שתף קטע נבחר

חשיפה: המבצע של בית הדין הרבני לגיור ילדי מבחנה

ל-ynet נודע כי במסגרת "מבצע גרנדיוזי" בשיתוף בית הדין הרבני הממלכתי, מבקשים מכוני פוריות חרדיים להגיע לאלפי ישראלים שנולדו מתרומת ביצית ומוכרים כיהודים, כדי לשדל אותם להתגייר מחשש כי הנשים התורמות היו נוכריות: "אם לא נתגייס - כל חילוני שלישי יהיה גוי"

 

בית הדין הרבני בתל אביב ישתתף במבצע חסר תקדים לאיתורם ולגיורם של אלפי ישראלים שנולדו מתרומת ביצית, מחשש כי הם אינם יהודים על פי ההלכה - כך נודע ל-ynet. במסגרת הפרויקט, שיזם מכון חרדי לטיפולי פוריות וזוכה לגיבוי מראב"ד (נשיא) בית הדין האזורי, יציעו רבנים ל"ילדי מבחנה" לחשוף עצמם ככאלה ולהתגייר - אף שהם מוכרים כבר כיהודים על ידי רשויות המדינה והרבנות הראשית.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >>  

 

פוסקי ההלכה הבכירים בדורות האחרונים נחלקו האם מעמדו האישי של הנולד מתרומת ביצית נקבע בהתאם לאישה התורמת, או על פי האם שנשאה אותו ברחמה וגידלה אותו. מכיוון שבישראל לא מתנהל תיעוד מסודר של אותם הריונות, שחלקם נוצרו בחו"ל, ומאחר שילדי מבחנה רבים באו לעולם מביציות שמקורן לא ידוע (וככל הנראה של נשים לא יהודיות), נשענת כיום הרבנות הראשית על הדעות המקלות בהלכה, ומייחסת את הילדים בכל מקרה לאם הרשמית. המשמעות היא כי הם מוכרים על ידי הרבנות בדרך כלל כיהודים לעניין רישום נישואים ומתן שרותי דת אחרים.

 

קראו עוד בערוץ היהדות : 

 

כעת, כאמור, מבקשים מכונים דתיים וחרדיים לטיפולי פוריות להחמיר בעניין ולהתייחס אל הנולדים מביצית "זרה" כלא-יהודים - או לכל הפחות כספק-יהודים. בהיעדר רישום אמין מבחינה הלכתית, אין לרבנות אפשרות לפסול את כולם קטגורית מלהינשא, ולכן הכוונה היא לצאת בקמפיין לאיתור אותם אלפי ישראלים במטרה לשכנעם להתגייר באופן וולונטרי.

 

ל-ynet נודע עוד, כאמור, כי מי שכבר הרים את הכפפה הוא ראש אב (נשיא) בית הדין הרבני האזורי (מחוזי) בתל אביב, הרב זבדיה כהן, שהודיע כי יהיה מוכן לשתף פעולה עם המיזם ולבצע את הגיורים בבית דינו. בכך, למעשה, הוא מאמץ, כראש ערכאת שיפוט ממלכתית, את העמדה ההלכתית המחמירה - צעד שעשוי להפוך אותה לרף הלכתי חדש המחייב דה-פקטו בבית הדין הרבני ולהשפיע על מעמדם האישי של ילדי מבחנה עתידיים.

 

"יש פה תבערה"

אחד ממובילי המהלך הוא הרב אהרון בוטבול, פוסק בולט בציבור החרדי-ספרדי, המשמש, בין היתר, כסמכות ההלכתית העליונה של מכון הפוריות "דורות". בכינוס שערך המכון לאחרונה הסביר בוטבול כי בעניין קביעת יהדותם של הנולדים מהפריה חוץ-גופית הוא מחויב לשיטתו של חמיו, הרב עובדיה יוסף ז"ל, שקבע כי הם מיוחסים לבעלת הביצית, וכי המדיניות המקלה של בתי הדין הרבניים כיום בעניין זה גורמת ל"ריבוי גויים בעם ישראל".

 

"המבצע הגרנדיוזי" של בית הדין הרבני לגיור ילדי המבחנה(צילום: דוברות בתי הדין הרבניים, shutterstock)

 

"אנחנו עומדים בפני שוקת שבורה", זעק הרב בוטבול. "יש לנו פה מדי שנה 8,000-7,000 ילדים שמוגדרים כיהודים. אנחנו לא מכירים אותם ולא יודעים מי הם והם מעורים בינינו. בקצב הזה, בעוד 20 שנה, כל אחד שלישי בציבור החילוני יכול להיות בנישואי תערובת ואך אחד לא ידע מזה. איך פותרים את הבעיה? אנחנו עומדי וצווחים בפני כל המכונים: למה אתם לא עושים כלום? חברי הכנסת, למה לא עושים כלום? מה אתם שותקים? יש פה תבערה!"

 

"מה התוצאה תהיה? ריבוי גויים בעם ישראל!" הוסיף הרב. "הרי אין לנו שליטה פה על 8,000-7,000 בשנה כשזה הולך וגדל. אין לנו שליטה על מה שיקרה. אז אנחנו (החרדים – ק"נ) נסתגר ב-ד' אמותינו (נתחתן רק בינינו), בסדר, אין בעיה, אבל מה עם כל הציבור החילוני? יהיה גוי? יהיה מעורב עם הגויים? צריכים למצוא להם פתרון".

 

"הרופאים נותנים לנו את האינפורמציה"

הרב בוטבול נשאל כיצד בכוונתו לאתר את אותם ילדי מבחנה, והשיב כי רבים מהם פונים אל המכון לייעוץ במהלך הטיפולים: "יש לנו את המכונים באיכילוב, יש לנו את המכונים בהדסה, הרופאים נמצאים בדיבור יומיומי עם הרב (ראש מכון "דורות", הרב איתי יוסף כהן – ק"נ)... אנחנו עומדים בקשר עם הרופאים והרופאים נותנים לנו את האינפורמציה. אנחנו יכולים לעמוד בפתח ולתת הסבר".  בהמשך הבהירו במכון כי המידע הניתן להם הוא רפואי בלבד ועל פי בקשת המטופלים.

 

  (  )
"מה עם כל הציבור החילוני? יהיה גוי?" הרב אהרון בוטבול( )

 

בהמשך תיאר את הניסיונות לשכנע את המשפחות לפנות מיוזמתן לגיור: "אישה יהודייה, אפילו חילונית, מחללת שבת, בוודאי ספרדייה - תגיד לה 'הילד גוי' - זה מדגדג לה בלב. תגיד לה 'הילד הזה יהיה יהודי, תבואי לבית הדין, נקבע לך תור' - היא תבוא ותעשה".

 

"אומרים לאמא: 'הילד הזה יגדל, את תעשי לו בר מצווה? בטח! ... מניחה לו תפילין, כן? תשאלי אותו: אתה תרצה להיות יהודי?... גוי עושה בר מצווה?' ילדה – 'את עושה לה בת מצווה, נכון?' שהדיין בבית הדין יגיד לאותה אישה: 'עשית בת מצווה, תסבירי לה את המשמעות של היהדות, שאת עכשיו נכנסת לעם ישראל והולכת להיות יהודיה'".

 

הרב בוטבול גילה בכינוס כי "יש בתי דינים מפורסמים בארץ, כמו בתי הדין בתל אביב, שאומר שהוא מוכן לעשות גירות לילדים קטנים שיבואו עם IVF, שקיבלו ביצית של נוכרית והאמא רוצה שהבן שלה יהיה יהודי אמיתי. אנחנו מסבירים לה את המשמעות של זה שהילד הוא גוי והיא רוצה לבוא לגייר אותו". כוונתו היא לראב"ד (נשיא) בית הדין בת"א, הרב זבדיה כהן.

 

"אנחנו יכולים לצאת עם מבצע גרנדיוזי להציל את התערובת בעם ישראל", סיכם הרב אהרון בוטבול, "דעתי היא שהמכון שלנו יכול לעשות את זה בשיתוף פעולה עם אב בית הדין בתל אביב, ובסיעתא דשמיא (בסיוע משמים), בעזרת ה', נצא לדרך".

 

"זו יוזמה פרטית של ראש אבות בתי הדין בתל אביב"

בהנהלת בתי הדין הרבניים ובלשכת נשיא בית הדין הגדול (העליון), הרב הראשי דוד לאו, אישרו את הפרטים והדגישו כי מדובר ביוזמה פרטית של ראב"ד ת"א. לדבריהם, הדבר נעשה באישור ובסמכות אך הוא אינו מעיד על שינוי במדיניות ההלכתית של בתי הדין ביחס לילדי המבחנה. "בתי הדין אינם קובעים מראש מדיניות בנושאים משפטיים-הלכתיים", מסרה ההנהלה, "כל מקרה נדון בהתאם למכלול הנסיבות ועל פי כל כללי ההלכה והחוק".

 

מכון הפוריות "דורות", שיזם את מבצע הגיור, הבהיר כי אנשיו אינם מקבלים מהצוותים הרפואיים בבתי החולים כל מידע אישי חסוי על הנולדים מתרומת ביצית או הוריהם על מנת לשדל אותם להתגייר. "מעולם לא הייתה פנייה לאישה שלא פנתה למכון", נמסר. "אין לנו שום מידע על אף אישה אם קיבלה תרומת ביצית".

 

"בסרטון שפורסם, הרב טובול ציין את הייעוץ הרפואי שניתן על ידי המכון, ועל זה אמר שהרופאים נותנים לנו אינפורמציה", הסבירו במכון דורות. "מעולם לא קיבלנו חס ושלום מידע חסוי ורגיש על מטופלות. הדבר היחיד שנעשה על ידי המכון הוא אך ורק לפונות למכון בעניין זה, ונאמר להם שלדעת מרן הרב עובדיה זצ"ל, שהמכון צועד לאורו, אישה שלקחת תרומת ביצית מגויה - עליה לפנות לבית הדין על מנת לגייר את הילד, שמכיוון שהגיע מביצית של גויה, יהדותו מוטלת בספק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות בתי הדין הרבניים, shutterstock
רף הלכתי חדש
צילום: דוברות בתי הדין הרבניים, shutterstock
מומלצים