שתף קטע נבחר

ארה"ב על ההפצצות: הצלחה, לא נסבול איום מאיראן

נערכים לתגובה של טהרן: ארה"ב מזהירה מפגיעה בכוחותיה, אחרי שתקפה בעיראק ובסוריה בסיסים של מיליציה פרו-איראנית. טראמפ תודרך והעניק את הסכמתו, שר ההגנה אספר: "יש עוד אופציות". לפחות 25 לוחמים נהרגו בהפצצות של מטוסי F-15, צפו בתיעוד האש ביעדים שנפגעו

 

 

לפחות 25 לוחמי מיליציות שיעיות נהרגו ועוד 55 נפצעו בתקיפה האמריקנית על בסיסי "גדודי חיזבאללה", אחת המיליציות הפרו-איראניות שפועלות בעיראק. כך מסרו הלילה (ב') גורמי ביטחון במדינה וכן גורמים במיליציות עצמן. לפי הגורמים, בין ההרוגים ארבעה מפקדים במיליציה שממומנת על-ידי טהרן ופועלת בשירותה (למרות שמה, אין למיליציה קשר ישיר לחיזבאללה בלבנון). התקיפות, נגד חמישה בסיסים בעיראק ובסוריה, בוצעו בתגובה לשיגור רקטות בסוף השבוע האחרון לעבר בסיס אמריקני בעיראק, אז נהרג אזרח אמריקני.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

המתקפה החריגה – שלפי כלי התקשורת בארה"ב היא התגובה הראשונה מסוגה לירי הרקטות שגבר בחודשים האחרונים לעבר מתקנים אמריקניים בעיראק – מגבירה את ההיערכות בוושינגטון לתגובה מצד איראן או מצד בעלי בריתה. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הזהיר הלילה כי "לא נסבול פעולות מצד הרפובליקה האיסלאמית שמסכנות גברים ונשים אמריקנים".

תיעוד אמריקני של התקיפות בעיראק ובסוריה (צילום: משרד ההגנה האמריקני ורויטרס)
מטוסי F-15 הפציצו. תיעוד שפרסם משרד ההגנה האמריקני מאחת ההתקפות(צילום: משרד ההגנה האמריקני ורויטרס)
 

תיעוד מאחד היעדים שארה
לפחות 25 הרוגים. תיעוד מזירת אחד היעדים שהותקפו

פומפאו דיבר מאחוזת הנופש של הנשיא דונלד טראמפ בפלורידה, מאר א-לגו, שם קיבל הנשיא תדרוך על המתקפה. לפי CNN, טראמפ תודרך גם לפני הוצאתה לפועל והעניק לה את הסכמתו. לצד פומפאו דיבר הלילה שר ההגנה מארק אספר, שכינה את המתקפות בסוריה ובעיראק "מוצלחות". הוא ציין כי בתדרוך עם הנשיא עלו "אופציות נוספות" שבהן ארה"ב עשויה לנקוט – בלי לפרט. "ננקוט צעדים נוספים בהתאם לנדרש, על מנת להבטיח שאנו פועלים להגן על עצמנו ועל מנת להרתיע את המיליציות או את איראן מהתנהגות רעה נוספת", הוסיף אספר. 

 

לפי הפנטגון, שלושה מהבסיסים של המיליציה השיעית שהותקפו נמצאים במערב עיראק, ושניים במזרח סוריה. היעדים כללו מחסני נשק ואתרי פיקוד ושליטה שבהם תוכננו פיגועים נגד כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, שאותה מובילה ארה"ב. לפי גורמים בעיראק, אחד היעדים שהותקפו הוא מטה המיליציה, באזור אל-קאים, סמוך לגבול עם סוריה.

מארק אספר ומייק פומפאו (צילום: AP)
"התקפות מוצלחות". שר ההגנה מארק אספר לצד מזכיר המדינה מייק פומפאו, הלילה(צילום: AP)

מימין לשמאל: מארק מילי, יו
תדרכו את טראמפ באחוזת הנופש שלו. מימין: יו"ר המטות המשולבים מארק מילי, מזכיר המדינה מייק פומפאו ושר ההגנה מארק אספר(צילום: AP)

הלילה פורסמו בעיראק תיעודים ראשונים מזירות היעדים שנפגעו, ובהם נראים כוחות פועלים בתוך חורבות שאותן עדיין מלחכות להבות אש. מנגד, צבא ארה"ב פרסם תיעוד משלו של אחת ההפצצות.

