שתף קטע נבחר

הרשת שנותנת סופגניות לתלמידים טובים

לכבוד החנוכה, אריאל כהאן החליט לנצל את ההזדמנות שילדיו יקבלו במתנה דונאטס עבור כל ציון טוב שהם קיבלו בתעודה. בדרך הוא תהה אם המדיניות הזו הייתה עוברת בישראל, ובכלל - האם השאיפה למצוינות היא לפני הכול?

מתי לאחרונה נדרשתם להציג במכולת את הציונים שלכם מבית ספר כדי לקבל סופגניה? ברשת הדונאטס Krispy Kreme, ישנה מדיניות לפיה כל תלמיד יכול להגיע לאחד הסניפים עם תעודה ולקבל דונאטס חינם עבור כל ציון A שהוא קיבל (עד לשישה דונאטס לתלמיד). לא ברור אם המדיניות הזו נועדה לעודד תלמידים טובים או שמנים.

 

לכבוד חנוכה החלטנו לנצל את ההזדמנות ונסענו ל-Krispy Kreme. הילדים הדפיסו את התעודות שלהם ואני ניסיתי לברר אם יש דרך לאתר בדחיפות את אחת המחנכות שלי משנות השמונים בבית ספר פרדס בירושלים. זה נכון שכבר היה כמעט חצות בישראל, אבל מצד שני, ברור שמדובר במקרה חירום. אם הן יזכרו אותי, אולי נוכל ביחד לשחזר חלק מהציונים וזה אולי יהיה אפילו קביל לצורך זכאות ב-Krispy Kreme.

 

הגענו למקום, היה תור גדול ומספיק זמן כדי לגבש אסטרטגיה למשא ומתן עם הקופאית. נטע קיבלה בהיסטוריה A מינוס. אמרתי שלדעתי זה יהיה קטנוני לא לתת לה דונאטס עבור הציון שלה בהסטוריה. A מינוס זה כמעט כמו A. אם הקופאית רוצה להתקטנן בגלל המינוס, אז שתיתן לנו דונאטס ותיקח לעצמה ביס, אבל על הדונאטס אנחנו לא מוכנים לוותר.

 

משפחת כהאן (צילום: אלבום פרטי)
סופגניה תמורת ציון טוב בהיסטוריה(צילום: אלבום פרטי)

לאוריה היה מקרה מורכב במיוחד. בשיעור פיזיקה הוא קיבל B, רק בגלל שהוא לא הגיע לשיעור אחד בלי הסבר מוצדק (הוצאתי אותו מבית הספר מוקדם כי הלכנו למשחק כדורגל של ארגנטינה נגד צ'ילה). אני חושב שזה ברור לכל בר דעת שזה לא הוגן להוריד לתלמיד ציון מ-A ל-B רק בגלל חיסור אחד לא מוצדק (ובפרט שברור לחלוטין שזה היה חיסור לגמרי מוצדק).

 

ידעתי שהקופאית לא תוכל לתקן לאוריה את הציון בפיזיקה, אבל מצד שני, בדיוק בשביל זה יש בחנות גם אחראית משמרת. הודעתי שנדרוש לדבר עם האחראית משמרת כדי להציג בפניה את המקרה וגם שאוריה יוכל למסור בפניה עדות על השתלשלות האירועים, על מנת שתתקן לאוריה את הציון בפיזיקה או לפחות שתכיר בכך שהוא קיבל A לעניין הזכאות לדונאטס. מבחינתי היא גם יכלה לעשות לו בחינה ולראות שהוא יודע את החומר.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

בסופו של דבר לא היה צריך להתווכח עם אף אחד. הילדים הציגו את התעודות שלהם לקופאית וזו הרעיפה עלינו כמות של דונאטס שהייתה יכולה להרעיל את כולנו למוות. הבנים איכשהו שרדו את החוויה הזו, נטע אכלה רק דונאטס אחד ואמרה שיש לה בחילה. חלק ממה שנשאר פשוט נתנו להומלס.

 

מה צריך לעשות כדי לשפר את ציוני התלמידים? צפו:

 

 

לעודד את המצליחנים

Krispy Kreme אינה לבד. בורגר קינג, פיצה האט, מקדונלד'ס ועוד עשרות תאגידים בארה"ב העניקו או מעניקים, בדרכים שונות, מתנות והטבות לתלמידים שמציגים ציונים טובים. קשה לדמיין מיזם כזה הפועל בישראל, אלא אם כן מדובר ברשת מזון שמאיזושהי סיבה מעוניינת לפשוט את הרגל תוך שלושה ימים. ובכל זאת, בואו ונניח שזה היה אפשרי גם בישראל, מה היינו חושבים על זה? זה טוב או רע?

 

לצורך הדיון בואו נתעלם מהשיקולים העומדים ביסוד המיזם - אם זה יותר תעלול שיווקי של התאגידים, או רצון אמיתי להיטיב עם הקהילה. בואו גם נניח, לצורך הדיון, שהמבורגר ודונאטס נבחרו על ידי איגוד רופאי הילדים האמריקאי כמאכלים המזינים והחיוניים ביותר להתפתחות התקינה של ילדים. עדיין, האם המיזם הזה עובר לכם בקלות בגרון?

 

לטורים הקודמים:

איך להשיג חינוך והישגים כמו בסינגפור

הדרך שלנו ללמוד אנגלית באמת

הורות ישראלית בארה"ב - ההרגלים לא משתנים

 

ארה"ב היא מדינה קפיטליסטית, וככזו היא לא מתביישת להרעיף הערכה והערצה למצליחנים. מבחינת האמריקאים זה אולי חשוב לחזק את החלשים ולתמוך באלה שאין להם, אבל זה לא יבוא על חשבון הצורך לעודד את המצליחנים.

 

עכשיו דמיינו מיזם כזה בישראל. רשת מזון מעניקה פיצה חינם עבור כל ציון בתעודה מעל 90. לפיצריה נכנסים חבורת נערים. התלמידים הטובים, אשר פעמים רבות מגיעים מבתים מבוססים, שאולי יש להם הורים יותר מעורבים ואולי הם אף נעזרים במורים פרטיים, מקבלים פיצות בחינם.

 

התלמידים החלשים לא מקבלים כלום. אולי דווקא להם אין כסף לקנות פיצה. אולי ההורים שלהם פחות מעורבים בחינוך שלהם ובגלל זה הם לא מצליחים בלימודים. מה אחוז ילדי העניים בלוס-אנג'לס שזכאים לדונאטס חינם ומה אחוז ילדי העשירים? 

 

מציגים את הציונים (צילום: אלבום פרטי)
מציגים את הציונים(צילום: אלבום פרטי)

האינסטינקט החברתי אולי יגיד שיש כאן בעיה, אבל המודל האמריקאי מעורר שאלה ויש כאן גם צד שני. על מנת שחברה תשגשג היא צריכה לעודד אנשים להצליח. וכשמדובר בילדים, זה לא מספיק רק לתת להם כלים. מעבר למסגרות לילדים מצטיינים, הקהילה צריכה להראות להם שהיא גאה בהם, שהיא מעריכה את הדרך שלהם ואת העבודה הקשה. יתכן שלתת להם דונאטס בחינם זו לא הדרך המיטבית, אבל זה לא פוטר אותנו מלשאול - אז מה כן?

 

הערה לסיום: אם או בלי קשר לביקור ב-Krispy Kreme, למחרת נטע לא הרגישה טוב אז לקחתי אותה לקופת חולים. האחות לקחה מנטע משטח גרון ומשטח לגילוי שפעת אשר מספק תוצאה תוך עשרים דקות. זה מה שקרה גם עם ילדי חברים שהגיעו בשבועות האחרונים לרופא בשל מחלה עם חום.

 

לא ידעתי שיש כזה דבר ולא הכרתי את זה מישראל (אני מניח שזה קיים). אינני יודע אם נכון או לא נכון לקחת משטח לבדיקת שפעת מנערה בת 15 (בריאה בדרך כלל) שמגיעה לרופאה עם תסמינים רגילים של מחלה וויראלית. בכל מקרה, גם זה קיים. שתדעו.

 

הכותב הוא עורך דין, נשוי ואב לחמישה ילדים. המשפחה מתגוררת בקליפורניה באופן זמני 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבום פרטי
בארה"ב אוהבים מצליחנים
צילום: אלבום פרטי
מומלצים