שתף קטע נבחר

ארה"ב תקפה מיליציה פרו-איראנית בעיראק ובסוריה

הפנטגון מסר כי חמישה יעדים של ארגון גדודי חיזבאללה - הממומן על-ידי איראן ופועל בשירותה - הותקפו בעיראק ובסוריה, בתגובה על ירי הרקטות והרג אזרח אמריקני בסוף השבוע. בין המטרות: מחסני נשק ואתרים שבהם תוכננו פיגועים נגד כוחות הקואליציה. "כטב"מים תקפו, יש הרוגים"

צבא ארה"ב תקף הערב (יום א') חמישה מתקנים של מיליציה שיעית פרו-איראנית בעיראק ובסוריה. כך נמסר בהצהרה של הצבא האמריקני. התקיפה הגיעה בתגובה על ירי הרקטות והרג אזרח אמריקני בעיראק בסוף השבוע. גורמים בצבא ארה"ב מסרו כי התקיפה בוצעה על-ידי כמה כלי טיס בלתי מאוישים וכי ישנם הרוגים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

חיילים אמריקנים בעיראק (צילום: AP) (צילום: AP)
חיילים אמריקנים בעיראק(צילום: AP)

מהפנטגון נמסר כי הצבא תקף חמישה יעדים של ארגון גדודי חיזבאללה, שלושה מהם בעיראק ושניים בסוריה. היעדים כללו מחסני נשק ואתרי פיקוד ושליטה שבהם תוכננו פיגועים על כוחות הקואליציה. "המבצע הגיע בתגובה למתקפות חוזרות ונשנות על בסיסים המארחים את כוחות הקואליציה האמריקנית", נמסר בהצהרה.

 

"כוחות אמריקנים ביצעו תקיפות הגנתיות מדויקות", נמסר. "התקיפות יפגעו ביכולת המיליציה לתקוף בעתיד את כוחות הקואליציה האמריקנית".

 

כלי תקשורת ערביים דיווחו שהתקיפה התרחשה באזור עיר הגבול אל-קאים, וכי בכיר בארגון חוסל. לפי הדיווחים, 19 מאנשי הארגון נהרגו בתקיפה ויותר מ-30 נפצעו.

 

זמן קצר לאחר התקיפה דווח כי אבעה טילים נורו לעבר בסיס אמריקני ליד בגדד. לא ברור מהיכן נורו הטילים ואם ישנם נפגעים.

עיירה טזה ליד כירכוכ עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: רויטרס)
כמו "חיזבאללה של עיראק". אל-חשד א-שעבי(צילום: רויטרס)

ארה"ב מאשימה את הארגון במתקפת הרקטות בסוף השבוע בבסיס ליד העיר כירכוכ. בתקיפה נהרג קבלן אמריקני. ארבעה חיילים אמריקנים ושני אנשי כוחות הביטחון העיראקיים נפצעו.

 

הלוחמים העיראקים והאיום על ישראל / ד"ר ירון פרידמן

  

פרשננו רון בן ישי מוסיף כי המיליציה, שמופעלת וממומנת על-ידי איראן, תקפה בשבועות האחרונים כמה בסיסים אמריקנים בעיראק. הבסיס האחרון הותקף בסוף השבוע ב-30 רקטות. זו הפעם הראשונה שאזרח אמריקני נהרג כתוצאה מתקיפה של המיליציות השיעיות הנאמנות לאיראן.

 

מוקדם יותר החודש, מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, האשים את הכוחות הנתמכים על-ידי איראן בשורה של התקפות על בסיסים צבאיים בעיראק. פומפאו הזהיר את איראן שכל התקפה שלה או של שליחיה שתפגע בארה"ב או בבעלות בריתה תיענה ב"תגובה נחרצת".

 

 

בגדד עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: AP)
המיליציות בעיראק(צילום: AP)

ארגון גדודי חיזבאללה משתייך למיליציות "אל-חשד א-שעבי", שהצטרפו לצבא עיראק במסגרת המלחמה נגד דאעש. במהלך המלחמה נגד דאעש השתלטה עליהן איראן והפכה אותן למעין "חיזבאללה של עיראק", אמצעי כוח הנתון בידיה. בשנה שעברה חוסל דאעש כמעט לחלוטין, המיליציות הפכו לנטל כלכלי וצבאי על עיראק והממשלה בבגדד ניסתה לפרק אותן ולצרף את אנשיהן לצבא העיראקי הסדיר כדי להחליש את השפעת איראן, אך ללא הצלחה מרובה.

 

בשנות המלחמה, יש לזכור, ציידה ממשלת עיראק את המיליציות בנשק אמריקני, וכעת פירוקן עלול להיות משימה מסוכנת ביותר. כעת מתנהל מאבק בצמרת המיליציות בין תומכי איראן לנאמניה של הממשלה בבגדד, המעוניינים בהמשך התמיכה האמריקנית בעיראק. ארה"ב עצמה הכריזה על כמה מיליציות קיצוניות הנכללות ב"אל-חשד א-שעבי" כארגוני טרור. 

 

בשבוע שעבר הזהיר הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, מהתרחבות איומי איראן במזרח התיכון. כוכבי מתח ביקורת מרומזת על ארה"ב שלא מגיבה לפעילות איראן במפרץ: "בשנה האחרונה איראן הרבה יותר אקטיבית, הרבה יותר התקפית, והמדיניות הזאת בראש ובראשונה מכוונת נגד מדינות המפרץ". לדבריו, "אין תגובה, אין פעילות נגדית, אין פעולת תגמול ואין הרתעה מול הפעולות האלה שהאיראנים נוקטים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
חיילים אמריקנים בעיראק
צילום: AP
מומלצים