 

לפי CNN, התקיפה האמריקנית התרחשה אתמול בסביבות השעה 18:00 (שעון ישראל). בדבריו הלילה, ציין שר ההגנה אספר כי את ההפצצות ערכו מטוסי קרב מסוג F-15E של חיל האוויר האמריקני. בדיווחים מארה"ב ציינו כי זוהו פיצוצי משנה בכמה מהיעדים שהותקפו – פיצוצים שמעידים על כך שאוחסנו בהם כלי נשק ותחמושת.

 

פרשננו לענייני צבא וביטחון, רון בן ישי, מציין כי המיליציה שהותקפה, "גדודי חיזבאללה", תקפה בשבועות האחרונים כמה בסיסים אמריקניים בעיראק. הבסיס האחרון, ליד העיר כירכוכ, הותקף בסוף השבוע ב-30 רקטות. במתקפה הזו נהרג כאמור אזרח אמריקני – הפעם הראשונה שהדבר קורה כתוצאה מתקיפה של המיליציות השיעיות הנאמנות לאיראן.

תיעוד אמריקני של התקיפה בעיראק ובסוריה נגד מיליציה שיעית (צילום: משרד ההגנה האמריקני ורויטרס)
אחד האתרים לפני התקיפה(צילום: משרד ההגנה האמריקני ורויטרס)

תיעוד אמריקני של התקיפה בעיראק ובסוריה נגד מיליציה שיעית (צילום: משרד ההגנה האמריקני ורויטרס)
(צילום: משרד ההגנה האמריקני ורויטרס)

דובר הפנטגון, ג'ונת'ן הופמן, תיאר את התקיפות שבוצעו אתמול כ"ממוקדות", ולדבריו הן "יפגעו" ביכולות של המיליציה הפרו-איראנית לתקוף מחדש את הכוחות האמריקניים. הוא איים כי אם התקיפות הללו לא יופסקו – ארה"ב תערוך הפצצות נוספות. הוא ציין כי על אף שארה"ב פועלת בעיראק לבקשת הממשלה בבגדד – הכוחות האמריקניים שומרים לעצמם את הזכות להגן על עצמם.

 

ראש ממשלת עיראק עאדל עבד אל-מהדי (שהתפטר בעקבות המחאה בארצו אך ממשיך לכהן כראש ממשלת מעבר), גינה את המתקפה האמריקנית "החד-צדדית" בשטח ארצו. "כבר הבענו את התנגדותנו לכל פעולה חד-צדדית בידי כוחות הקואליציה או כוחות אחרים בתוך עיראק. אנחנו רואים בכך הפרה של ריבונות עיראק והסלמה מסוכנת שתאיים על ביטחונה ועל ביטחון האזור".

 

עיירה טזה ליד כירכוכ עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: רויטרס)
צברו כוח רב בעיראק. המיליציות השיעיות שנאמנות לאיראן(צילום: רויטרס)

בצרה עיראק אל-חשד א-שעבי PMF מיליציות שיעיות הגיוס העממי (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

אל-מהדי עצמו, נזכיר, פעל לאחרונה – ללא הצלחה מרובה – להגביל את כוחן של המיליציות השיעיות במדינה, וניסה להסדיר את פעילותן בתוך הצבא, במטרה לצמצם את השפעת איראן בארצו. מיליציית "גדודי חיזבאללה" משתייכת לארגון-הגג של המיליציות השיעיות בעיראק, "אל-חשד א-שעבי". המיליציות הללו הצטרפו למלחמה נגד דאעש לאחר שהשתלט על שטחים עצומים בעיראק ב-2014, וצברו במהלך המלחמה הזו כוח רב.

 

בשנות המלחמה, יש לזכור, ציידה ממשלת עיראק את המיליציות בנשק אמריקני, וכעת פירוקן עלול להיות משימה מסוכנת ביותר. כעת מתנהל מאבק בצמרת המיליציות בין תומכי איראן לנאמניה של הממשלה בבגדד, המעוניינים בהמשך התמיכה האמריקנית בעיראק. ארה"ב עצמה הכריזה על כמה מיליציות קיצוניות הנכללות ב"אל-חשד א-שעבי" כארגוני טרור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משרד ההגנה האמריקני ורויטרס
תיעוד אחת ההפצצות האמריקניות
צילום: משרד ההגנה האמריקני ורויטרס
מומלצים