שתף קטע נבחר

קנסות כבדים על בעלי מטמנה בגליל שפגעו בסביבה

מטמנת עברון, קיבוץ עברון ובכירים במטמנה שגרמה למפגעים קשים באזור נקנסו יחד במיליון שקלים. השופט: "הסבלנות שהנהיגו בתי המשפט כלפי מבצעי עבירות מעין אלה - פקעה. מדרג הענישה יעלה"

10 שנים לאחר גרימת מפגעים סביבתיים והפרת תנאי רישיון עסק, הטיל בית משפט השלום בחיפה על מטמנת עברון קנס כספי בגובה 600 אלף שקל. על קיבוץ עברון הוטל קנס כספי בגובה 350 אלף שקל, על מנכ"ל המטמנה משה גרינברג (74) הוטל קנס בסך 40 אלף שקל ועל המנהל התפעולי אבירם שלמה (54) הוטל קנס של 10,000 שקל.

 

מטמנת עברון ומפגעי הפסולת שתועדו (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
מטמנת עברון ומפגעי הפסולת שתועדו(צילום: המשרד להגנת הסביבה)

 

הקנסות הוטלו לאחר שהורשעו בעבירות סביבתיות קשות ומפגעים לציבור. גזר הדין ניתן לאחר שהנאשמים הורשעו בעבירות של ניהול עסק בניגוד לתנאי רישיון, אי הימנעות מפעולה המזהמת מים, גרימת ריח חזק או בלתי סביר והפרת חובת נושא משרה בתאגיד לפקח ולמנוע עבירות ואי אי נקיטת אמצעים למניעת זיהום אוויר וריח בלתי סבירים מאתר לסילוק פסולת, כל אחד לפי חלקו.

 

גזר הדין ניתן בעקבות אכיפה מנהלית של מחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה, בשל ניהול המטמנה בניגוד לתנאי העסק ויצירת מפגעים סביבתיים. כתב האישום נגד המטמנה ומנהליה הוגש ב- 2016. בין היתר, לפני 10 שנים עלה כי הנאשמים הפעילו את מטמנת הפסולת בניגוד לתנאי רישיון העסק וגרמו למפגעי ריח, לא כיסו פסולת כנדרש ולא הניחו תשתיות איטום כדי למנוע זיהום מים.

 

בשנים הבאות המשיכו הנאשמים להפר את תנאי רישיון העסק, ובשנת 2012 בסיור שערכו נציגי המשרד להגנת הסביבה במקום עלה כי במטמנה ריח בלתי סביר ופסולת גלויה שמושכת בעלי חיים, מה שעלול לגרום להעברת מזהמים ומחלות. בסיורים נוספים בשנת 2014 נמצאו ליקויים נוספים, בין היתר ריחות רעים, שנגרמו ככל הנראה מפסולת אורגנית רקובה, ושטחים נרחבים ללא כיסוי. בסיורים בשנת 2015 עלו ליקויים דומים, בהם ריח שגרם לבחילה לנציג המשרד להגנת הסביבה שביקר במקום.

בריכות תשטיפים מעל הפסולת (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
בריכות תשטיפים מעל הפסולת(צילום: המשרד להגנת הסביבה)

 

המשרד להגנת הסביבה טען בדיון כי הנאשמים ביצעו את העבירות על פני תקופה של מספר שנים, וכי האינטרס הציבורי מחייב ענישה מחמירה והולמת, שתוביל גם להרתעת היחיד וגם להרתעת הרבים. הזיהומים הוכחו בפועל, וגרמו לריח חזק ובלתי סביר לציבור תוך זיהום הנחל ומי תהום.

 

השופט זאיד פלאח ציין בגזר הדין: "יידע כל תאגיד ויידע כל נושא משרה בתאגיד, שאל להם לפגוע באיכות הסביבה, יהיו הסיבות לכך אשר יהיו, ומי שעובר על כלל זה - עלול למצוא את מקומו, מהיום והלאה, מאחורי סורג ובריח. הסבלנות שהנהיגו בתי המשפט כלפי מבצעי עבירות מעין אלה, עת הסתפקו בדרך-כלל בהטלת קנסות, פקעה. ומעתה והלאה - מדרג הענישה יעלה".

 

יש לציין כי בדיונים עלה כי המטמנה, שנמצאת בשטח קיבוץ עברון, מרוחקת מהתושבים רק כ- 600 מטר, ונתנה שירותים למיליון תושבים בגליל המערבי. המטמנה פעלה עד שנת 2015. ב- 2016 נפתחה מטמנה חדשה. רק אחרי סגירת המטמנה הוגש כתב אישום.

 

נציגי המטמנה ומנהליה טענו כי מדובר במטמנה מורשית, הפועלת עשרות שנים. עוד נטען כי המטמנה נסגרה, כך שבמידה רבה, "כתב האישום מתייחס לפעילות שכבר חלפה מן העולם". בצמוד לאותה מטמנה, יש לציין, הוקמה מטמנה חדשה השייכת לאותם גופים עם רישיון עסק אחר, תחת תנאים מפורטים יותר ורגולציה מכבידה. לדבריהם, המטמנה החדשה עובדת בצורה טובה בהתאם לסטנדרטים הכי גבוהים. בנוגע לריחות ציינו כי "מטמנה זה הר של זבל, על כן ברור שיהיו ריחות".

 

השופט פלאח כתב עוד בהכרעת הדין כי "המושג איכות סביבה אינו רק צמד מילים יפות, אלא הוא טומן בחובו התעוררות חברתית בכל הנוגע למרחב המחיה שלנו על פני כדור הארץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: המשרד להגנת הסביבה
מטמנת עברון
צילום: המשרד להגנת הסביבה
מומלצים