שתף קטע נבחר

דואר ישראל: החבילות שלכם ייבדקו במכס החל מפברואר

דואר ישראל ומינהל המכס יחלו לגבות מיסים על חבילות באותו אופן שנעשה לגבי חבילות של חברות שילוח פרטיות. ההשלכות לצרכנים: יותר חבילות ייעצרו במכס ויותר צרכנים ישלמו אגרות שחרור ואחסון למיניהן. בענף צופים שהדואר לא יעמוד במשימה: "הם ינסו, אבל הם לא מתמחים בזה וקשה לראות כיצד יצליחו"

החבילות למכס: בג"ץ קבע כי מ-15 בפברואר רשויות המכס יחלו בהליכי בדיקה של החבילות שנשלחות דרך דואר ישראל, כפי שהן בודקות חבילות שמגיעות דרך חברות שילוח פרטיות.

 

"בדואר מתעדפים את אמזון על אתרים ישראליים"

כאוס בדואר: חבילות מתעכבות, לא עונים לטלפון

דואר ישראל: הסחר המקוון הקפיץ את הרווח ב-470% ברבעון השלישי

 

עד כה - חבילות רבות שנשלחות דרך הדואר לא נבדקות וצרכנים מצליחים לחמוק כך מתשלום מיסים, ללא ידיעתם ושלא ביוזמתם. דואר ישראל אחראי על רוב תעבורת החבילות לישראל ונטען בעתירה שהמדינה מאפשרת עקב כך "נתיב הברחה".

חבילות במכס (צילום: AP) (צילום: AP)
חבילות במכס(צילום: AP)

אם החבילות ייבדקו, צרכנים בישראל ישלמו מיסים על יותר חבילות וכן יידרשו לשלם אגרות שונות כמו אגרת רישום ושחרור ממכס (כמו אגרת, מחשב בכ-18 שקל ואגרות שונות ששוויין יכול להגיע לעשרות שקלים) וכן תשלומים של עשרות שקלים על אחסון לחברות השילוח.

 

הטענה: אפליה בין דואר ישראל למתחרות הפרטיות

מדובר בעתירה של ארגוני סוכני המכס ולשכות המסחר נגד מינהל המכס ודואר ישראל, בטענה לאפליה לכאורה בין חברת דואר ישראל למתחרותיה בשוק הפרטי.

העתירה הוגשה משום שחברות הבלדרות מחויבות על פי חוק להצהיר על שווי חבילה ב-100% מהחבילות ומחזיקות אנשי מקצוע לטובת עמילות מכס, ולעומת זאת, חברת דואר ישראל מחויבת מדגמית ולא מחזיקה עמילי מכס, אלא המכס בודק את החבילות עבורה.

 

כלומר, הדואר לא משלם אגרות לרשות המיסים גם אם חבילות מעוכבות במכס, ולעיתים קרובות גם לא נגבים מיסים. חלק מהחבילות שעוברות בדואר כן נבדקות, כך למשל חלק מהחבילות שמגיעות מאתרים מוכרים שהמידע על גבי אריזתן מוצהר בגלוי, או חבילות מאתרים כמו אמזון שגובה מראש מיסים מהישראלים המזמינים דרכה, אך כאמור: הבדיקה לא כוללת תשלום אגרות.

  ()
 

העותרים טענו כי רשות המיסים פוטרת את דואר ישראל מבדיקת החבילות שמגיעות לישראל ויוצרת עבורה "מסלול ירוק", אך מחייבת את חברות השילוח הפרטיות בהגשת הצהרות וסיווג לגבי כל המוצרים המיובאים, כלומר גם על יבוא פרטי בדומה לייבוא מסחרי. בסופו של דבר העותרים משכו את העתירה בשל ההבטחה להחיל את תקנות הפיקוח על היבוא גם על דואר ישראל.

 

בדואר ישראל וברשות המיסים מסרו כי מדובר בתהליכים שכבר החלו עוד טרם העתירה. ברשות המיסים סירבו לומר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet מהם ההליכים שכבר נעשו ומתי הם יסתיימו.

 

לפי עו"ד שמואל גרוסמן, חברת הדואר טענה כי לא תוכל להתחייב למועד וכך גם טען המכס, אך בסופו של דיון סוכם כי עד 15 בפברואר יחלו באכיפה. בעקבות הסיכום, נמשכה העתירה.

 

יעמדו בהתחייבות?

בענף צופים שדואר ישראל לא יעמוד בזה. גורם בענף השילוח אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet: "הם ינסו, אבל קשה לראות כיצד הדואר יצליח. אין להם עמילי מכס והם לא מתמחים בזה. בנוסף, הדואר הוא מונופול, החברה אחראית ל-99% מהחבילות שמגיעות לארץ לפי נתוני רשות התחרות. מספר החבילות של הדואר לא יאפשר להם לעמוד בעלויות הגדולות.

 

"אנחנו משלמים מיליוני שקלים והיקף החבילות שלנו לא מתקרב לזה של הדואר. התוצאה תהיה או שכל החברות יהיו פטורות מאגרות או שהדואר יצטרך להעביר חלק מהחבילות לגופי שילוח פרטיים. אם המכס יעצור את משלוח נקסט ואסוס - החברות הבינלאומיות ישקלו לעבור חברת שילוח. כרגע המכס מתכונן לעצירת החבילות של הדואר. יהיה מאוד מעניין ב-15 בפברואר".

 

גורם ברשות המיסים אמר ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet: "אנחנו לא בודקים אחד לאחד את החבילות של הגופים הפרטיים, אלא שהם עובדים כמו הייבוא המסחרי. הם מגישים רשימות שמפרטות את פרטי המשלוחים. לגופים הפרטיים יש תיעוד חכם של הפרטים שיובאו ואנחנו מעכבים לבדיקה אחוז מסוים ומשחררים. גם בחברות הפרטיות אנחנו חד משמעית לא בודקים את כל החבילות המגיעות לישראל אחרת היה נוצר פקק אדיר.

 

"אנחנו עורכים פרופיילינג לחבילות ובודקים אותן מדגמית לפי שיקולים כאלה ואחרים. אנחנו עורכים הצלבה ממוחשבת של סימנים מחשידים כאלה ואחרים. התהליך בחברות הפרטיות מקצועי יותר מאשר בדואר ישראל וזה משתנה בהדרגה. אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך, שבסופו נדע לחייב כל חבילה שחייבת במס לפי התכולה שלה והערך שלה. זה כבר קורה בימים אלה. בחודשים הקרובים תהיה התפתחות נוספת".

 

מדואר ישראל נמסר בתגובה: "העתירה על טענותיה, נדחתה ע״י בית המשפט. חברת דואר ישראל פועלת בתיאום ובשיתוף פעולה ארוך טווח מול גורמי המכס ברשות המיסים ובמסגרת זו קיימים תהליכי עבודה מוסדרים".

 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "טענות העותרים שגויות ופורטו התהליכים שמינהל המכס נוקט על מנת למקסם את האכיפה בכל הקשור לטובין המיובאים בדואר. בין היתר הבהיר מינהל המכס כי גם טובין המיובאים באמצעות הדואר נתונים לפיקוח המכס.

 

"התהליכים שפורטו בעמדת המדינה החלו כבר לפעול, עוד טרם למועד הדיון, למעט הליך אחד שעניינו הגשת הצהרות יבוא ביחס לטובין המיובאים באמצעות הדואר בשטר מטען אווירי. יודגש כי גם לגבי טובין אלו, קיימת אכיפה מלאה לאור קבלת מלוא הנתונים בנוגע אליהם באופן אלקטרוני אולם, מינהל המכס דרש הגשת הצהרות יבוא על ידי הדואר חלף העברת מידע מקדים.

 

"לגבי פעילות זו התבקשה חברת הדואר להצהיר על מועד בו תתחיל לשדר הצהרות יבוא ולאחר בדיקה שערכה הצהירה כי תסיים את התהליך ב-15/2/2020. בהתאם, בית המשפט ציין בפסק דינו כי במועד זה יושלמו ההליכים שהוצהרו במסגרת עמדת המדינה. בית המשפט דחה את העתירה ודבר זה מדבר בעד עצמו.

 

"יש להבהיר כי מינהל המכס ראה ורואה חשיבות עליונה בפיקוח על כלל הטובין המיובאים למדינת ישראל ופועל כל העת על מנת להבטיח אכיפה כאמור. הדבר נכון גם לגבי טובין המיובאים באמצעות הדואר כאשר במהלך השנים האחרונות המכס יזם מהפכה של ממש בתהליכי פיקוח על טובין אלו גם ביחס למצב הקיים בעולם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים