שתף קטע נבחר

חושבים על העתיד: סוריה מלמדת את הילדים רוסית

הממשלה בדמשק הכניסה לתוכנית הלימודים את שפתה של בעלת הברית הגדולה, שקירבה את אסד לניצחון במלחמה. רבבות תלמידים שוברים את השיניים ברוסית וחולמים לנסוע למוסקבה. הביקוש אדיר והמורים לא עומדים בעומס

עומאר אל-טאוויל, נער בן 15 מדמשק, הוא אחד מ-24 אלף ילדים ובני נוער שלומדים כעת רוסית בבתי הספר בסוריה, אחרי שמשרד החינוך הסורי הכניס לתוכנית הלימודים את שפתה של בעלת הברית הגדולה ביותר של ממשלת אסד. הביקוש ללימודים האלה, כך מתברר, פשוט אדיר.

 

ההתערבות הצבאית של רוסיה במלחמה בסוריה בשנת 2015, נזכיר, שינתה את מהלך המלחמה שם: בעזרת מוסקבה הצליח הרודן בשאר אסד לחזור מעמדה של הפסד כמעט בטוח לניצחון גדול על המורדים והארגונים האיסלאמיסטיים. כעת צעירים רבים בסוריה רוצים ללמוד רוסית, בתקווה לנסוע יום אחד למוסקבה או לעבוד בחברות רוסיות שלהערכתם יחלו לפעול בעתיד בסוריה.

סוריה דמשק תלמידים לומדים רוסית (צילום: רויטרס)
מורה לרוסית בכיתה בדמשק. "בהתחלה צחקנו"(צילום: רויטרס)

סוריה דמשק תלמידים לומדים רוסית (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

"בהתחלה לא הבנו שום דבר, וכששמענו בפעם הראשונה את המילים ברוסית התחלנו לצחוק, זה היה קשה", מספר עומאר בן ה-15. "המורים עוזרים לנו לאהוב את השפה הזו".

 

רדוואן רהאל, האחראי על לימודי הרוסית במשרד החינוך הסורי, אומר כי הביקוש לשיעורי רוסית עולה בהרבה על ההיצע. "יש לנו יותר מ-24 אלף תלמידים שלומדים רוסית, והמספר רק עולה", הוא מספר, "אבל לא נוכל להגדיל את ההיקף כל עוד לא יהיו לנו מורים נוספים".

סוריה דמשק תלמידים לומדים רוסית (צילום: רויטרס)
החלום: לנסוע למוסקבה ולעבוד בחברה רוסית. מתרגלים על הלוח(צילום: רויטרס)

סוריה דמשק תלמידים לומדים רוסית (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

משרד החינוך הסורי הכניס את לימודי הרוסית לבתי הספר ב-2014, ואז היא ניתנה כשפת-בחירה שנייה אחרי אנגלית וצרפתית. בוגרי לימודים לספרות רוסית המעוניינים ללמד את השפה משתתפים בקורסים מיוחדים תחת פיקוחם של מנחים ממוסקבה.

 

העזרה הקריטית שהגישה לאסד במהלך המלחמה הפכה את רוסיה לאהוד מאוד בסוריה, והאהדה הזו ניכרת גם בתחומי חיים אחרים. בקיץ 2018, למשל, כשרוסיה אירחה את המונדיאל, נתלו בשווקים בדמשק דגלים של הנבחרות הפופולריות ביותר, ולצד נבחרות הידועות כאהודות מאוד ברחבי העולם, כמו ארגנטינה וברזיל, נתלו שם דגלים רבים של רוסיה. מוכר בשוק הסביר אז: "הנבחרת הרוסית היא בעלת הברית שלנו וחלק עצום מהסורים תומך בה. הניצחון שלה הוא הניצחון שלנו".

דגלים של הנבחרות המשתתפות ב מונדיאל העיר העתיקה דמשק סוריה (צילום: AFP)
בזמן המונדיאל: דגל רוסי בעיר העתיקה בדמשק(צילום: AFP)

דגלים של הנבחרות המשתתפות ב מונדיאל העיר העתיקה דמשק סוריה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בזכות התמיכה של רוסיה ושל בעלת ברית נוספת, איראן, שחרר אסד כמעט את כל השטחים שאותם איבד למורדים בימי המלחמה, שהחלה לפני קרוב לתשע שנים. שלשום הגיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לביקור פתע בדמשק, ונפגש עם אסד. היה זה ביקור הפתע השני של פוטין בסוריה מאז תחילת המבצע הרוסי שם ב-2015.

 

"רשמנו הישג כביר בשיקום סוריה ואחדות אדמתה", צוטט פוטין בתקשורת הרוסית, והיא דיווחה גם כי הוא אמר לאסד שברחובות דמשק "אפשר לראות סימנים לחיים שלווים". אסד מצדו הודה לפוטין על הסיוע הרוסי ב"מאבק בטרור" וב"השבת השלום למדינה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מורה לרוסית בתיכון בדמשק
צילום: רויטרס
מומלצים