שתף קטע נבחר

המעצמה נכנעה: שגריר ארה"ב יוחלף כי הגן על הומואים

וושינגטון תורמת ים של כסף לזמביה הענייה, אבל כשהשגריר שלה הביע זעזוע מכליאת הומואים ל-15 שנה הוא הוחרם – והיא אולצה להדיחו. השגריר: "זמביה רוצה דיפלומטים עם ארנקים פתוחים ופיות סגורים"

ארצות הברית נאלצה השבוע להחזיר את שגרירה מזמביה בעקבות עימות בינו לבין שלטונות המדינה הדרום-אפריקנית, אחרי שהשגריר מתח ביקורת על שליחתם לכלא של זוג הומואים. זמביה הכריזה שהשגריר דניאל פוט אינו יכול להמשיך למלא את תפקידו באופן יעיל, ולמעשה קבעה בכך שהוא אישיות בלתי רצויה. מחלקת המדינה הביעה מורת רוח מהכרזת זמביה, אך הורתה לו לשוב הביתה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

דניאל פוט שגריר ארה
דניאל פוט. שחיתות, דיכוי והרג פילים(מתוך ויקיפדיה)

בית המשפט העליון של זמביה שלח בחודש שעבר זוג הומואים ל-15 שנות מאסר בגין קיום יחסי מין "נגד הטבע". השניים, ג'אפט צ'טבה וסטיבן סמבה, שכרו חדר באכסנייה, ועובד ראה אותם דרך חלון פתוח מקיימים יחסי מין.

 

אחרי פרסום ההחלטה הצהיר השגריר פוט כי הוא נחרד מהפסיקה, והוסיף: "בינתיים גורמי ממשל יכולים לגנוב מיליוני דולרים מכספי ציבור בלי לעמוד לדין, אנשים מהעולם הפוליטי יכולים להכות אזרחים חפים מפשע בלי השלכות, ציידים יכולים להרוג פילים ולהיענש לכל היותר בחמש שנות מאסר". השגריר הדגיש כי מדובר בעמדה האישית שלו, וטען שממשלת זמביה רוצה דיפלומטים "עם ארנקים פתוחים ופיות סגורים".

 

לפני שבוע וחצי הודיע נשיא זמביה אדגר לונגו שארצו – הנהנית מסיוע כספי אמריקני אדיר – שלחה מכתב מחאה לוושינגטון בנוגע להצהרותיו של פוט ומחכה לתגובה.

 

השבוע אמר מקור בשגריר ארה"ב בזמביה שוושינגטון החליטה להחזיר את השגריר הביתה משום שקשה לו כעת לעבוד במדינה. "מכיוון שלונגו אומר שהוא אינו רוצה לעבוד עם פוט, אין טעם שהוא יישאר שם", אמר המקור. "אל תשכחו גם שיש עניינים ביטחוניים, אז וושינגטון רוצה אותו בחזרה בבית". מקור אחר בשגרירות האמריקנית אמר שארה"ב "אינה יכולה לשלם שכר למישהו שאינו יכול לעבוד משום שמארחיו אינם רוצים בו".

 

זמביה נגד "איומי אקדח"

עם ההודעה על החזרת השגריר הביתה מסרה מחלקת המדינה האמריקנית: "למרות הצעד הזה, ארה"ב נשארת מחויבת לשותפות שלה עִם העם בזמביה. אנו חותרים למערכת יחסים גלויה וכנה עם כבוד הדדי, ושתהיה פרופורציונלית לסיוע הנדיב של ארה"ב לעם בזמביה". זמביה מקבלת מהאמריקנים מאות מיליוני דולרים מדי שנה, וחלק מהם מוקצים למלחמה באיידס.

נשיא זמביה אדגר לונגו (צילום: MCT)
נשיא זמביה אדגר לונגו. שלח מכתב לוושינגטון(צילום: MCT)

לצד זה הדגישה וושינגטון: "ארה"ב מתנגדת נחרצות לפגיעה בלהט"בים. לממשלות צריכה להיות המחויבות לוודא שכל אדם יכול ליהנות באופן חופשי מזכויות האדם האוניברסליות ומהחירויות הבסיסיות שמגיעות לו".

 

שר החוץ של זמביה ג'וזף מלנג'י התייחס בשבוע שעבר לסוגיית הסיוע האמריקני ואמר ל-BBC שוושינגטון אינה יכולה להורות "באיומי אקדח" לממשלת זמביה לפעול בדרך מסוימת משום שהיא מספקת לה סיוע.

 

אתמול טען שר הפנים של זמביה שבדבריו חצה השגריר האמריקני קו אדום: "מה שמותר ומה שאסור לנציגים של מדינות אחרות ברור מאוד, אז כשמישהו חוצה את הקו – העניין הוא כבר לא היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות", אמר השר סטיבן קמפיונגו.

 

אפריקה נגד ההומואים והמערב

במדינות אפריקה נאכפים כמה מהחוקים האכזריים ביותר בעולם בנוגע להומוסקסואליות. יחסים חד-מיניים נחשבים לטאבו ברוב היבשת, ויחסי מין בין בני אותו המין מוגדרים ברובה כפשע. העונשים שנגזרים בגינם נעים בין מאסר לעונש מוות.

  ()

בעשור האחרון התגלעו עימותים בין כמה ממדינות אפריקה למדינות במערב בנוגע ליחס ללהט"בים. ממשל אובמה אף קיצץ בסיוע לאוגנדה ולמלאווי בעקבות החוקים שאכפו והמדיניות שנקטו נגד להט"בים. עם זאת, לעתים הגינוי מהמערב גורם למנהיגים אפריקנים דווקא להחריף את צעדיהם נגד מיעוטים מיניים.

 

באוקטובר האחרון הודיעה אוגנדה כי היא מתכננת להעביר חוק שיקבע עונש מוות למי שיקיים יחסי מין חד-מיניים, אולם אחר כך נסוגה מכוונתה זו בעקבות הודעות של תורמים למדינה שהם עוקבים אחר מעשיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך ויקיפדיה
השגריר פוט. "עמדתי האישית"
מתוך ויקיפדיה
מומלצים