שתף קטע נבחר

צילום: AP

עצירת הסיפוח והזעם בימין: נתניהו קיים התייעצויות דחופות במטוס

רה"מ הבטיח כי הסיפוח יעלה לאישור הממשלה ביום ראשון, אבל קושנר הבהיר: מצפים שזה לא יקרה לפני הבחירות. ללשכת רה"מ הגיעו מסרים חריפים בנושא מראשי המתנחלים, ונתניהו קיים התייעצויות בנושא לפני הנחיתה במוסקבה

 

 

דאגה בפמליית ראש הממשלה בנימין נתניהו בעקבות דבריו של ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ, לפיהם הסיפוח ייעשה רק לאחר הבחירות. מדובר במכה קשה לראש הממשלה ופגיעה באמינותו, לאחר שהוא ואנשיו הבטיחו כי הסיפוח יעלה לאישור הממשלה בישיבה הקרובה, ביום ראשון.

 

ללשכת ראש הממשלה הגיעו מסרים חריפים בנושא מראשי המתנחלים ומחוגי הימין. בעת שהיה במטוסו מארצות הברית למוסקבה, שם נחת הבוקר (ה'), קיים נתניהו התייעצויות דחופות והזעיק את שר התיירות יריב לוין בחזרה למטוס, 10 דקות לאחר שיצא ממנו.

רה
התעכב במטוס להתייעצויות דחופות. נתניהו בהמראה מוושינגטון למוסקבה, אתמול(צילום: איתמר אייכנר)

 

 

נתניהו התעכב דקות ארוכות בנחיתה במוסקבה, ולאחר שירד מהמטוס החל לעשות את דרכו לקרמלין, לפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. סוגיית הסיפוח הפכה לפארסה, בעיקר עקב העובדה שנתניהו נקלע לחילוקי דעות פנימיים בתוך הבית הלבן בין מחנה השגריר דייוויד פרידמן וסגן הנשיא מייק פנס שתומכים בסיפוח מיידי לבין מחנה קושנר, שחושש שסיפוח כבר עתה יביא לפיצוץ העסקה ויאפשר לפלסטינים לגייס את העולם הערבי נגדה.

 

ההתייעצויות הגיעו כאמור אחרי שהלילה חידד קושנר את העמדה האמריקנית, ואמר על האפשרות לסיפוח בשבוע הבא: "נראה מה יקרה. התקווה היא שהם יחכו עד אחרי הבחירות". בראיון לאתר "Gzero" קושנר נשאל אם הממשל תומך בסיפוח כעת, וענה: "לא, הסכמנו איתם על הקמת ועדה שתכין את המפה. משמעות בקעת הירדן יכולה להיות הרבה מאוד דברים, ואני רוצה שכל הפרמטרים יוגדרו ואז נדע גם מה ההקפאה". בכך התייחס לסעיף הקובע ארבע שנות הקפאת בנייה בהתנחלויות בזמן המשא ומתן. "בינתיים זה רק מסמך תנאים, ואנחנו צריכים לעבוד במשך חודשים כדי להפוך זאת למסמך שנרגיש טוב בנוגע אליו. אז אני מקווה שהם יחכו, לדעתי צריך שתהיה ממשלה ישראלית כדי להתקדם. נראה מה יקרה", הוסיף קושנר.

 

 

  ()

במפלגת ימינה בראשות נפתלי בנט אמרו הבוקר כי "החמצת ההזדמנות תהיה פגיעה קשה בהתיישבות. חצי מיליון תושבי יהודה ושומרון ובקעת הירדן מייחלים לריבונות, וזה בהישג יד. אסור למצמץ". בימינה דרשו מנתניהו "לפעול בנחישות ולהביא להצבעת הממשלה בשבוע הקרוב צו להחלת הריבונות הישראלית בכלל ההתיישבות ביהודה ושומרון ובבקעת הירדן. אנחנו נעמוד מאחוריו".

 

במפלגת עוצמה יהודית של איתמר בן גביר אמרו בתגובה לדברי קושנר: "מדובר בעיסקה גרועה ומסוכנת שמביאה לנו מדינה פלסטינית אשר מסכנת את מדינת ישראל ומוסרת שטחים מארץ ישראל. הבוקר מסתבר שגם 'הסוכריות' שהציעו לעם ישראל בשביל להמתיק את הגלולה התגלו כשקריות ולא נכונות. לכן, אנחנו יוצאים למערכה נגד העסקה ואנו סבורים שהקמת מדינה פלסטינית כמה קילמוטרים מכפר סבא, רעננה, פתח תקווה וראש העין היא סכנה לישראל והיא מחזירה אותנו לימי אוסלו".

 

 

המתנחלים מברכים על החלת הריבונות, מתנגדים למובלעות

תושבי ההתנחלויות לא רוצים לפספס את ההזדמנות להחלת הריבונות והמשמעות של המהלך על חייהם, ומברכים על "הצעד הראשון והנכון שנעשה לכיוון החלת הריבונות היהודית ביהודה ושומרון". עם זאת, הם דוחים הפיכתן של כמה מההתנחלויות למובלעות - בהן יצהר, אלון מורה, אדורה, כרמי צור, נגוהות והר ברכה - כפי שעולה מתוכנית השלום של טראמפ.

אלון מורה. תהפוך למובלעת לפי התוכנית של טראמפ (צילום: EPA) (צילום: EPA)
אלון מורה. תהפוך למובלעת לפי התוכנית של טראמפ(צילום: EPA)
 

רעות צימרמן, תושבת נגוהות שבהר חברון, הסבירה על הקושי שבקבלת התוכנית. "אנחנו רואים את המפות והן מדאיגות אותנו מאוד, אומרים שבעצם אנחנו נישאר כמובלעות - שזה דבר נוראי כשיש לך כביש שעלול להיות מטווח, כשיש לך מקום שלא יכול לגדול", אמרה צימרמן, "התיישבות בסופו של דבר רוצה לגדול, לפרוח, לבנות עוד בתים ועוד משפחות. אם מקבעים מצב קיים אז הסוף הוא נבילה איטית וכואבת. אנחנו מקווים ומאמינים שרה"מ יפעל כדי לשנות את זה ושהחלק הזה מתוך המפה, מתוך ההסכם, ייעלם".

 

יהודה ולד, תושב כרמי צור, אמר כי "הכרת הנשיא טראמפ היא בשורה אדירה והיסטורית להתיישבות. החלת הריבונות בשטחי יהודה ושומרון ובקעת הירדן היא באמת מהלך היסטורי אדיר וניצחון חשוב מאוד להתיישבות". עם זאת, ולד הוסיף: "המפה שהציג טראמפ והמדינה הפלסטינית שתהיה ממש פה בשטחים מסביבי היא אסון נורא. אנחנו לא ניתן בשום פנים באופן שכרמי צור ויישובים נוספים יהיו מובלעות או איים או שכונות במדינת אויב. נמשיך להיאחז במדינת ישראל, נילחם בכל כוחנו במציאות שבה תקום פה מדינה פלסטינית במדינת ישראל והיישוב הזה כמו יישובים אחרים יהיו נתונים לחסדם של אויבנו".

 

אליהו ראובן, תושב ההתנחלות אדורה, ציין כי "פגיעה בביטחוננו היא פיגוע אסטרטגי נגד קיר המגן לקריית גת ויישובי השפלה. אנו רואים בתוכנית טראמפ תוכנית שלבים ולכן, יש לאמץ תחילה את הריבונות המוצעת ובהמשך להחילה גם על שאר השטח הפנוי ביהודה ושומרון".

 

לדברי אריה ארבוס, תושב אלון מורה, "אנחנו דוחים מכל וכל את החלק השני של התוכנית שעוסק בהקמת מדינת אויב על גדרות יישובנו, מדינת אויב רצחנית. אנו כופרים בזכות המוסרית לקחת חלק מארצנו ולתת אותה לזרים, אבל אנחנו בוחרים ביום הזה להתרכז בחלק הטוב של התוכנית ומקווים שהוא ימומש - ריבונות של מדינת ישראל גם על חלק זה של ארץ ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתמר אייכנר
נתניהו בהמראה למוסקבה
צילום: איתמר אייכנר
מומלצים