שתף קטע נבחר

חולדאי: "הניקוז בדרום ת"א טוב כמו בצפון העיר"

ראש עיריית ת"א ביקש להביע צער בפני משפחות ההרוגים ב"אסון המעלית", אך טען כי מצב מערכות הניקוז בעיר טוב בהרבה משהיה לפני 20 שנה: "העיר חזרה לתפקד אחרי שעתיים-שלוש". הוא הודה: "נערכים כמיטב יכולתנו בידיעה שמעל כמות גשם מסוימת המערכות לא יתפקדו"

 

 

 

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי התייחס הבוקר (יום א') בריאיון לאולפן ynet ל"אסון המעלית" ברחוב נדב בעיר, שבו מצאו את מותם סתיו הררי ובן זוגה דין שושני, ולהצפות הגדולות בת"א, ואמר כי "מה שקרה אתמול היה מעבר ליכולת הניקוז שיש בעיר", הוא טען: "מצב תשתיות הניקוז בדרום הן טובות לא פחות מאשר בצפון העיר. שעתיים אחרי המבול העיר חזרה לתפקד". הוא הודה: "אנו נערכים למצב כמיטב יכולתנו בידיעה שמעל כמות גשם מסויימת המערכות לא יתפקדו".

 

בפתח דבריו ביקש חולדאי להשתתף בצערן של משפחות ההרוגים ולהתנצל בפני התושבים: "בגלל בעיית הניקוז הרצינית שנבעה מכמות גשמים בלתי רגילה בשעתיים ספגנו אבדות בנפש, ואני מרגיש שאני חייב לנחם ולתמוך במשפחות, ולומר לכל תושבי תל אביב שאתמול אולי לא נענו בטלפון בזמן - עשינו כמיטב יכולתנו, ואם מישהו צריך עוד משהו שיפנו בבקשה למוקד ואנחנו נעזור בכל בעיה".

 

סתיו הררי דין שושני ()
 

 

ראש העיר טען כי למרות ההצפות, הניקוז בעיר - ובייחוד בדרום - השתפר בשנים האחרונות: "מי שמכיר ויודע מה היה פה לפני עשרים שנה, ויודע כמה עשרות מיליונים השקענו בכל מערכות הניקוז, יודע שהמערכת בשכונת התקווה היום שונה לחלוטין מאשר בחורפים של 1999 ו-2000. אז היו עשרות ואולי מאות דירות מוצפות. הפעם זה לא קרה. היו אתמול הרבה מאוד דירות שהוצפו באזור דיזנגוף פרישמן, בדירות פרטר שבגלל הכמות, המים ירדו למקומות הנמוכים". 

 

הוא הוסיף: "מערכת הניקוז בכל עיר בעולם וגם בתל אביב יפו בנויה כדי לעמוד באיזה שהוא סטנדרט מסוים. ומה שקרה אתמול היה מעבר ליכולת הזאת. במצב כזה, למרות שעשינו את כל מה שחשבנו שאפשר לעשות בסדרי העדיפויות הקיימים. היו הרבה מאוד הצפות בעיר ולדאוני גם קרה האסון עם המעלית. יחד עם זאת, שעתיים שלוש אחרי השיטפון חזרה העיר לתפקד. היום בתי הספר פתוחים הרמזורים עובדים והכל מתפקד. לכל עיר בעולם יש מצבי קיצון שבהם מגיעים למראות כאלה. אם אני צריך לענות על דבר כזה אני צריך להשקיע מאות מיליארדים כדי למנוע שעתיים של הצפות".

 

חולדאי בבוקר שלאחר הניצחון (צילום: מוטי קמחי)
חולדאי. "מצב הניקוז בדרום טוב כמו בצפון"(צילום: מוטי קמחי)

על ההצפות הגדולות באזור שדרות ירושלים ואיצטדיון בלומפילד ביפו, שם מתבצעות עבודות התשתית של הרכבת הקלה, אמר: "עובדים על תשתיות במאות מיליוני שקלים באזור בלומפילד. בונים את הקו האדום בשדרות ירושלים, ועובדים עכשיו על ציר שלבים שעדיין לא הושלם. כמות הגשם הזאת שירדה בבת אחת, יצרה סחף שנוצר גם בגלל העבודות ואז למשך שעתיים נוצרות הצפות".

  

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לאסון: "אני מבקש להביע זעזוע עמוק בשם שרי הממשלה ואזרחים רבים בישראל על מותם הטרגי של דין יעקב שושני וסתיו הררי ז"ל שנספו אתמול באסון המעלית. שוחחתי אמש עם שר התחבורה, מ"מ המפכ"ל ונציב הכבאות כדי לברר איך קרה הדבר. ביקשתי לכנס פגישה עם כל הגורמים המקצועיים כדי להפיק לקחים".

 

הצפות  (צילום: אדיסון אנלר)
ההצפה ליד הבניין(צילום: אדיסון אנלר)

הצפות במתחם נוגה ביפו (צילום: יפתח סחאוטן)
הצפות במתחם נוגה ביפו(צילום: יפתח סחאוטן)

הצפות באצטדיון בלומפילד ביפו (צילום: יאיר שגיא)
הצפות באצטדיון בלומפילד ביפו(צילום: יאיר שגיא)

ההצפות בבלומפילד (צילום: יאיר שגיא)
ההצפות בבלומפילד(צילום: יאיר שגיא)

השר אופיר אקוניס תקף את חולדאי: "מה שקרה בתל אביב זו טרגדיה איומה. שורה של מחדלים. האדם העומד בראשות העירייה אשר מטיף השכם והערב לממשלה ללא שימת הבדל בין האחריות הממשלתית למונציפלית אשר בתחום סמכותו, צריך לחשוב היטב היטב קודם כל למנוע בעתיד אסונות מן הסוג הזה, ולחשוב היטב היטב מה נדרש ממנו לעשות ממש בימים הקרובים".

 

בתוך כך, חברי ועד שכונת נווה שאנן בדרום העיר שלחו הבוקר מכתב לחולדאי בו דרשו לטפל באופן דחוף בתושבי השכונה שדירותיהם הוצפו אתמול, ואף לטפל ב"מצב התשתיות הירוד והמוזנח בעליל בשכונה, שעלול בימים הקרובים לייצר סכנות ואסונות משנה כגון דליפות גז ודלקות, שעלולים שוב לעלות בחיי אדם - שוב".

 

"אנו מבקשים להוציא צוותים מקצועיים לסיור ובדיקה בשטח השכונה, צוותים של עובדים סוציאליים שייצאו לשטח לבדוק בשלומם של הניזוקים, במיוחד אנשים מבוגרים וערירייים שאי אפשר לצפות מהם לדווח באופן אקטיבי על בעיות הדורשות טיפול. לא להסתפק בקריאה פסיבית לתושבים לפנות לשירות 106", כתבו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
רון חולדאי
צילום: מוטי קמחי
מומלצים