שתף קטע נבחר

התכתבות נוה והשופט הבכיר: מבחן המנהיגות של נשיאת העליון

גורמים משפטיים מעריכים כי לא יימצא חשד לפלילים בחומרים מהטלפון של מי שעמד בראש לשכת עוה"ד - בהם שיחות עם שופט בכיר בנוגע לקידומו. כעת, נותר לראות אם הנשיאה חיות תיכנס בעובי הקורה כדי לברר אם מדובר באירוע נקודתי, או בהתערבות לא-לגיטימית במינויי שופטים. פרשנות

אסתר חיות ואפי נווה (צילום: אוהד צויגנברג, יריב כץ)
הסערה והמבחן: אסתר חיות ואפי נוה(צילום: אוהד צויגנברג, יריב כץ)

 

שעות אחרי שהנהלת בתי המשפט פרסמה אתמול (ו') הודעה שבה הצהירה כי לא תתנגד לחשיפת החומרים מהטלפון של מי שעמד בראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה - מעריכים במערכת המשפט כי בהתכתבויות שדלפו מהטלפון של נוה, בהן שיחות עם שופט בכיר בנוגע לקידומו, לא יימצאו נושאים המעלים חשד לפלילים. כעת על נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לברר, בסיוע גורם עצמאי, אם מדובר באירוע נקודתי או שמא מדובר בשיחות רבות שנשאו אופי של התערבות בלתי-לגיטימית במינוי שופטים.

 

בהודעת הנהלת בתי המשפט נטען כי היות שאין למערכת מה להסתיר - "אין לה גם כל התנגדות שהחומרים ייחשפו על מנת לשים קץ למסע ההכפשות חסר האחריות נגד שופטי ישראל המסורים".

 

הרשות השופטת: לא מתנגדים לחשיפת החומרים מהטלפון של אפי נוה

דיווח: תוכן הטלפון הנייד של אפי נוה דלף

   

 

מאז שהחל נוה את כהונתו, הוא צבר כוח אדיר במערכת המשפטית. שופטים רבים ששמותיהם ידועים פנו אליו ישירות בבקשה שיסייע בקידומם. הם עשו זאת בניגוד לנהלים האוסרים עליהם לפנות לחברי הוועדה שאינם שופטים. הפניות לנוה חשפו בעיה במערכת ונעשו מתוך תסכול - מוצדק או לא - של שופטים שאינם "מקורבים לצלחת". אצל נוה הם מצאו אוזן קשבת, וקיוו שראש הלשכה ידאג להם.

 

צו איסור פרסום הוטל זה מכבר על ההתכתבויות של נוה עם בכירי עולם המשפט - ומונע את חשיפת החומרים. עם זאת, הפרשה מרעידה את אמות הסיפים - הרשת מלאה בהשערות, שמועות, תיאוריות ורכילויות, כמו גם בשמות של שופטים הקשורים בפרשה או לא, שנזרקו לאוויר.

 

גם בימים שבהם רבים מתנכלים לעצמאות מערכת המשפט, הנשיאה חיות חייבת להישיר מבט לציבור וליזום בדיקה בנושא. כדאי שהחומרים הקשורים בשופט הבכיר לא יחסו תחת התירוץ המכונה "צו איסור פרסום" - שיהווה סיבה שלא לערוך בירור זה. אף שההערכה הרווחת היא כאמור שעניינים פליליים לא יימצאו שם, התנהלות בלתי-הולמת עשויה להימצא כמו גם קיומה של מבוכה קשה.

 

המין, המינויים והמשטרה: כיצד דלפו החומרים מהטלפון של נוה?

בתחילת השבוע דווח כי חומרים מהנייד של נוה, כאלו שלא שימשו את המשטרה והפרקליטות בחקירתם הפלילית בפרשת המין והמינויים, אך כן נמצאים בטלפון הנייד שנלקח מנוה, הודלפו לכאורה ונמצאים אצל אנשים שונים שאינם קשורים לתיק. בעקבות הדיווח, סנגוריו של נוה הגישו ביום רביעי האחרון תלונה למשטרה - ורמזו כי מדובר בעיתונאית הדס שטייף שהעבירה מלכתחילה את החומרים למשטרה. 

 

המשטרה, ככל הידוע, ביצעה חיפוש ספציפי וממוקד בנייד של נוה בהתאם לצו שופט, לפי המידע שהיה בידיה באותה עת שבה נפתחה החקירה. לכן, אם המשטרה פעלה על פי החוק, היא לא חיפשה וסרקה את כל המידע בטלפון הנייד שלו, גם בזמן שהחזיקה בו, אלא רק מידע ספציפי.

 

אלא שבנייד של נוה, סביר להניח, נמצאים מטבע הדברים שיחות רגישות נוספות עם הגורמים הבכירים ביותר במערכת המשפט, וכן עם עיתונאים ואחרים. מכיוון שהחיפוש המשטרתי הממוקד נועד לתת מענה לחשד שהתעורר בהתחלה, עולה השאלה - כיצד דלף החומר שאינו קשור לאישומים המתגבשים נגד נוה?


פורסם לראשונה 27/12/2019 23:08

 

גלעד מורג השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג, יריב כץ
אסתר חיות ואפי נוה
צילום: אוהד צויגנברג, יריב כץ
מומלצים