שתף קטע נבחר

בלי רופאים: מערכת בינה מלאכותית תאבחן סרטן שד‏

מערכת האינטליגנציה המלאכותית של חברת DeepMind הצליחה לזהות סרטן שד בסריקות ממוגרפיה בדיוק מעט גבוה יותר מאבחון הרופאים. עם זאת עדיין מדובר בשלב מוקדם של פיתוח

האם אנחנו קרובים לעתיד בו מחשבים יפענחו בדיקות ולא רופאים? כנראה שהתחזית הזו לא ממש רחוקה: חברת DeepMind, חברת בינה מלאכותית מבריטניה שנרכשה על ידי גוגל בשנת 2014, הצליחה לפתח מערכת לאבחון סרטן שד מסריקות ממוגרפיה, בדיוק רב יותר מפענוח הרופאים.

 

קיראו עוד:

סרטן שד תמיד מופיע כגוש. 7 מיתוסים

מחקר ישראלי: כך מחלימים מסרטן שד - ללא כימותרפיה

מחקר בינלאומי חדש: סרטן השד בגברים – נדיר יותר וקטלני יותר

 

סרטן שד (צילום: shutterstock)
סרטן השד: המחלה הממארת השכיחה ביותר בעולם המערבי(צילום: shutterstock)

 

למרות שסרטן השד הוא הסוג הנפוץ ביותר של סרטן בקרב נשים, גילויו מורכב בשל שיעורים גבוהים של טעויות בבדיקות ממוגרפיה. הסתבר שהבדיקה מראה אחוז גבוה של בדיקות חיוביות לכאורה, כלומר כאלה המצביעות על חשד לגידול סרטני – בעוד שבפועל אין כלל גידול סרטני. כתוצאה מכך, נשים נאלצות לעבור ביופסיות וניתוחים מיותרים.

 

צפו: מנצחות סרטן השד על החיים שאחרי ההחלמה

 

 החברה, העוסקת בפיתוח אמצעים לאיבחונים רפואיים, פיתחה מודל אינטליגנציה מלאכותית המסוגל לזהות סרטן שד מסריקות. המודל המדובר הצליח להפחית את כמות הדיווחים השגויים, והתבסס על מסד נתונים של מטופלים מארה"ב ובריטניה.  

 

הממצאים הראו כי המערכת מסוגלת להפחית את התוצאות החיוביות השגויות (כלומר, המצביעות על חשד לגידול בעוד שאין בפועל גידול) ב- 5.7%, ואת השליליות השגויות (כלומר המצביעות כי אין גידול בעוד שיש גידול) ב-9.4%, על פי נתוני הנשים האמריקניות. בקרב נתונים מהנשים בבריטניה נצפתה הפחתה קטנה יותר של האחוזים: 1.2 ו-2.7% הפחתה בתוצאות השגויות.

  

כדי לבצע את הבדיקה, למערכת החדשה הייתה גישה לממוגרפיה האחרונה של כל מטופלת בלבד. למרות זאת, היא הצליחה לקבל החלטות סינון בדיוק רב יותר מדיוק הפענוח של המומחים. המערכת אף הצליחה להרחיב את מודל הפענוח לאוכלוסיות שונות, כמו השוואה בין סריקות ממוגרפיה של נשים בארה"ב בהשוואה לנשים בבריטניה.

 

מפתחי האינטליגנציה המלאכותית מדגישים כי מדובר במחקר בשלב מוקדם, וכי יידרשו מחקרים נוספים ושיתופי פעולה עם עוד מערכות בריאות בעול לפני שהמערכת תהיה מוכנה לשימוש נרחב. המערכת, שמתרחבת כעת לזיהוי סרטן, שימשה בעבר לאיתור מחלות עיניים וחיזוי מחלקות כליות, אולם התוצאות היו שנויות במחלוקת. 

 

בנוסף, נחשף בשנת 2017 כי מערכת הבריאות הלאומית בבריטניה שיתפה נתונים עם DeepMind על "בסיס משפטי בלתי הולם". החברה, כך מתברר, קיבלה 1.6 מיליון רשומות מטופלים ללא הסכמתם הישירה.

 

מערכת הבריאות בבריטניה החליטה אז להפסיק את שיתוף הפעולה בתיקים שאינם אנונימיים.

סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל ובעולם המערבי. והנתונים מראים כי אחת מכל 8 נשים תאובחן בסרטן שד במהלך חייה. עם זאת, ככל שהמחלה מאובחנת בשלבים מוקדמים יותר, סיכויי הריפוי עולים ל-90%. ברוב המוחלט של המקרים, הסימן הראשון לסרטן השד הוא גוש בחזה בו חשים במישוש, אולם ישנם סימנים אחרים הדורשים בדיקה של כירורג שד.

 

הסימנים שיש לשים לב אליהם בבדיקת שד עצמית:

 

בשד:

• שינוי בצורה או בגודל

• ורידים מורחבים או בולטים

• שקע או בליטה בעור

• אודם על פני השד, ללא קשר להנקה, או זיהום חריף בשד

• גירוד עקשני שאינו חולף

• אי-נוחות או כאבים

 

בפטמה:

• הפרשה דמית או שקופה

• פריחה על הפטמה או מסביב לה

• פטמה ששקעה פנימה לאחרונה

• גוש

 

בבית השחי:

• גוש עמוק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מחשבים במקום רופאים: מי יהיה אמון על פענוח ממוגרפיות בעתיד?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים