שתף קטע נבחר

מוחו של קורבן התפרצות הר געש הפך לזכוכית

שרידיו של גבר שנספה בהתפרצות הר הגעש וזוב בשנת 79 לספירה התגלתה בעיר הרומית הרקולנאום. חוקרים מעריכים כי בשל החום העז בהתפרצות הגעשית - מוחו של האיש הפך לזכוכית

ההתפרצות של הר הגעש וזוב בשנת 79 לספירה הפכה את מוחו של אחד מקורבנות האסון לזכוכית. זו הפעם הראשונה שמדענים מאשרים את קיומה של התופעה בעקבות התפרצות געשית.

 

מוחו של האיש (צילום: AP)
מוחו של האיש(צילום: AP)

 

שרידי גופתו של הגבר, ששכב על מיטת עץ בהרקולנאום, עיר רומית עתיקה באזור נאפולי הסמוכה לפומפיי, נתגלו במקום בשנות ה-60' של המאה הקודמת. ככל הנראה ההרוג היה אחראי על אתר פולחני שפעל בתקופה הרומית.

 

צוות בראשות פייפ פאולו פטרון, אנתרופולוג באוניברסיטת נאפולי, קבע כי המוח של האיש נשרף כתוצאה מחום גבוה והפך לזכוכית. במחקר עצמו פורסמו תמונות של חומר שחור מבריק, שנראה בתוך שרידי גולגלתו של הקורבן. מהעץ החרוך, שהתגלה באזור, הסיקו החוקרים כי הטמפרטורה המקסימלית מהתפרצות הר הגעש הגיעה ל-520 מעלות. "המחקר מצביע על כך שחום קיצוני גרם לשריפת שומן בגוף ולאידוי של רקמות רכות", אמר פטרון.

 

שרידי העיר הרומית הרקולנאום (צילום: shuttersotck)
שלדים שהתגלו בעיר הרומית הרקולנאום(צילום: shuttersotck)

שלדים שהתגלו בהרקולנאום (צילום: shuttersotck)
שרידי העיר הרומית הרקולנאום(צילום: shuttersotck)

  

 

מההתפרצות הזו נחרבה העיר פומפיי, הסמוכה להרקולנאום, באופן טוטאלי. היא נתכסתה במעטה עבה של לבה, פיח ואפר. את האירוע תיאר בבהירות ובפירוט רב פליניוס הצעיר, שישב בנאפולי באותה העת. יותר מ-2,000 איש נהרגו באסון, ביניהם פליניוס הזקן. פומפיי נתגלתה מחדש ב-1748, ומאז ועד היום נערכות בה חפירות ארכיאולוגיות. גילויה עורר בבני התקופה תשוקה חדשה לחפש אחר חורבות העבר ולשרטט באמצעותם את תמונתו המלאה. היתה זו ראשיתו של מדע חדש - הארכיאולוגיה. גם הרקולנאום התגלתה מחדש בשנת 1710.

 

בשנים האחרונות חושפים ארכיאולוגים ממצאים משתי הערים הרומיות, המושכות אליהן לא מעט תיירים. 

 

למחקר המלא:

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc1909867

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מוחו של הגבר שנהרג בשנת 79 לספירה
צילום: AP
מומלצים