שתף קטע נבחר

שותף על ארבע: הרצים שמצרפים את כלביהם לאימון הריצה

חברו הטוב ביותר של האדם - גם באימון ריצה. לא מעט כלבים מהווים חלק בלתי נפרד מאימון הריצה של בעליהם. יצאנו לברר עם שלושה מהם על חוויות מהאימונים ועל הקשר העמוק שנרקם בינם לבין חיות המחמד

בועז דודאי מגיע לעוד אימון שבועי בקבוצת הריצה בה הוא חבר. עד לפני חמש שנים הספורט התובעני לא היה חלק משמעותי מחייו, אך מאז כבר עברו לא מעט מים בנהר. לאחר שצלח לא מעט מרוצים בארץ ובעולם והתאהב בריצת שטח, בגיל 50 הוא כבר רץ מנוסה שמאחוריו קילומטראז' נאה במיוחד. עם זאת, אל האימון הוא אינו מגיע לבדו. למעשה, סיפורו מלהיב במיוחד בזכות הפרטנרים הלא רגילים שמצטרפים אליו לאימונים השבועיים.

 

כתבות נוספות:

מסכמים את 2019 בתחום הכושר: מה היו המגמות הבולטות?

מעולם לא התאמנתם? מדריך תרגילים ביתיים למתאמן המתחיל

מדריך מצולם: להיפטר מכאבי הגב - באמצעות תרגול אחד פשוט

 

"מאז ומעולם אהבתי בעלי חיים ובמיוחד כלבים", מספר דודאי לערוץ הכושר, "אני מדבר בשפתם, מבין את ההתנהגות והתגובות שלהם ויודע כיצד לנהל אותם כראש להקה. השילוב של ריצת שטח ואהבתי אליהם הביאה לשיתוף שלהם בפעילות עצמה".

 

דודאי מסביר שהפעילות המשותפת, שכבר הפכה לשגרתית למדי, מחזקת את הקשר בינו לבין חבריו ההולכים על ארבע. "יש אנשים שמאוד אוהבים את החיות שלהם ומאוד אוהבים לחלוק איתם דברים. יציאה לטבע לריצת בוקר משותפת ביער מרוממת את רוחו של הכלב ושל הבעלים, מין פעילות משותפת של זמן איכות. אנחנו מטיילים ביער ובזמן קצר מספיקים לעבור מרחקים ומסלולים ארוכים".

 

עם השנים התחביב של דודאי הפך להיות חלק בלתי נפרד מקבוצת הריצה בה הוא חבר: יותר ויותר חברים בקבוצה החלו להביא את כלביהם לאימון וליהנות מהחוויה המשותפת של ריצה בלהקה.

 

"כשאנחנו מתחילים לרוץ בדר"כ הכלבים עדיין בלהקה סביבנו", מרחיב דודאי, "לאחר מכן עם התקדמות הריצה הם מתפזרים כל אחד ליד בעליו או קצת קדימה. בהתחלה כשאנשים רואים אותנו עם להקה כזו הם פוערים עיניים ועולה להם חיוך גדול על הפנים. זה מאוד נחמד לרוץ ככה. למעשה החלום שלי הוא להקים קבוצה כזו בשם 'רצים ב-6'".

 

בועז דודאי רץ עם כלבים וחברים ()
דודאי והכלבים במהלך ריצה עם חברים

 

דודאי לא לבד. גם קובי אידה לא מוותר על אימון ריצה יחד עם כלבתו האהובה, מיקה. "כבר אחרי שנה כשמיקה גדלה, על פי עצת הווטרינר, התחלנו לרוץ יחד ומאז אנחנו לא נפרדים בריצות", הוא משתף.

 

"אחד הדברים היפים בריצה זה שחרור אנדורפינים מרגיעים לכן אני אישית רגוע מאוד אחרי הריצה, מעלה את כל המחשבות תוך כדי ומשחרר את כל האגרסיות. המלצה זו תקפה בוודאי גם על בע"ח, ופשוט מדהים לראות איך היא חוזרת רגועה אחרי ריצה ואף מרוכזת גם כמה שעות אח"כ".

 

כיצד שיתוף הכלבה תורם לאימון?

"אחד הדברים החשובים באימון לפי דעתי זו מוטיבציה. כל מתאמן מתמודד עם משבר מוטיבציה מזמן לזמן. המחשבה שמיקה חייבת את פריקת האנרגיה ואת הזמן שלה להנאה בחוץ תורמת המון למוטיבציה שלי. באזור בו אנו רוצים בין יבנה לאשדוד יש המון שטחים פתוחים כך שהיא משוחררת ומתלהבת לרוץ סביב הלוך חזור, תוך שאני רץ בקצב שלי".

 

מיקה מצדה, נהנית מכל רגע ומצפה בקוצר רוח לכל אימון. "הדבר הכי מצחיק, וזה חוזר בכל ריצה – זה שהיא מזהה את בגדי הריצה ומסתובבת במעגלים", משתף אידה. קרה פעם שמדדתי מכנס ריצה חדש והיא החלה להתלהב, עד שהבנתי שהיא חושבת שעכשיו יוצאים לרוץ".

 

התחביב הלא שגרתי צד את עינם של כל מי שמזדמן בדרכם של השניים. "יש התלהבות, במיוחד אם אני רץ בעיר. זו התלהבות שמלווה ב-'איזה כלב חמוד' כשאני עובר ליד ילדים, או כשאני רץ עם חברים הם מתפעלים עד כמה היא ממושמעת מכיוון שהיא כבר רגילה לרוץ איתי.

 

"היא אוהבת לרוץ מהר מאוד ולכן כשהיא קצת 'נעלמת' אני קורא לה ואז היא רצה בחזרה אלי – זה גורר התפעלות מצד חברי לריצה, ולא מעט מהחברים מתייחסים אליה כאל חלק מקבוצת הריצה".

 

קובי ומיקה ()
קובי ומיקה

 

גם יובל מוזס משלב את האימונים יחד עם זמן איכות עם כלבתו האהובה, נלה. "נלה היא מגזע רועה שווייצרי שנוטה להשמנה, וכתוצאה מכך היא צמודה אלי לכל ריצה שאני עושה", הוא מסביר.  "אם אני לא מצליח להרגיע אותה אני נמשך אחריה במשך כל הריצה. באופן הזוי היא מזהה את הימים שני וחמישי, ימים שבהם אני בדרך כלל רץ ונצמדת לדלת בשעה הנכונה. עד היום הכי הרבה שרצתי איתה היה 18 ק"מ, כפי שמומלץ להתאמן לפני חצי מרתון".

 

מוזס מסביר שלא רק הכלבה מרוויחה מהאימון אלא ששניהם יוצאים נשכרים באופן שווה. "היא פרטנר לכל דבר. היא מזכירה לצאת ולא לוותר, ומביאה אנרגיות חזקות שלא מאפשרות לי שלא לנצל אותן לריצה איתה.

 

"כשאני רץ בפארק הירקון אני נוהג לרוץ כשהיא משוחררת, היא רצה למקומות שמעניינים אותה וחוזרת אליי. בשנה שעברה בחורף היא ראתה ברווזים באגם של סירות הפדלים, החלה לרוץ אליהם בספרינט ולא ראתה שיש שם מים. הוצאתי אותה סחוטה, מבוהלת ומלאת בוץ, אבל מיד המשכנו לרוץ".

 

זה מקרב ביניכם?

"הריצה המשותפת וזמן האיכות מובילים להיכרות הרבה יותר טובה. זה מאפשר קיום של תחושת ביטחון ביננו - היא סומכת עלי ואני עליה. זה מגדיל את האמון ואת הניסיון בגידול הכלב".

 

יובל ונלה ()
"היא פרטנר לכל דבר". יובל ונלה

 

מגוון יתרונות בריצה עם חיית המחמד

כלב היא אחת מחיות המחמד השכיחות והאהובות בישראל, אך בשונה מחיות מחמד אחרות, ניתן לטייל איתו בחוץ ואפילו לצרף אותו לאימונים ולריצות משותפות. "באופן כללי, בעלי כלבים יבצעו בדרך כלל יותר פעילות גופנית מאנשים ללא כלבים. הצורך להוציא את הכלב מספר פעמים ביום לעשות את צרכיו מעודד ביצוע פעילות גופנית והליכות ארוכות", מסבירה נטלי תמם, פסיכולוגית קבוצת הריצה Adidas Runners Tel Aviv.

 

"כלב לא יהיה זה שיגרום לנו לבצע פעילות גופנית, אבל הוא בהחלט יכול להיות חלק מהמניעים לכך. עם זאת, חשוב לזכור שלא כל כלב מתאים לריצה ויש לבדוק את תגובת הכלב לאחר הפעילות ובמידת הצורך להתייעץ עם וטרינר".  

 

יתרונות צירוף הכלב לריצה:

 

  • תמיכה חברתית: ריצה עם כלב, באופן דומה לריצה עם חבר או פרטנר, מספקת תמיכה חברתית. אמנם הכלב לא מדבר במהלך הריצה ולא מספר סיפורים להעביר את הזמן, אך בדיוק כמו פרטנר אחר, הוא קם איתך, יוצא איתך בשעות המוקדמות או המאוחרות, ומחויב אלייך כמו שאתה אליו.

 

  • תמיכה פרקטית: אנו מחוייבים להוציא את הכלב שלנו בכל מקרה, בין אם זה לטיול או לשם עשיית צרכים וזמן זה נחשב גם כפעילות גופנית.

 

  • יתרונות בריאותיים: פעילות גופנית בעלת יתרונות רבים לא רק לבני אדם, גם לכלבים. פעילות ספורטיבית היא דרך מצוינת לשמור על בריאות הכלבים, חושפת אותם לגירויים חדשים ועוזרת להם לשחרר ולפרוק אנרגיה.

 

  • חיזוק הקשר והקרבה אל בעל החיים: הריצה המשותפת של הכלב ובעליו עשויה ליצור קשר מיוחד וקרוב יותר, בעיקר כאשר מקפידים על ביצוע הפעילות המשותפת לאורך זמן.

 

  • מלבד חיזוק הקשר בין האדם לכלב קיימים יתרונות רבים וידועים לריצה באופן כללי כמו הפגת מתחים, התמודדות טובה יותר עם לחצי היום-יום, חיזוק המערכת הקרדיו וסקולרית, ושיפור קצב הלב.

 

 

ועל ריצה וג'אגלינג כבר שמעתם?

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים