשנים האחרונות מכוח חוק השבות הם בעצמם בני העם היהודי, בעוד ש-86% הם חסרי דת או בני דתות אחרות שעלו ארצה כצאצאים או כבני זוג של יהודים, אלא שזמן קצר לאחר מכן חזר בו משרד הפנים, והודיע כי יבחן אותם שוב.

 

בראיון לאולפן ynet אמר היום (ג') חוקר העלייה, הקליטה והגיור, ד"ר נתנאל פישר, כי לפי הנתונים העדכניים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) חיים כיום בישראל כמעט חצי מיליון עולים לא יהודים וצאצאיהם. בראיון לאולפן ynet אמר: "זהו מספר אסטרונומי".

 

לדברי ד"ר פישר, הירחון האחרון של הלמ"ס, שפורסם באוקטובר 2019, מצביעים על לא פחות מ-440 אלף איש חסרי דת, מה שמהווה עדות נוספת ל"מספר ההולך וגדל של עולים לא יהודים מתוך העולם שעולים כל שנה לישראל במסגרת חוק השבות". הדבר הזה מתאפשר בגלל סעיף 4 א' בחוק, המקנה זכות עליה גם לצאצאי יהודים עד דור שלישי ולבני זוגם של הזכאים – ופישר קורא לבצע בו שינויים ולעדכנו כך שיתאים למאפייניה הייחודיים של יהדות העולם כיום.

 

מהו "סעיף הנכד"

על פי חוק השבות, כל אדם שנולד לאם יהודייה או שהתגייר זכאי לעלות לארץ. בשנת 1970 נוסף לחוק גם "סעיף הנכד" השנוי במחלוקת, ולפיו הזכאות כוללת גם בנים ונכדים של הזכאים המקוריים וכן את בני הזוג של כלל הזכאים. הנתונים שנחשפים כעת הופקו למעשה מחלוקה של העולים בשנים 2019-2012 לפי שני הסעיפים שמכוחם עלו, כפי שנמסר מרשות האוכלוסין וההגירה.

 

התומכים בסעיף הנכד מסבירים זאת בדרך כלל בכך שהוא מתייחס לאנשים שהם חלק מהקולקטיב היהודי, ושגם נרדפו בארצותיהם ככאלה אף שאינם מוכרים כך על פי ההלכה, וממילא יש להם מקום בבית הלאומי של היהודים. המתנגדים טוענים כי קבלתם כאזרחי ישראל תציף את המדינה בנוכרים, ותגרום בעתיד לנישואי תערובת. החשש של העולם הדתי ושל הממסד נובע מכך שאותם "חסרי דת", ובמיוחד בני הדור השני, נטמעים בחברה כשווים בין שווים, משתלבים בה כישראלים לכל דבר ונקשרים לבני זוג יהודים - ומכאן הדרך ל"התבוללות" קצרה.

 

דמוגרפים שונים מעריכים את מספר העולים ארצה מכוח סעיף הנכד וצאצאיהם החיים כיום בישראל בכ-350 אלף, והוא הולך ומתעצם כתוצאה מהריבוי הטבעי ומהמשך ההגירה. אחת ההשלכות המשמעותיות לכך היא שלרובם המוחלט אין כל אפשרות חוקית להתחתן בארץ, שכן הנישואים בישראל הם דתיים בלבד, ובכך נמנעת מהם אחת מזכויות האזרח הבסיסיות במדינתם.

 

רק במקרים הבודדים שבהם שני בני הזוג מוגדרים "חסרי דת" הם יוכלו להינשא באמצעות רישום משפטי, בהתאם לחוק ברית הזוגיות המצומצם שאושר ב-2010, וגם זאת רק לאחר שהרבנות הממלכתית וידאה כי אף אחד מהם איננו יהודי או ספק-יהודי. מצד שני, במציאות החוקית הקיימת, אותם מאות-אלפים גם מתקשים להתגייר בהליך המוכר על ידי הרשויות בישראל.

 

עמותת "יד לאחים" הפועלת נגד ההתבוללות בישראל, פנתה לראש הממשלה במכתב וביקשה ממנו להתערב בנושא. במכתב נאמר, בין היתר, כי "הארגון נתקל בשנים האחרונות בעלייה חדה בעקומת מקרי ההתבוללות בישראל. הנתונים שפרסם משרד הפנים מצביעים על המקור של חלק מהבעיה הזו. מדובר בנתון הרה אסון, שישפיע לרעה בצורה עמוקה על נגע ההתבוללות כאן בארץ. זהו איום וסכנה ממשית לעם היהודי היושב בארץ ישראל".

 

עוד הם מציינים במכתבם לראש הממשלה: "כמי שער לעתידו הפיזי של עמנו בכל החזיתות, מן הראוי שתיתן את דעתך לקיומו של העם היהודי ועתידו כעם יהודי במובן הכי עמוק שלו. עוד דור או שניים הרוב היהודי בישראל יהיה בסכנה ממשית מבית. בקשתנו כי תביע עמדה חדה וברורה בנושא כה קיומי. וכמנהיג, תציע תוכנית למיגור תופעה חמורה זו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים