שתף קטע נבחר

נתניהו ספד לסולטן עומאן שמת בגיל 79: "מנהיג דגול"

ראש הממשלה, שנפגש עם הסולטן קאבוס בן סעיד לפני כשנה בעומאן כתב: "אני משתתף בצערו הכבד של העם בעומאן. בן סעיד פעל ללא לאות למען קידום השלום והיציבות". הוא בירך את מחליפו שאמר כי "ישמור על מדיניות חוץ של דו קיום בשלום"

 

 


ראש הממשלה בנימין נתניהו שלח היום (שבת) את תנחומיו לעם בנסיכות עומאן על מותו של הסולטן קאבוס בן סעיד. לפני מעט יותר משנה אירח הסולטן את נתניהו בארמונו.

 

ראש הממשלה כתב: "אני משתתף בצערו הכבד של העם בעומאן על לכתו של הסולטן קאבוס בן סעיד. לפני כשנה הוא הזמין את רעייתי ואותי לביקור חשוב ומרגש מאין כמוהו, בו הציע את סיועו לקידום השלום והיציבות באיזור. הוא היה מנהיג דגול שפעל ללא לאות למען קידום השלום והיציבות באזורנו. תחת מנהיגותו, עומאן הפכה למדינה מרכזית ומתקדמת. אני מברך את הסולטן החדש היית'ם בן טארק אל סעיד על מינויו ועל דבריו כי מדיניות החוץ של עומאן ופעילותה למען השלום באזור ימשכו".


בנימין נתניהו ביקור עומאן  (צילום: AP)
בנימין נתניהו ביקור עומאן (צילום: AP)

    

בן סעיד היה אחד אחד השליטים הוותיקים ביותר במזרח התיכון, והוא הלך לעולמו בגיל 79 אחרי 49 שנות שלטון. מאז שנת 2014 התמודד קאבוס עם סרטן סופני במעיים. הוא לא הותיר צאצאים, אך הרשויות הודיעו כי בן דודו היית'ם בן טארק אל סעיד יירש אותו בתפקידו. הסולטן החדש אמר בנאום משודר לאומה כי ישמור על מדיניות חוץ של דו קיום בשלום, שיתופי פעולה בינלאומיים ואי-התערבות. הוא הוסיף כי ישמור על קשרים ידידותיים עם כל המדינות".

 

באוקטובר 2018 ערך כאמור ראש הממשלה נתניהו ביקור מדיני נדיר בעומאן ונפגש עם הסולטן קאבוס בארמונו שבבירה מוסקט. לנתניהו התלוותה משלחת בכירים שכללה את ראש המוסד יוסי כהן, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל מאיר בן-שבת, מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, ראש הסגל יואב הורוביץ והמזכיר הצבאי לראש הממשלה תא"ל אבי בלוט. המשלחת זכתה לקונצרט שנערך במיוחד לבקשתו של הסולטן. במהלך הביקור גם שוחחו נתניהו וקאבוס בארבע עיניים.

 

 

נתניהו ורעייתו הוזמנו לסולטנות שבמפרץ הפרסי על ידי שליט עומאן לאחר מגעים ממושכים שהתנהלו בין המדינות. מדובר היה במפגש הרשמי הראשון בדרג זה מאז ביקורו של ראש הממשלה שמעון פרס בסולטנות בשנת 1996. ארבע שנים לאחר מכן, עם פרוץ האינתיפאדה השנייה, ניתקה עומאן את היחסים עם ישראל.

  

לאחר ביקורו סיפר נתניהו כי קאבוס אישר למטוסי אל על לטוס מעל המרחב האווירי של עומאן בדרך למזרח. ארבעה חודשים אחרי הביקור בעומאן נועד נתניהו פעם נוספת עם שר החוץ של עומאן, יוסף בן עלאווי, בוורשה בירת פולין.

 

שר החוץ ישראל כץ שיגר אף הוא תנחומים: "אני משתתף בצער העם העומאני על אובדן הוד מעלתו הסולטן קאבוס בן סעיד. מנהיגותו של הסולטן קאבוס היא דוגמה ומופת כמי שפעל כל חייו למען עמו ולמען השלום. הסולטן היה מנהיג אמיץ ואיש של שלום ופיוס שפעל רבות למען ארצו ועמו ולמען בטחון ויציבות האזור כולו. מחזקים את ידי העם בעומאן ואיתכם באבלכם".

 

 
יו"ר כחול לבן ח"כ בני גנץ אמר כי "המזרח התיכון איבד מנהיג שתרם רבות ליציבות האזורית. סולטן עומאן היה מהראשונים להבין שיחסים עם מדינת ישראל הם אינטרס של כלל המדינות במזרח התיכון. תנחומיי לעם העומאני. נמשיך לפתח את הקשרים והביטחון האזורי עם מחליפו היית'ם בן טארק אל סעיד ועם גורמים נוספים למען ביטחון האזור ויציבותו".

 

בעקבות מותו של הסולטן הוכרזו במדינה שלושה ימי אבל, והדגל יורד לחצי התורן למשך 40 יום. הוא נולד ב-18 בנובמבר 1940, כנצר לשושלת אל-סעיד. בצעירותו נשלח להתחנך בבתי ספר בבריטניה, וב-1965 שב לארצו. ב-1970 תפס את השלטון בהפיכה שביצע בתמיכת בריטניה נגד אביו, הסולטן סעיד אבן טיימור. הוא חולל כמה שינויים משטריים במדינה, כגון הקמת מועצת שרים, כינון חוקה וקיום בחירות, אך הותיר בידיו את מרבית הכוח השלטוני.

 

קאבוס יצר קשרים דיפלומטיים עם שכנותיה של עומאן, הוביל אותה להצטרף לליגה הערבית ולאו"ם, והנהיג מדיניות חוץ של קרבה למערב. הוא שמר על מדיניות של נייטרליות לגבי העימותים באזור המזרח התיכון, ולא נקט עמדה בנושאים כגון הגרעין האיראני ומלחמת האזרחים בתימן.

 

עומאן נמצאת בחצי האי ערב, לחופי האוקיינוס ההודי. היא גובלת בסעודיה, בתימן ובאיחוד האמירויות. לפני מאות שנים הייתה עומאן נתונה לשליטה פורטוגלית ועותמנית. חיים בה 4.6 מיליון בני אדם, כמחציתם עובדים זרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים