שתף קטע נבחר

וירוס הקורונה הסיני: מה המקור, איך נדבקים ומתי החיסון?

הנגיף הסיני ממשיך לגבות קורבנות ולהתפשט מהעיר ווהאן לרחבי העולם המערבי. שתי חברות כבר החלו בניסיונות ליצור חיסון. זה כל מה שידוע עד כה על הנגיף המסתורי

 

 

 

עולם הרפואה עדיין אינו יודע כיצד להתמודד עם איום הווירוס הסיני המסתורי שממשיך להתפשט ברחבי העולם, ולגבות קורבנות: מדי יום עולה מספר הנדבקים, מחוזות שלמים בסין נסגרו וסריקות בנמלי תעופה ברחבי העולם מנסים לאתר חולים פוטנציאליים ולבודד אותם, הדרך היחידה בינתיים להתמודד עם האיום מפני הווירוס החדש. הנה כל מה שידוע עד כה על מחלת נגיף הקורונה הסיני:

 

התפרצותו של נגיף הקורונה החדש מעוררת בהלה רבה ברחבי העולם – מספר המתים הכללי מגיע ל-908. מלבד שניים – כל המתים נרשמו בסין. מספר הנדבקים הכללי הוא 40,171.

 

נגיף הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

מאיפה צץ הנגיף?

נגיף ה"קורונה הסיני" המכונה גם בשם המדעי 2019-nCov שייך למשפחת נגיפי הקורונה. תת זן זה הוא השביעי בסדרת תתי זנים במשפחה זו הידוע כמדביק בני אדם. על פי ההערכות, נגיפים חדשים נוצרים במרוצת השנים בעקבות מוטציות – שינויים גנטיים ההופכים אותם לעמידים ואלימים יותר. שמו של נגיף הקורונה אגב, כמו שאר הנגיפים בקבוצה זו, ניתן לו על שום ה"כתר" שעל המעטפת, בו מבנים שונים המסייעים לו לחדור לתא חי.

 

וירוס קורונה בסין (צילום: AFP)
וירוס קורונה בסין(צילום: AFP)

איך נדבקים?

תחילת המגפה היא ככל הנראה בהדבקה מבעלי חיים לבני אדם בשוק פירות ים ובעלי חיים. עם זאת, בחלוף הימים התברר כי חלק מהנדבקים כלל לא ביקרו באותו שוק, מה שהוביל למסקנה שהנגיף עובר גם בין בני אדם. ואכן, בדיקות אפידמיולוגיות העלו את ההערכה המקובלת כיום, שאדם שנדבק בנגיף עלול להעביר את הנגיף לשניים עד ארבעה אנשים.

 

בינתיים לא ידוע כמה זמן הווירוס מסוגל לשהות באוויר או על משטחים, ועל כן לא ברור האם ניתן להידבק באמצעות מגע עם אזור מזוהם, או שהות במקום בו עבר אדם שנושא את הנגיף. עם זאת, ככל הנראה שהנגיף מדבק פחות מווירוסים אחרים כמו חצבת או שפעת, שכן קצב ההדבקה אינו מהיר כמו במגפות אחרות. כעיקרון, ההדבקה היא טיפתית, באמצעות רסיסי רוק או נזלת העוברים בעיטוש או שיעול.

 

מה התסמינים?

המחלה מתבטאת לרוב בתסמינים קלים וחולפים דמויי שפעת, הכוללים כאבי ראש וחולשה, נזלת, כאבי גרון או שיעול, וכאבי שרירים. אצל חלק מהנדבקים, תלווה המחלה גם בסיבוכים הכוללים חום גבוה, קשיי נשימה, דלקת ריאות, ולעתים גם זיהום בדם ומוות.

 

   (  )

 

איך מטפלים בחולים?

חולה פוטנציאלי ששהה באזורים נגועים בסין ומגלה תסמינים של מחלה קשה בתוך 14 יום מרגע השהייה במקום, נחשב לנשא פוטנציאלי. חולה כזה מועבר לבידוד. לחולה כזה מבוצעות בדיקות מעבדה הכוללות משטח אף הנבדק לאיתור וירוסי ה"קורונה" באמצעות מעבדת הנגיפים המרכזית של משרד הבריאות בתל השומר, ושלילת קיומם של נגיפים נוספים.

 

מאחר שאנטיביוטיקה לא פועלת נגד וירוסים, אין בשלב זה כל טיפול במחלה מלבד סיוע תומך הכולל השגחה, מתן נוזלים ובמקרה של הידרדרות נשימתית – מתן אנטיביוטיקה מונעת והנשמה.

 

למה ייצור החיסון נגד הוירוס מתעכב?

שתי חברות כבר החלו בתהליך לקראת יצירת החיסון, אולם מדובר בפרוייקט העלול לארוך חודשים ארוכים. כדי ליצור חיסון, יש צורך ליטול נגיפים מאנשים נגועים, ומהם לבודד מקטעים מהחומר התורשתי של הנגיף, הוא ה-RNA, ולתרבת אותם בכמויות עצמות. דרך נוספת היא לתרבת את הנגיף עצמו כאשר הוא מומת ואינו יכול לגרום למחלה. תהא השיטה אשר תהא, מדובר בייצור ממושך שגם אם יואץ, יארך כשנתיים לפחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
מגפת וירוס הקורונה
צילום: AFP
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים