שתף קטע נבחר

סקר מקיף: העולם סולד מטראמפ, ישראל מעריצה

שיעור תמיכה נמוך בנשיא ארה"ב בסקר עולמי של מכון Pew. רוב הנשאלים בסקר, שנערך לפני חיסול סולימאני, לא סומכים על טראמפ ומתנגדים למדיניות החוץ שלו. המדינות האוהדות ביותר: ישראל והפיליפינים

 

בעולם עדיין מטילים ספק גדול ביכולת של דונלד טראמפ לקבל את ההחלטות הנכונות בזירה הבינלאומית. בסקר עולמי של מכון הסקרים Pew, שנערך לפני חיסול קאסם סולימאני וירי הטילים האיראניים, השיבו 64% מהנשאלים שאין להם אמון בנשיא האמריקני. רק 29% הביעו תמיכה בנשיא. 7% השיבו "לא יודע".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הסקר שפורסם היום (ד') נערך ב-33 מדינות ברחבי העולם. רוב הנשאלים שהשתתפו בסקר הביעו התנגדות למדיניות החוץ של נשיא ארה"ב, כולל ההחלטה לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן ולהחזיר את הסנקציות נגד טהרן.

דונלד טראמפ בעצרת בחירות עם תומכיו לאחר חיסולו של קאסם סולימאני בעירק (צילום: AFP)
טראמפ בעצרת בחירות אחרי חיסול סולימאני(צילום: AFP)
 

רבים מהנשאלים מתנגדים לצעדים נוספים של טראמפ: הפרישה מהסכם האקלים, הטלת מכסים על ייבוא סחורות כאמצעי לחץ בסכסוכי סחר, הקמת חומה בגבול מקסיקו והמגבלות על הגירה לארה"ב. אחד הצעדים היחידים של טראמפ שזוכים לאהדה בסקר הוא פריצת הדרך ביחסים עם קים ג'ונג און והמו"מ לפירוק צפון קוריאה מגרעין (שנמצא במבוי סתום).

 

ההתנגדות לטראמפ גדולה במיוחד במערב אירופה. כ-75% מהנשאלים בגרמניה, שבדיה, צרפת, ספרד והולנד אמרו שאין להם אמון במנהיג האמריקני. במקסיקו אחוז המתנגדים גבוה יותר ועומד על 89%. טראמפ, נזכיר, תקף לא פעם את המהגרים שמגיעים ממקסיקו וכאמור הבטיח להקים חומה כדי לעצור את שטף המסתננים בגבול הדרומי של ארה"ב.

בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה
טראמפ מארח את בנימין נתניהו בבית הלבן(צילום: MCT)
 

אחת המדינות שבה שיעור התמיכה בטראמפ הוא הגבוה ביותר בסקר היא ישראל. נשיא ארה"ב זוכה ליחס אוהד של 71% מהישראלים. המדינה היחידה שבה התמיכה בטראמפ גדולה יותר היא הפיליפינים עם 77% תמיכה. מדינות נוספות שבהן נהנה טראמפ מתמיכת רוב הציבור הן קניה, ניגריה והודו.

 

74% מהישראלים תומכים בהחלטת טראמפ להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים. 66% בעד הפרישה שלו מהסכם הגרעין עם איראן. מכל המדינות שהשתתפו בסקר ישראל היא המדינה עם היחס האוהד ביותר לארה"ב - 83 אחוזים מהישראלים תומכים בה. ב-Pew מציינים שהפער בתמיכה בין היהודים לערבים בישראל גדול: 94% מהיהודים תומכים בבעלת הברית הגדולה לעומת 37% בלבד במגזר הערבי.

 

הנשאלים בסקר התבקשו להשיב על יחסם למנהיגי מעצמות נוספות – נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נשיא סין שי ג'ינפינג, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת עמנואל מקרון. היחס לטראמפ הוא השלילי מכולם. שיעור המתנגדים לפוטין עומד על 57% לעומת 33 אחוזי תמיכה. 43% אמרו שאין להם אמון בנשיא סין לעומת 28% שהביעו תמיכה בו. מצבם של מרקל ומקרון טוב יותר: 46% תומכים בקנצלרית גרמניה לעומת 29% שמתנגדים, 41% בעד מקרון ו-36% נגדו.

בביקור בכותל המערבי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בביקור בכותל המערבי(צילום: רויטרס)
 

באירועים פומביים טראמפ מספר לקהל ששיעור התמיכה הנמוך בו ברחבי העולם לא מעליב אותו, ההפך. בעצרת בחירות בחודש שעבר במישיגן אמר טראמפ לתומכיו שבצרפת ובגרמניה היחס לקודמו בתפקיד, ברק אובמה, היה אוהד הרבה יותר. "אם אני אהיה יותר פופולארי זה אומר שאני לא עושה את העבודה שלי", אמר טראמפ, והזכיר את החלטתו להטיל מכסים על ייבוא משקאות אלכוהוליים מצרפת, בתגובה להטלת מסים על חברות טכנולוגיה גדולות בארה"ב.

 

הסקר של מכון Pew נערך בין 18 במאי ל-2 באוקטובר, והשתתפו בו 37 אלף נשאלים מ-33 מדינות ברחבי העולם. בסקר קודם, שפורסם כמה חודשים אחרי שטראמפ החל את כהונתו בינואר 2017, רק 22% מהנשאלים אמרו שהם מאמינים שטראמפ יעשה את הדבר הנכון בזירה הבינלאומית. הפעם שיעור התמיכה גבוה בשבעה אחוזים.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
"אם אהיה פופולארי זה אומר שאני לא עושה את עבודתי"
צילום: AFP
מומלצים