שתף קטע נבחר

המרגלים שעזרו לחסל את סולימאני

תחקיר רויטרס: עובדים בחברת התעופה "שאם ווינגס" ואנשי ביטחון בשדה בבגדד שיתפו פעולה עם ארה"ב, בחיסול מפקד כוח קודס קאסם סולימאני. הם העבירו לאמריקנים מידע על מיקומו המדויק של הגנרל האיראני בכל רגע נתון, מהעלייה לכבש המטוס בסוריה ועד הכניסה לרכב בעיראק

 

 

קאסם סולימאני הגיע לשדה התעופה בדמשק ברכב עם חלונות כהים. ארבעה מאבטחים ממשמרות המהפכה נסעו איתו. הרכב חנה ליד כבש מטוס האיירבוס A320 של "שאם ווינגס" לבגדד בטיסה 501. עובד של חברת התעופה סיפר שסולימאני ואנשיו לא הופיעו ברשימת הנוסעים של המטוס.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

זו הייתה הטיסה האחרונה של סולימאני. כשמפקד כוח קודס יצא משדה התעופה בבגדד נורו טילים אמריקניים לעבר שני הרכבים המשוריינים של סולימאני ואנשיו. בכיר נוסף שנהרג במתקפה האמריקנית היה אבו מהדי אל-מוהנדס, מפקד המיליציות הפרו-איראניות "אל-חשד א-שעבי".

Qassem Soleimani  (Photo: AP)
קאסם סולימאני(Photo: AP)
 

שני גורמים ביטחוניים בעיראק סיפרו שחקירת החיסול החלה דקות ספורות אחרי התקיפה האמריקנית. אנשי הביטחון הלאומי מיהרו לשדה התעופה. הם עיכבו את העובדים, השוטרים והמאבטחים ומנעו מהם לצאת מהשדה.

 

גורמים עיראקים ועובדים בשדות התעופה בסוריה ובעיראק סיפרו לרויטרס שהחקירה התמקדה ב"חפרפרות" בשדות התעופה בדמשק ובגדד, ששיתפו פעולה עם הצבא האמריקני ומסרו מידע מדויק על מיקומו של סולימאני.

מפקד כוח קודס איראן קאסם סולימאני חוסל ב בגדד עיראק ו עלי חמינאי (צילום: AFP)
החיסול בשדה התעופה בבגדד(צילום: AFP)

מפקד כוח קודס איראן קאסם סולימאני חוסל ב בגדד עיראק ו עלי חמינאי (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

האיש שמוביל את החקירה הוא פליח אל-פיאד, היועץ לביטחון לאומי בעיראק וראש ה-PMF – הגוף שמשתף פעולה עם המיליציות השיעיות בעיראק, רובן פרו-איראניות שלהן היו קשרים קרובים לסולימאני. אחד מגורמי הביטחון העיראקיים אמר לרויטרס: "לחוקרים של הסוכנות לביטחון לאומי יש סימנים משמעותיים שמלמדים שרשת של מרגלים בשדה התעופה בבגדד הייתה מעורבת בהדלפת פרטים ביטחוניים רגישים לארה"ב, בנוגע להגעתו של סולימאני".

 

עיראק חושדת שארבעה בני אדם שיתפו פעולה עם ארה"ב וסייעו לה בחיסול. לפי גורם ביטחוני בעיראק בין ארבעת החשודים ישנם שני אנשי ביטחון בשדה התעופה, ושני עובדים של "שאם ווינגס" – "מרגל בשדה בדמשק ומרגל נוסף שעבד במטוס", כך לפי הגורם. סוכנות המודיעין בעיראק מאמינה שארבעת החשודים, שלא נעצרו, הם חלק מקבוצה גדולה יותר שמעבירה מידע לצבא האמריקני.

איראן כרמאן הלוויה קאסם סולימאני (צילום: AFP)
במסע ההלוויה של סולימאני באיראן(צילום: AFP)

הלוויה לקאסם סולימאני  בכרמאן (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הלוויה לקאסם סולימאני  בכרמאן (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

שני גורמים בעיראק סיפרו ששני העובדים של חברת התעופה הסורית נמצאים תחת חקירה של המודיעין הסורי. בבגדד סוכני הביטחון הלאומי חוקרים שני אנשי ביטחון בשדה התעופה. "מהממצאים הראשוניים של החקירה בבגדד עולה שהמידע הראשוני על סולימאני הגיע משדה התעופה בדמשק", אמר גורם עיראקי לרויטרס. "התפקיד של 'התא' בשדה בבגדד היה לאשר את הגעתו ולמסור פרטים על השיירה שלו".

 

סולימאני המריא לבגדד במטוס נוסעים ולא במטוסו הפרטי מחשש לביטחונו. גורמים בשדה התעופה בבגדד סיפרו שהמטוס שבו היו סולימאני ואנשיו נחת בסביבות 00:30 ביום שישי, ה-3 בינואר. הגנרל והמאבטחים ירדו מכבש המטוס ישר למסלול ההמראה ולא עברו את הבידוק בשדה. מוהנדיס פגש את החבורה מחוץ למטוס. השניים נכנסו לרכב משוריין שהמתין לנחיתת המטוס.

An Iranian official weeps at Qasem Soleimani's funeral procession in Tehran  (Photo: AFP)
(Photo: AFP)

The funeral for Qassem Soleimani in his hometown of Kerman  (Photo: AFP)
(Photo: AFP)
 

ארבעת המאבטחים של סולימאני נכנסו לרכב משוריין נוסף. אנשי הביטחון בשדה ראו את שתי המכוניות נוסעות בכביש היציאה. שני הטילים הראשוניים שנורו מהמל"ט האמריקני פגעו ברכב שבו היו סולימאני ומוהנדס ב-00:55. שניות לאחר מכן נפגע גם הרכב שבו היו המאבטחים של סולימאני.

 

הסוכנות לביטחון לאומי בעיראק לא הגיבה לפרסום ברויטרס. גם מהנציגים העיראקים באו"ם וממחלקת המדינה האמריקנית לא נמסרה תגובה. גורמים אמריקנים אמרו לרויטרס שארה"ב עקבה מקרוב אחריה סולימאני בימים שקדמו לחיסול, אך סירבו לומר איך הצבא איתר את מיקומו המדויק של מפקד כוח קודס בליל החיסול.

מכונית שבה נסע מפקד כוח קודס קאסם סולימאני חיסול בגדד עיראק ()
המכונית שבה נסע סולימאני

מכונית שבה נסע מפקד כוח קודס קאסם סולימאני חיסול בגדד עיראק ()
 

שבשעות שאחרי החיסול יירטו החוקרים את כל השיחות הנכנסות והודעות הטקסט בטלפונים של העובדים בשדה בבגדד. סוכני הביטחון הלאומי חקרו במשך שעות את אנשי הביטחון בשדה ואת עובדי "א-שאם ווינגס". אחד מהם נחקר במשך 24 שעות. החוקרים החרימו את הטלפון שלו וחקרו אותו בין השאר על "בקשות משונות" שנוגעות לטיסה מדמשק. "שאלו אותי מיליון שאלות", אמר העובד ששוחרר אחרי יממה של חקירה.

 

מנהל בחברת "א-שאם ווינגס" בדמשק אמר שעל עובדי החברה נאסר להגיב על החיסול או על החקירה. ברשות התעופה האזרחית בעיראק, שאחראית על שדה התעופה בבגדד, סירבו להגיב על החקירה.

 

בהכנת הכתבה השתתף איתי בלומנטל
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים