שתף קטע נבחר

לא רק אספרגוס: המזונות שישפיעו על ריח השתן שלכם

זו פעולה יומיומית פשוטה, אבל יכולה להעיד רבות על מצב הבריאות שלנו. דיאטנית מסבירה איך הצבע והריח של השתן שלנו מושפעים ממה שאנחנו אוכלים - ומה צריך לעשות אם יש בעיה

אדם בריא נכנס להטיל את מימיו בין 4 ל-7 פעמים ביום בתלות בגיל, מצב בריאותי, כמות השתייה היומית ועוד. השלפוחית מתמלאת, אנו חשים צורך, הולכים לשירותים, מתרוקנים וחשים הקלה - בעיקרון מדובר בפעולה יומיומית פשוטה שלא דורשת מאיתנו מחשבה. אלא אם משהו בפעולה הזו יוצא ממסלול האוטומט. למשל, ריח שתן שונה מהמוכר לנו בדרך כלל.

 

קיראו עוד על ריחות גוף

3 ריחות גוף מסריחים - והדרך להיפטר מהם

מתי ריח רע מהרגליים מבשר על סכנה בריאותית?

מה ריח הזיעה שלנו אומר עלינו על-פי הרפואה הסינית

 

באופן תקין, לשתן יש ריח מסוים אך בזכות היותו מדולל, הריח די מנוטרל והופך להיות מתון מאוד. כאשר אנו מיובשים, כלומר לא שתינו מספיק, השתן הופך מרוכז יותר וחוץ מהעובדה שצבעו הופך כהה יותר (עד צבע צהוב חרדל), ריחו הופך מודגש ודומיננטי יותר. כך למשל נראה לעיתים השתן הראשון של הבוקר. זוהי דרכו של הגוף לאותת לנו שלא שתינו מספיק ושכדאי היישר מהשירותים לגמוע 1-2 כוסות מים.

 

כמובן שאין צורך לחכות למצב שבו השתן כהה ובעל ריח. עדיף בהחלט להימנע ממצב זה ולהקפיד על רוויית הגוף לאורך כל היום כשהסימן לכך ייראה בצורת שתן בהיר-שקוף וללא ריח חזק כלשהו.

 

מלבד התייבשות, ישנן מספר סיבות לריח שתן חזק, חלקן כאלו שמצביעות על מצב רפואי ודורשות התייחסות והתייעצות עם רופא, אבל כדאי לדעת שישנן גם מספר מזונות אשר יכולים להשפיע על ריח שתן חזק, אחר ומוזר. במקרים כאלו לא מדובר על תופעה מזיקה או מסוכנת.

 

ריח רע (צילום: shutterstock)
הקשר של ריח השתן למה שאתם אוכלים(צילום: shutterstock)

 

הספרות בנושא השפעת מזונות על ריח השתן, הינה מוגבלת ואין מחקר מספק ולכן בחלק מהמקרים כאשר אנו נדרשים להסבר התופעה, מדובר לעיתים בהשערות אם בכלל.

 

באילו מזונות מדובר?

 

1. אספרגוס

על אספרגוס וריח שתן נכתב לא מעט אולם המחקר דל ואם אתם משתייכים לאלו שמרימים גבה לגבי עובדת הקשר בין אספרגוס לבין ריח שתן, ככל הנראה אתם משתייכים לאותם כ-60% מהאנשים שאינם חשים בתופעה זו, כך על פי מחקר שפורסם בשנת 2016. ואם אתם נמנים על שאר ה-40%, ותהיתם מדוע זה קורה, ישנן שתי השערות עיקריות:

 

הראשונה נוגעת ככל הנראה לאחד מתוצרי הפירוק של האספרגוס במערכת העיכול - המתאנתיול ( הידוע גם בשם מתיל מרקפטן). אין מדובר ברכיב רעיל אך כזה שמייצר ריח גופריתי חזק, כמו זה שעולה מביצים רקובות. עובדה זו, יחד עם העובדה שמדובר בחומר נדיף מייצרות ריח שתן חזק שעולה מייד עם הטלת השתן לאפנו.

 

על פי השערה זו, מדובר בתוצר פירוק של האספרגוס רק בקרב חלק מהאנשים. אחת ההשערות שעלו על מנת להסביר זאת קשורה לשינוי גנטי בקרב חלק מהאנשים: עקב מחסור באנזים מסוים אשר מסייע בפירוק רכיבי האספרגוס ויצירת תוצרי הפירוק כולל המתאנתיול וכך רכיב זה אינו קיים וכך גם ריחו.

 

על פי ההשערה השנייה היותר סבירה, כל האנשים מייצרים את תוצר הפירוק בעל הריח הגופריתי אשר אחראי לריח הדומיננטי בשתן לאחר אכילת האספרגוס, אולם לא כולם יחושו בריח זה. תופעה זו אף קיבלה שם: 'תתרנות אספרגוס' (אספרגוס אנוסמיה). גם פה הסיבה המשוערת נעוצה בגנטיקה שונה אשר משפיעה על אותם רצפטורים באף שמגיבים לריח המתאנתיול.

 

בכל מקרה, ההשפעה של אכילת אספרגוס על ריח השתן הינה די מהירה, תוך כחצי שעה ניתן לחוש בריח אולם יכולה להמשך לאורך לא מעט שעות ואף להגיע ל-14.

 

אספרגוס. תוך חצי שעה מרגישים בריח (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
אספרגוס. תוך חצי שעה מרגישים בריח(צילום: Shutterstock)

 

2. אלכוהול

בניגוד למקובל לחשוב, אין מדובר ככל הנראה בתוצרי פירוק של האלכוהול הגורמים לריח שתן חזק אלא בעובדה שאלכוהול הינו חומר דיורטי, משתן. כלומר גורם להשתנה מרובה עקב דיכוי הורמון בשם ואסופרסין שהוא הורמון אנטי דיורטי המופרש מבלוטת יותרת המוח.

 

על פי הספרות, כל גרם אלכוהול יכול לגרום להגדלת נפח השתן בכ-10 מ"ל אולם חשוב לציין שההשפעה היא אינדיבידואלית וכן תלויה בגורמים נוספים, למשל משך התקופה שבה אותו אדם שותה אלכוהול ועוד. ובכל מקרה הסיבה לעובדה שאלכוהול עלול לגרום לריח שתן חזק נעוצה בעובדת היותו משתן ובכך מעלה את ריכוז השתן.

 

כאשר השתן הופך מרוכז יותר, כך ריחו יהיה חזק יותר. הסכנה אינה בריח השתן אלא בעובדה שהאלכוהול עלול לגרום להתייבשות. חשוב להקפיד על שתיית מים ובכל מקרה לא להגזים בשתיית אלכוהול.

 

האלכוהול משתן וגורם לשתן להיות מרוכז - ולריח להיות חזק יותר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
האלכוהול משתן וגורם לשתן להיות מרוכז - ולריח להיות חזק יותר(צילום: shutterstock)

 

3. קפה

גם קפה הוא דיורטי כלומר מגביר השתנה אך בניגוד למקובל לחשוב, ובניגוד לאלכוהול, מדובר במשתן חלש. על כן רוב הסיכויים שלא עובדה זו היא הגורמת לריח חזק של השתן. ריח אופייני לשתן כתוצאה משתיית קפה הוא כזה שדומה לריח הקפה. ככל הנראה הסיבה נעוצה בתוצרי פירוק הקפה ובכל מקרה כאשר חשים בריח זה, סביר להניח שזהו סימן לכך שאנו שותים יותר מדי קפה.

 

השפעת הקפאין היא אינדיבידואלית אך הוא ידוע כחומר ממריץ ובעל השפעה חזקה ועל כן ההמלצה הכללית היא לכ-4 כוסות קפה ביום. קפאין בהחלט ממכר ולכן שתייני הקפה הכבדים יתקשו להפחית. כדי לעשות זאת עם מינימום תסמיני גמילה, מומלץ לעשות זאת בהדרגה.

 

קפה מסייע להילחם בכבד שומני (צילום: Shutterstock)
אם לשתן יש ריח של קפה - אתם שותים יותר מדי(צילום: Shutterstock)

  

4. שום ובצל

ידועים בהשפעתם על ריח פה כאשר נאכלים בצורתם הטרייה יכולים לעיתים באותו אופן להשפיע גם על ריח השתן. גם פה הסיבה נעוצה בפירוק של תרכובות המכילות גופרית אשר מועברות לזרם הדם ומשם יוצאות הן בנשימה דרך הריאות והן מופרשות בזיעה ולעיתים גם בשתן. תכולת הגופרית בתרכובות אלו היא זו שגורמת כמו במקרים האחרים לריח החזק בשתן. בישול הבצל והשום מנטרלים את השפעתם על ריחות הגוף.

 

בצל ושום (צילום: shutterstock)
פירוק תרכובות המכילות גופרית לתוך השתן. שום ובצל(צילום: shutterstock)

 

5. כרוב, כרובית, כרוב ניצנים

גם הם מתפרקים בגוף לתרכובות שיש בהן גופרית אשר כאמור אחראית לאותו ריח ייחודי חזק שיוצא לא רק בנשימה אלא לעיתים גם בשתן.

 

כרוב ניצנים וכרוב. גם בנשימה וגם בשתן (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
כרוב ניצנים וכרוב. גם בנשימה וגם בשתן(צילום: shutterstock)

 

6. חיטה תפוחה

באופן מפתיע ומוזר משפיעה גם היא על ריח השתן. למעשה בדיוק אותו ריח דגני מיוחד שיש לחיטה התפוחה בתוך הקערה הוא הריח הנשאר בשתן המוטל לאחר אכילתה. הסיבה לא נחקרה ולכן אינה ברורה.

 

באופן כללי מזונות ארומתיים מאוד וכאלו המשפיעים על ריח נשימה, יכולים להשפיע גם על ריח השתן ולכן גם אכילת תבלינים כגון תערובת קארי המכילה כמון וכמובן חילבה נכנסים לרשימה המזונות המשפיעים על ריח השתן.

 

חשוב לציין שהשפעת המזונות על ריח השתן הינה אינדיבידואלית ולכן משתנה, כמו גם הריח, מאדם לאדם. כאשר לא שותים מספיק והשתן הופך מרוכז יותר, ריח השתן יכול להתחזק ולהוות סימן עבורנו לצורך לשתות יותר מים. הרוויית הגוף בכמות מים מספקת חשובה אך יכולה גם להפחית עוצמות ריח שתן.

 

שירי נקש היא דיאטנית קלינית

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מה משפיע על ריח השתן?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים