שתף קטע נבחר

בעקבות הסערה: כך תתמודדו עם נזילות מים בבית

מה תוכלו לעשות מיידית כעזרה ראשונה, ממה כדאי להימנע כדי לא להגדיל את הנזק ואיך להיערך למערכת הגשמים הבאה? אתר "המקצוענים" עם מדריך שאלות תשובות

הסופה האחרונה תפסה אתכם לא מוכנים? אתם לא לבד. גם מי שהקפיד לבצע תחזוקה מונעת, נתקל בכמות גשמים חריגה, שמערכות הניקוז לא הצליחו לעמוד בה. לפניכם הסיבות העיקריות לחדירות מי גשמים אל תוך הבית, הסכנות שהופכות את הבית שלכם לפצצה מתקתקת והמלצות להתנהלות נכונה.

 

ההצפה בבסיס חצור (צילום: יהודה וינברג)
מזג האוויר הסוער השבוע(צילום: יהודה וינברג)
 

הכי חשוב: לפתוח מרזבים ולנקות את מעברי הניקוז בגג

"הדבר החשוב ביותר שיש לעשות בכל בית שבו יש נזילות מים מכיוון התקרה והחלק העליון של הקירות הוא לדאוג לפתיחת המרזבים", מסביר ניק בנובייב, קבלן איטום מאתר "המקצוענים". "יש לוודא שהגג נקי, ושכל השיפועים המובילים אל פתחי הניקוז נקיים מחפצים ומלכלוך. למעשה, זהו המענה העיקרי שבעלי מקצוע מתחום האיטום יכולים להעניק לבעלי נכסים שסובלים מנזילות מים".

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

האם גם בעלי נכסים שהקפידו לנקות את המרזבים לפני עונת הגשמים יכולים לסבול מנזילות מים?

"בהחלט כן, מפני במצב שבו כמות הגשמים מאוד גדולה ורציפה, ישנם מרזבים שלא עומדים בכמות המים ולא מצליחים לנקז את המים אל מחוץ לגג", מוסיף בנובייב. "במקרה כזה, ואם מדובר במרזבים חיצוניים, יש אפשרות להרחיב את המרזבים ליותר מ-4 צול. אפשרות נוספת היא להתקין מרזב חיצוני נוסף (ובמקרים מסוימים, אפילו שני מרזבים חיצוניים)".

 

    (צילום: באדיבות ניק בנובייב)
מרזבים שנסתמים, רעפים שזזים ממקומם(צילום: באדיבות ניק בנובייב)

מה יעשו דיירים שמתגוררים בקומה העליונה בבניין שסובלים מנזילות מים?

"זו אחריות כלל הדיירים בבניין לדאוג לאיטום הבניין", מסביר ישראל גרטי, יו"ר הוועדה האלמנטרית בלשכת סוכני הביטוח בישראל. "אם ועד-הבית התרשל ולא דאג לאיטום לפני החורף, כלל הדיירים אמורים לשאת בנזקים שנגרמו לרכוש של דיירי הקומות העליונות".

 

"בכל מקרה, ההמלצה היא להמתין להפוגת גשמים, ולבצע איטום יסודי בגג", אומר צביקה בוקר, קבלן איטום מאתר "המקצוענים". "חשוב להימנע מתיקונים מקומיים, שכן הם לא אפקטיביים, וכשלי האיטום הם לרוב בחיבורים. יש לבצע איטום כולל ומקיף לכל שטח הגג".

 

מהי האחריות שניתנת על תיקוני איטום בגגות של בתים משותפים?

"שימו לב, שקבלני איטום לא יתנו לכם אחריות על העבודה אם הם ביצעו רק תיקון מקומי בגג", מוסיף בוקר. "זאת, משום שלא תמיד ניתן להוכיח האם כשל האיטום הוא של בעקבות רשלנות בעל המקצוע הקודם שביצע את האיטום, או היעדר תחזוקה. לכן, תיקון מקומי הוא בבחינת הימור, ולא ימנע את הצורך מאיטום כולל ומקיף של כלל הגג".

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

נזילות מים בבתים עם גגות רעפים? כך תתמודדו

"גם אם הקפדתם על ניקוי ופתיחת מרזבים לפני העונה הגשומה, ייתכן שבמהלך הסופה חלק מהרעפים זזו ממקומם", מסביר רונן מהצרי-הלוי, העוסק בהקמה ובתיקוני גגות. "במקרה כזה, מים יחדרו אל תוך הגג ויפגעו בתשתית הבית. במקרה של תקרות גבס או תקרות רביץ (רשת עם בטון), הרי שהן יכולות לשקוע ואף לקרוס. נזק משמעותי נוסף שיכול להיגרם הוא לחדירת מים למערכת החשמל של הבית, לרטיבות בקירות הבית, לנזק לפרקטים, לשטיחים ולריהוט".

    (צילום: באדיבות ניק בנובייב)
לא דאגתם לתחזוקה לפני העונה הגשומה? דוגמה לגג עם כשלי איטום(צילום: באדיבות ניק בנובייב)

    (צילום: באדיבות רונן מהצרי-הלוי)
דוד שקרס אל תוך הגג בשל הרוחות, משום שלא עוגן היטב לתושבת(צילום: באדיבות רונן מהצרי-הלוי)
 

 

    (צילום: shutterstock)
בעיות איטום יכולות לגרום לקריסת תקרה במקרים חמורים(צילום: shutterstock)

 

    (צילום: באדיבות ניק בנובייב)
חדירות מים לתוך הבית דרך צנרת החשמל(צילום: באדיבות ניק בנובייב)

מהן הסיבות העיקריות לחדירות מים בגגות רעפים?

מהצרי-הלוי: "היעדר תחזוקה היא הסיבה העיקרית. ישנם גגות שלגביהם מספיקה תחזוקה רק אחת ל-3 שנים, וישנם גגות עם שיפועים מסוימים ובקרבת עצים, שמחייבים תחזוקה אחת לשנה. תחזוקה זו כוללת בדיקה שכל הרעפים במקומם (והחלפת רעפים שבורים), מיקום כל המחברים במקומם (בייחוד בבתים עם תזוזות בקרקע, שגורמים לתזוזות מבנה ולתזוזות של הגג) וניקוי יסודי של כל מעברי המים. סתימות בתעלות (שבחזית הגג), בגמלונים (הפחים שבצדי הגג) ופח השבר שבמרכז הגג – כל אלו יגרמו לחדירות מים אל תוך הבית".

 

    (shutterstock)
(shutterstock)

סיבה נוספת לחדירות מים היא התקנה לקויה של הגג, בשיפוע לא נכון. מהצרי-הלוי: "15-20 אחוז מגגות הרעפים בישראל סובלים מחדירות מי גשמים בשל התקנה בשיפוע לא נכון. ישנה נוסחה ברורה להתקנת גגות. האידיאל הוא שיפוע של 40-45 אחוז, שמאפשר עמידות גם בתנאים של גשמים חזקים וממושכים. המינימום הנדרש הוא שיפוע של 30 אחוז, כשיש בתים שבהם מתקינים את הגג בשיפוע של 20 אחוז. גג כזה יסבול לאורך השנים מחדירות מים. זה קורה פעמים רבות בעקבות תוספות של חיבורים לגג קיים. במקרה כזה, ניתן לפעמים להסתפק בפתרונות זמניים, אך לטווח ארוך מומלץ לפרק את התוספת ולהתקין אותה בצורה נכונה".

 

עוד סיבה לחדירות מים לתוך גגות רעפים היא תחזוקה לקויה של קולטי שמש ודודי חשמל. מהצרי-הלוי: "ישנם לא מעט מקרים שבהם בעלי מקצוע לא קושרים את הדוד לתושבת עם חוט שזור. הסכנה הגדולה היא שדוד יכול לקרוס את תוך הגג ולגרום לנזק בקונסטרוקציה, לקצרים בחשמל ולפגיעה בתקרות. כמו כן, לכלוך חשוב לנקות לכלוך מתחת לקולטי השמש, כדי למנוע חסימת מעברי מים ברעפים שבקרבת הקולטים, ולחדירתם אל תוך הגג".

 

    (צילום: באדיבות ניק בנובייב)
צנרת חשמל גלויה וגג מלא במכשולים המפריעים לניקוז תקין של המים(צילום: באדיבות ניק בנובייב)

פצצה מתקתקת: כשלי איטום בקרבת חשמל 

השילוב בין מים לחשמל יכול להיות קטלני, ולכן מחייב ערנות וזהירות מירבית. "אני ממליץ לכולם לבדוק את תקינות ממסר הפחת בלוח החשמל שלהם", אומר יוחנן ירדן, חשמלאי מוסמך מאתר "המקצוענים". "זו בדיקה עצמאית שכל אחד יכול לבצע. אם לאחר שלוחצים על כפתור ה'טסט' החשמל בבית לא קופץ, סימן שיש סכנת התחשמלות ממשית בבית. במקרה כזה, יש לקרוא לחשמלאי ללא דיחוי, שגם יבדוק את תקינות ההארקה בבית".

 

"תקלה נפוצה בימי סופה היא חדירת מי גשמים דרך מערכת דוד החשמל, עד למפסק הדוד שבתוך הבית", מוסיף ירדן. "במקרה כזה, יש לנתק מיידית את המפסק שאחראי על אותו אזור בלוח החשמל, ולקרוא לחשמלאי. באופן כללי, בכל מצב של זיהוי רטיבות או נזילת מים בקרבת שקעים, מתגים או צנרת חשמל, יש לטפל בבעיה ללא דיחוי. אחד הסיבות לקצרים במהלך גשמים, היא נקודת חשמל מחוץ לבית. לרוב, זה באזור של גופי תאורה מחוץ לבית. במקרה כזה, יש לנתק את אותו האזור מהחשמל, להימנע מלהדליק את המתג ולטפל בכשל האיטום באותו מקום".

 

   (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

סובלים מרטיבות שחודרת מהחלונות ומהקירות? מהו הפתרון המיידי

"רוב התלונות שמגיעות בשבועיים האחרונים הן של חדירות מים דרך הקירות החיצוניים של הבית", אומר בוקר. "כשהגשמים חזקים וממושכים, והקירות לא מספיק אטומים, הם סופגים את המים. הקירות בנויים מבלוקים חלולים בעובי של 15-20 ס"מ. הבעיה היא שאחרי שלושה-ארבעה ימי גשם רצופים, נראה רטיבות על הקירות".

 

לדבריו, "בשלב זה, ממש לא מומלץ לאטום את הקירות החיצוניים, שכן לא רק שזה לא יהיה אפקטיבי, זה גם יגדיל את הנזק. הטיפול הטוב ביותר הוא רק כעבור מספר חודשים של התייבשות מוחלטת של הקיר. אחרת, הרטיבות שכלואה בקירות תתאדה רק אל החלק הפנימי של הבית, במקום שהרטיבות תתאדה גם החוצה. יש למרוח סילר, ובמידת הצורך לחדש את הטיח, רק אחרי החורף, ולא בשלב זה".

 

ומה לגבי תיקוני איטום בחלונות?

"הפתרון לחדירת מי גשמים מהחלונות הוא מידי", מציין בוקר. "בהחלט ניתן ומומלץ לבצע תיקוני איטום מיידיים בחלונות, תוך שימוש בחומרי איטום במסגרת החלונות ובמדפים התחתונים שלהם".

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

בנובייב: "מומלץ להמתין יום-יומיים אחרי הפסקת הגשמים, ולאטום את מסגרת החלון. תחילה יש להקפיד על ניקוי מסגרת החלון מבחוץ בעזרת סכין יפנית, לגשת לחנות לחומרי בניין ולרכוש חומר מקשר (כשכבת בסיסי) וחומר על בסיס פוליאוריטן (לא מוקצף). יש לשים לב, שפוליאוריטן מוקצף לא יעצור חדירות של מי גשמים, אלא רק יהיה נגד רוחות. כמו כן, מומלץ להימנע משימוש בחומר איטום סיליקוני, שכן הוא לא נאחז טוב על הקיר, ומתכלה הרבה יותר מהר".

 

נקודת כשל נוספת בחלונות, היא החיבורים שבמסגרת החלון. "אם הם לא אטומים היטב, יש לאטום גם אותם בעזרת החומר הפוליאוריטני", מוסיף בנובייב.

 

כיצד ניתן למנוע חדירת מים דרך המסילות של החלונות?

בנובייב: "לעתים, בעקבות התקנה רשלנית של איש אלומיניום, אין ניקוזים בתוך המסילות. זה גורם למים להיקוות שם, ולאט לאט לחדור אל תוך קירות הבית. במקרה כזה, יש להזמין בעל מקצוע מתחום האלומיניום, על מנת לקדוח חורים אלו. אם אתם עושים זאת בעצמכם, היו זהירים שלא לפגוע בחלק התחתון של המסילה, שכן זה יכול לגרום לחדירת מים לתוך קירות הבית. גם אם קיימים חורי ניקוז, יש לוודא שהם לא נסתמו. ברגע ששופכים מים אל תוך המסילה, הם אמורים להתנקז החוצה".

 

מהם כשלי האיטום הנוספים בקירות?

בנובייב: "פעמים רבות לאחר התקנה של מזגן עילי שוכחים לסתום את אחד החורים בקיר, ואז בגשם הראשון מים חודרים אל תוך הבית. במקרה כזה, אין צורך להמתין עד לסיום הגשמים. בהחלט ניתן לבצע תיקון מקומי תוך שימוש במלט מהיר (שמתייבש תוך 30 שניות)".

 

האם שימוש במצלמה תרמית הוא פתרון טוב לאיתור מקור חדירת המים או שהוא בבחינת הוצאה מיותרת?

"זה נראה מאוד מרשים כשבעל מקצוע מציע לכם שימוש במצלמה תרמית לזיהוי מקור הרטיבות בקיר, אך זה בהחלט מיותר", מסביר בוקר. "זה עולה הרבה כסף ולא משנה את פתרון הבעיה. מצלמה תרמית מזהה את מיקום כתם הרטיבות ולא את מקור הנזילה בקיר החיצוני. אם מקור הכתם הוא חדירת מי גשמים, אין משמעות למיקום הספציפי, שכן המים יכולים לחדור מנקודה מסוימת, ולחלחל לנקודה אחרת בקיר. ממילא תצטרכו לאטום בסופו של דבר את כל הקיר החיצוני, כך שחבל על הכסף".

 

עוד כתבות בנושא:

איטום דירות מגורים: מה חשוב לדעת?  

מה חשוב לדעת על איטום גגות?  

סימנים של רטיבות

האם כדאי בשלב זה לבצע תיקוני גבס ותיקוני פרקטים?

"בשלב זה יש לתת לכל המים הכלואים להתאדות החוצה, גם אם זה אומר אל תוך הדירה. אם יש חדירת מים בסביבת הקירות או הריצוף, אין טעם למהר לבצע את התיקון. ראשית, משום שהלחות תישארו כלואה מתחת, וגם לאחר התיקון היא תופיע בריצוף ובקירות. שנית, ייתכן שהנזילות יחזרו, ואז ממילא תצטרכו לתקן שוב".

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מזמינים בעל מקצוע? בדקו שהוא מבוטח ובעל היתר עבודה בגובה

בייחוד בתחום האיטום, אחד הסיכונים המקצועניים הגדולים ביותר הוא העבודה בגובה. לכן, אל תתפשרו על בעל מקצוע שלא מציג בפניכם הסמכה, רישיון עבודה בגובה ופוליסת ביטוח.

 

"פשרה בתחום זה, תעמיד אתכם בפני מצב מסוכן מאוד", מדגישים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "זאת, בייחוד בתנאי עבודה קשים שבהם הגג רטוב, מלא בעלים מחליקים, הסולם ניצב לא תמיד בצורה בטוחה – כל אלה חושפים אתכם בפני תביעת נזיקין גדולה, בקרות נזק, שכן אתם בעלי הנכס".

 

"הימנעו מלהעניק לו עזרים (סולם, כיסא או כל רהיט אחר), שכן במקרה של פציעה, תישאו באחריות, שכן אתם אלו שסיפקתם לו את הציוד", מוסיפים במוקד השירות. "בעל מקצוע מהתחום, אמור להגיע עם כל הציוד ברכבו. כמו כן, הימנעו מלעלות לגג רעפים יחד עם בעל המקצוע, הסיכון לא שווה את החיים שלכם".  

 

צריכים קבלן איטום? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"


פורסם לראשונה 10/01/2020 15:09

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים