שתף קטע נבחר

הפנטגון: 34 אנשי ביטחון נפגעו במתקפת הטילים האיראנית בעיראק

כשבועיים לאחר המתקפה על בסיסים אמריקניים, בארה"ב הודיעו כי עשרות אנשי צבא סובלים מפגיעה מוחית. תחילה דווח כי לא היו נפגעים, בהמשך טראמפ הגדיר את הפציעות "לא רציניות". הדמוקרטים: "פרטו על היקף וחומרת הפגיעות"

עיראק בסיס אמריקני אין אל אסד מקום פגיעת ה טילים מ איראן (צילום: AP)
הבסיס האמריקני בעין אל אסד שנפגע במתקפת הטילים(צילום: AP)

הפנטגון מסר אמש (יום ו') כי 34 אנשי ביטחון אמריקנים אובחנו עם פגיעה מוחית בעקבות טראומה, לאחר מתקפת הטילים האיראנית נגד בסיסים שבהם מוצבים כוחות אמריקניים בעיראק בתחילת החודש. ההודעה הגיעה לאחר שסמוך למועד התקיפה אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי לא היו נפגעים אמריקנים בתקיפה. בהמשך תיאר טראמפ את הפגיעות בכוחות "לא מאוד רציניות".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

במתקפת הטילים, שאירעה לפני כשבועיים בבסיסים בעין אל-אסד ובארביל, לא היו הרוגים. היא בוצעה פחות משבוע לאחר חיסולו של מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני. מהצבא נמסר כי תסמיני הפגיעה המוחית במקרים מסוימים נודעו רק כמה ימים לאחר התקיפה, וכי מחצית מהנפגעים חזרו לתפקוד.

טילים מאיראן לעבר בסיסים אמריקנים בעיראק כתגובה על חיסול קאסם סולימאני ()
תיעוד ממתקפת הטילים האיראנית בתחילת החודש

מפה בסיס בסיסים ארה

לפי הודעת הפטגון, שמונה מהפצועים הגיעו לאחרונה לארצות הברית מגרמניה, שם הם ותשעה נוספים, שעדיין מתאוששים מהפגיעה, טופלו בימים לאחר התקיפה. התשעה נמצאים במרכז הרפואי של צבא ארה"ב בקייזרסלאוטרן שבדרום-מערב גרמניה.

 

ג'ונתן הופמן, דובר הפנטגון, אמר כי השמונה יועברו לטיפול במרכז הרפואי הצבאי במרילנד הסמוכה לעיר וושינגטון, וחלקם ישוחררו לבסיסי האם שלהם בארצות הברית. בהצהרתו לא פירט הופמן על חומרת פציעתם של אנשי הביטחון או תפקידם בשירותי הביטחון.

 

לפי דיווחים בכלי התקשורת האמריקניים, עיראק עדכנה את ארה"ב מבעוד מועד על כוונתה של איראן לתקוף את הבסיסים - והחיילים האמריקנים, דווח אז, נכנסו לבונקרים בעקבות ההתרעות ולא נפגעו. החשיבות בסוגיית חומרת הפגיעה בכוחות האמריקניים קיבלה משמעות רבה מכיוון שהיא הייתה יכולה להשפיע על החלטת ארה"ב אם לנקוט בצעדים נוספים נגד איראן, ובכך להסתכן במלחמה רחבה מולה. בממשל האמריקני החליטו אז שלא להגיב על התקיפה, והמתח בין המדינות "הוקל".

נשיא ארה
טראמפ על הנפגעים: "לא משהו רציני". הדמוקרטים: "מעליב את חיילינו"(צילום: AP)
 

לפני כשבוע הודיע הפנטגון על 11 אנשי ביטחון שפונו מעיראק עם אותם תסמינים. בתגובה אמר טראמפ, כאמור, כי ממה שהוא מבין "יש להם כאבי ראש ודברים נוספים, אך אני יכול להגיד שלא מדובר במשהו מאוד רציני".

 

הסנאטור הדמוקרטי ג'ק ריד, קרא אז לטראמפ להתנצל על דבריו. "פגיעות מוחיות הן דבר רציני", אמר, "זה לא 'כאב ראש' וזה לא בסדר שהנשיא טראמפ מקטין את הפציעות. ייתכן שהוא לא התכוון לא לכבד את הכוחות, אבל תגובתו היו מעליבה לחיילינו, הוא חייב להם התנצלות". בתוך כך, במשרד ההגנה האמריקני דיווחו כי יותר מ-375 אלף מקרים של פגיעות מוחיות אירעו בשירותי הביטחון השונים

בשנים 2000-2018.

 

כמה מחברי הקונגרס בארה"ב לחצו השבוע על הפנטגון לפרט על היקף הנפגעים במתקפת הטילים האיראנית בעיראק. שלשום ביקש חבר בית הנבחרים האמריקני ביל פרסקל מבכירים בפנטגון לקבל פרטים נוספים על המתקפה והנפגעים ממנה. בהצהרה אמר דובר הפנטגון כי "המטרה היא להיות שקופים ומדויקים, לספק לעם האמריקני את המידע הטוב ביותר על הקורבנות והנפגעים".

 

אלפים ברחובות בגדד: "לסלק את ארה"ב"

בתוך כך, אלפי עיראקים צעדו אתמול בבגדד ומחו על הנוכחות של הצבא האמריקני בארצם. הם יצאו לרחובות אחרי שהמטיף השיעי מוקדתא א-סדר קרא למיליון איש לצאת להפגין. העצרת של א-סדר נועדה להפעיל לחץ על וושינגטון להוציא את כוחותיה מעיראק. א-סדר שמתנגד לכל התערבות זרה בעיראק, אך לאחרונה התקרב לאיראן - שבעלי בריתה שולטים במוסדות המדינה מאז הפלישה האמריקנית ב-2003.

 

 

  (צילום: AFP)
"לא לארה"ב, לא לישראל". המפגינים דורכים על דגלים(צילום: AFP)

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

גברים ונשים בעצרת נופפו בדגלי עיראק וקראו נגד ארה"ב, שמובילה את הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש בסוריה ובעיראק. כחלק מההפגנה דרכו על דגלי ארה"ב וישראל והניפו שלטים נגד הנשיא האמריקני דונלד טראמפ. על שלטים אחרים נכתב: "לא, לא, אמריקה, לא, לא, ישראל, לא, לא, קולוניאליזם".

 

אלפי מפגינים התאספו בכיכר אל-חורייה במרכז בגדד, ובסביבת האוניברסיטה הגדולה בעיר. הם לא הגיעו לכיכר תחריר, סמל ההפגנות בגל המחאה נגד ממשלת עיראק. "אנחנו רוצים שכולם ילכו מפה - אמריקה, ישראל וכל הפוליטיקאים המושחתים בממשלה", אמר ראעד אבו זהרה, עובד במשרד הבריאות מהעיר סמאווה בדרום עיראק. "אנחנו תומכים גם במחאה בתחריר, אבל מבינים למה א-סדר עשה את ההפגנה הזאת כאן, כדי לא לקחת להם את תשומת הלב".

  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

חלק מהמפגינים בבגדד הגיעו לבושים בבדים לבנים – סמל למוכנותם למות למען המולדת. דרכים וגשרים המובילים לאזור הירוק בבירת עיראק, מקום מושבה של הממשלה במדינה ושל מתחמים דיפלומטיים, דוגמת שגרירות ארצות הברית נחסמו על ידי כוחות הביטחון.

 

מחוץ לשגרירות האמריקנית נתלה שלט שעליו נכתב: "זהירות. אל תחצו את המחסומים, אנחנו נשתמש באמצעים מקדימים נגד כל ניסיון". בחודש שעבר פרצו עימותים באזור השגרירות, כשתומכי המיליציות הפרו-איראניות התפרצו למתחם וניסו להיכנס לבניין השגרירות.

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים