שתף קטע נבחר

פחות אבל כואב / "צהוב סוגר חשבון"

ההפסד של מכבי ת"א לאום אל פאחם נבע משחצנות של המאמן והשחקנים, אבל להפוך אותו לכתם או לבושה, מעיד על חוסר הבנה בסיסי בתרבות הספורט. וגם: בית הדין הפופוליסטי של ההתאחדות והצומת הקריטי של הנהלת מכבי סל

לא אגזים כאן, ההפסד לאום אל פאחם היה בוודאי הכואב ביותר מאז שנפתח תור הזהב במכבי ת"א עם עידן ג'ורדי קרויף, ב-2012. זה היה משחק שגורם לך להריץ בלופ את כל מה שקרה על הדשא, שוב ושוב, בליווי מחשבות מציקות על מה שאפשר היה לעשות אחרת. את עוצמת הכאב הרכיב תמהיל של הפסד תואר חשוב מאוד, מעידה במשחק שנראה מאוד נוח על פניו - לקבוצה מהליגה השנייה - והימצאות בצד המאכזב של המהפך אחרי הולכה של 0:2, דבר שלא אמור לקרות גם בליגת העל, מול אף קבוצה.

 

ברור שוולדימיר איביץ' שגה, והוא גם לקח את האחריות, כפי שצריך. כי להחליף כמעט את כל חוליית ההגנה המצוינת והמתואמת שלך, ועוד בלי הקישור הרגיל מאחור, מביא להימור מקצועי כבד מדי, ובקזינו הבית תמיד זוכה. מעבר לחזית המקצועית, צעד כזה משדר זחיחות, תחושה של זלזול ביריב, כשמעל מרחף צמד המלים המאוס "יהיה בסדר", כלומר חוסר דריכות, מסר מנטלי שמחלחל עמוק לשחקנים. וכשזה עמוק, אתם יודעים, מה שנשאר בסוף זאת רק השתיקה.

 

שחקני מכבי ת
הפסד שהגיע בגלל שחצנות. שחקני מכבי ת"א אחרי ההדחה מול אום אל פאחם(צילום: עוז מועלם)

אף על פי כן, להפיל רק על איביץ' את האחריות יהיה מוגזם. כי השחקנים שהלכו על המגרש, והובילו 0:2, היו צריכים לסגור עניין בכל הרכב, בכל מערך טקטי, גם אם המאמן שידר זחיחות. אין שום סיבה מוצדקת לקריסה כזו. השחצנות שלכם, שחקני מכבי, הרגה את הגביע.

 

כל הכבוד לאום אל פאחם, שעשתה משחק מדהים, ולמאמן ניר ברקוביץ' ששידר את כל מה שצריך במקרים כאלה. אם לא הייתי אוהד מכבי, בטוח שהייתי שותף להתרגשות. ממש לא כל הכבוד לאוהדים בצהוב שהתעמתו, כמובן בלי שום הצדקה, עם אנשי כוחות הביטחון ואף גרמו לפי הדיווחים לפציעה של אחד מהם. מי שעשה את זה הוא פושע עלוב, לא פחות, אחד שלא יודע להפסיד בכבוד ומתעל את העצבים שלו למקומות גרועים במיוחד. מקווה שיטופל בהקדם.

 

לא בושה ולא נעליים

החגיגה התקשורתית על הנפילה באום אל פאחם הייתה יותר ממובנת - בכל זאת סנסציה - אבל עם זאת הייתה פה היסחפות בלהט האירועים. ההפסד בגביע הוא לא כתם על המועדון המצליח ביותר בכדורגל הישראלי, בוודאי שאינו בושה או ביזיון. גם במדינות בהן הכדורגל הרבה יותר מתקדם, מפסידות קבוצות מהליגה הבכירה, במסגרת הגביע, לקבוצות מליגות נמוכות. כואב מאוד, אבל זה היה עוד יום בהיסטוריה המפוארת של מכבי ת"א, כפי שאמר פעם אלכס פרגוסון על תבוסה 5:0 של מנצ'סטר יונייטד. לא יותר.

 

פופוליזם בבית הדין של ההתאחדות

כן, אוהדי מכבי והפועל ראויים לעונש על הדלקת האבוקות בדרבי בבלומפילד, שאמנם הביאה ככל הנראה לגילוי מחדלים לכאורה באבטחה ובכיסאות, אבל כמובן מנוגדת לחוק ועם כל האהבה לאווירה שיוצר העשן הצהוב והאדום, מנוגדת לחוקים, ואנשי חוק אנחנו.

 

אבל מכאן ועד לעונש של משחק רדיוס למכבי ועוד שלושה (!) להפועל, הדרך מופרכת לחלוטין. אין שום סיבה שקהל המנויים של מכבי צריך להיענש על משחק שרובו לא היה בו. אין שום סיבה שהקהל של הפועל (שרובו מצוין) צריך לספוג סנקציות כאלה בגלל כמה מאות אוהדים. בסופו של דבר, גם אם בעזרת מזל, לא נגרם כאן שום נזק מעבר לרכוש. קנסות? ברור. סגירת השערים למשחק או משחקים קרובים? עונש קשה, ראוי ומעביר מסר ספציפי. דייני בית הדין, במקרה הזה, פשוט חיפשו כותרות על הגב של מכבי והפועל, לא פחות. אין לי ספק שהקלה תבוא בערעור.

 

עם כל ההארכה

את דעתי על הליגה בכדורסל פרשתי פה לא פעם, וכאמור מבחינתי מכבי ת"א צריכה להופיע למשחקים האלה בהרכבים מינימליסטיים, מגובה בכישרונות מהנוער, ולהתעורר רק לקראת משחקי הפלייאוף. כי אתה לא צריף להראות רצינות ומקצוענות במקום שבו החוקים והמגבלות נוצרו במיוחד עבורך, כדי להזיק לך. אז התאכזבתי מצד אחד מהחלטתו של המאמן יאניס ספרופולוס לכתוש את השחקנים בגליל עד טיפת הזיעה האחרונה של סקוטי ווילבקין, במקום לאפשר להם מנוחה ארוכה וכנראה להפסיד, אבל במשחק חסר חשיבות.

 

סקוטי ווילבקין (צילום: אלעד גרשגורן)
נופל מהרגליים. סקוטי ווילבקין מול גלבוע/גליל(צילום: אלעד גרשגורן)

 

מצד שני, קשה שלא להעריך את מהירות ההתחברות של ספרופולוס לדי-אן-איי הבסיסי של מכבי, שלא יכול לקבל שום הפסד בשום מפעל. קשה שלא להעריך גם את העובדה שהמאמן עקבי מאוד ופשוט לא מסוגל לוותר בשום סיטואציה. ועוד יותר אי אפשר שלא להעריך את השחקנים שהולכים איתו לגמרי, מה שמראה על מערכת מאוד בריאה אחרי שנים של חדר הלבשה פחות משמח. אז כן, היה בכל זאת משהו מרגש בניצחון הזניח בגליל, כי מכבי של היום חוזרת לכל היסודות הבריאים שלה. התבוסה בטורקיה לאנאדולו היא דבר מתקבל לגמרי על הדעת, בהתחשב בסגל המדולל שלא מספיק ברמות כאלה ולא יספיק גם בהמשך.

 

ללא מהלכים מהירים של צירוף שחקנים חדשים, כוח האדם הנוכחי במכבי לא יוכל להגיע רחוק. אחרי המהלך היעיל להנחתת ארון ג'קסון ביד אליהו, חשוב להביא סנטר זר ומספר 4 ישראלי, כי טאריק בלאק ועומרי כספי לא יהיו כשירים בחודשיים הקרובים לפחות, אם בכלל. אסור להנהלת מכבי לפספס את המומנטום שנבנה כאן העונה ועליה לעבוד בזה ללא הפסקה - בדיוק כמו שהשחקנים נלחמו בגליל גלבוע.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
אילון אלמוג מאוכזב
צילום: עוז מועלם
מומלצים